Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla innrømmer ladeproblemer med original UMC i VG

Startet av Roger (NO), lørdag 18. januar 2014, klokken 18:27

« forrige - neste »

Chlangum

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. januar 2014, klokken 21:15
Sitat fra: ebbrey på lørdag 11. januar 2014, klokken 19:51
Har testet e-braken ved å holde park inne på tørt føre. Bilen bremser rimelig rolig og pent helt ned til noen få km/t. Før den låser hjulene og stopper brått.

Går det an å avbryte prosessen? F.eks ved å dytte spaken mot D igjen?

Riktig som Valvolainen forklarer.

Men bare ned til den hastigheten hvor parkbremsen slår inn og bakhjulene låser seg. Da hjelper det ikke å slippe knappen. Ikke noe problem på asfalt da bilen har allerede stoppet får du rekker å bevege på hendelen igjen. Men på glatt føre kan det bli skummelt siden bilen ikke stopper like raskt. Da er det å bevege hendelene til "N" eller "D" for at parkbremsen skal slippe som gjelder.

Det er nå ihvertfall det jeg har erfart.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Amoss

Sitat fra: valvolainen på lørdag 11. januar 2014, klokken 21:26
Bare slipp P, så avbryter den 'nødbremsingen'

hmmm.... Prøvde for en tid tilbake å foreslå å bruke denne "nødbremsen" som hillhold ved bakkestart. Fikk da klar beskjed om at den gikk rett i "P" selv om man holdt knappen inne. Stemte ikke dette? Eller skjer det bare dersom bilen alt står stille (evnt. under 5kmt)?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ebbrey

Sitat fra: Amoss på søndag 12. januar 2014, klokken 00:17
Sitat fra: valvolainen på lørdag 11. januar 2014, klokken 21:26
Bare slipp P, så avbryter den 'nødbremsingen'

hmmm.... Prøvde for en tid tilbake å foreslå å bruke denne "nødbremsen" som hillhold ved bakkestart. Fikk da klar beskjed om at den gikk rett i "P" selv om man holdt knappen inne. Stemte ikke dette? Eller skjer det bare dersom bilen alt står stille (evnt. under 5kmt)?

Hmm, dette har jeg ikke prøvd. Når det gjelder avbryting av nødbrems prosessen er det bare å slippe knappen. Men går altså ikke hvis bilen først har begynt å låse hjulene (lav fart). Jeg bruker denne funksjonen til å slite park bremsen litt innimellom. Den henger seg litt når bilen har fått stå. Samt vanlige bremsene syns jeg skraper og bråker mye.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Amoss

Sitat fra: ebbrey på søndag 12. januar 2014, klokken 00:59
Men går altså ikke hvis bilen først har begynt å låse hjulene (lav fart).

Ok, da er det vel der det ligger da, at den låser hjul og går i "P" dersom farten er lav nok (<5kmt).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ebbrey

Sitat fra: Amoss på søndag 12. januar 2014, klokken 01:02
Sitat fra: ebbrey på søndag 12. januar 2014, klokken 00:59
Men går altså ikke hvis bilen først har begynt å låse hjulene (lav fart).

Ok, da er det vel der det ligger da, at den låser hjul og går i "P" dersom farten er lav nok (<5kmt).

Ja noe sånt :)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Roger (NO)

Da har jeg fått forklaringen hva som skjer når man trykker/holder inne park:

I hastigheter over 10km/h går bilen i dynamic mode som bremser bilen med moderat bremsekraft.

I hastigheter under 10km/h går bilen i static mode som låser bakhjukene med kraft som tilsvarer det som skal til for å holde en fullastet bil i 20 graders bakke.

Takk til Mattias ved Tesla SC Bergen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA