Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla innrømmer ladeproblemer med original UMC i VG

Startet av Roger (NO), lørdag 18. januar 2014, klokken 18:27

« forrige - neste »

Roger (NO)

Noen som vet max fart for å aktivere Park?
Jeg opplevde at bilen gikk i park og låste alle hjulene da jeg prøvde nødbremsen i lav hastighet...

Bjørn

#1
Sitat fra: Roger (NO) på lørdag 11. januar 2014, klokken 16:32
Noen som vet max fart for å aktivere Park?
Jeg opplevde at bilen gikk i park og låste alle hjulene da jeg prøvde nødbremsen i lav hastighet...

Spørs hva du mener m nødbrems.. Tesla har en nødbrems funksjon som aktiveres v å holde park-knappen inne i 2-3sek.. da bremser parkbremsen ca like mye som full regen.
men du mener sikkert å nødbremse v å bremse hard m bremsepedalen.. under en viss hastighet virker ikke abs systemet, og hjulene vil låse, men det forklarer ikke hvorfor parkbremsen kom på da..

Edit: tipper det var fordi du letta litt for mye på ræva når/hvis du tråkka på bremsen.. bilen tror da du har gått ut og hiver på parkbremsen.. :)

Muffinman

Hmm, her bør det være muligheter for å ta håndbrekksving  :D

valvolainen

Hvis det er glatt ute, døre er åpen og du letter på røven, så sklir nok bilen på stive bakhjul.
Det er KUN bakhjulene som har parkbrems, funksjonen av denne kan du prøve med å holde inne P spaken i minst 3 sek i fart (brems går av når du slipper knappen igjen), men det lønner seg å gjøre dette på tørr/våt asfalt.
Parkbremsen er også nødbrems.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Chlangum

Jeg har ekperimentert litt med denne funksjonen.

Prøvd å holde inne parkbremsen i høyere fart på asfalt hvor bilen bremser roligt ned helt til det siste stykke hvor bakhjulene låser seg. Fikk desverre ikke med meg hastigheten på hvor hjulene låste seg men det var ganske lav hastighet. Men nok til at man kjente at bilen skled noen meter på stive bakhjul.

Har ikke turd på glatt vei i høyere hastigheter.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Roger (NO)

Jeg mener ikke å aktivere nødbremsen ved å holde inne park. Denne funksjonen er jeg klar over.

Det jeg lurte på er ved hvilke hastighet bilen nekter å gå i park om knappen bare trykkes...
Når jeg prøvde den så holdt jeg ikke inne park, men trykket. Da gikk bilen i park og låste hjulene.
Om dette lar seg gjøre i høye hastigheter er jo dette et potensielt fareområde.

Og nei, jeg lettet ikke baken fra setet.

Chlangum

Prøvde egentlig å få fram det også i innlegget mitt men ser at jeg ikke var så flink i forklaringen.

Man rissikerer på ingen måte (i hvertfall ikke i min bil) at bakhjulene låser seg ved høyere hastigheter.
Hvis man da bare trykker på P knappen skjer det ingen ting.

Men hvis du gjør det innenfor den hastigheten som jeg har beskrevet i mitt tidligere innlegg hvor bakhjulene låser seg så aktiveres parkbremsen. På våt/bar asfalt er det ikke noe problem da hastigheten er så lav at det er bare noen få meter med stive hjul før det er bom stop.

Men jeg kan forestille meg at det kan være skummelt å gjøre på såpeglatt føre. Lett for i pannikken å glemme å sette den i fri igjen og bilen sklir rundt eller i grøften som resultat.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

ebbrey

Har testet e-braken ved å holde park inne på tørt føre. Bilen bremser rimelig rolig og pent helt ned til noen få km/t. Før den låser hjulene og stopper brått.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

laumb

Det som er gøy er å på snødekt plass å holde inn P-knappen mens du gir "gass" og sladder litt.. Da kicker Traction Controllen senere og tregere inn enn normalt - og den bare sutrer men lar deg slenge litt ekstra. :)

D.O

Sitat fra: Roger (NO) på lørdag 11. januar 2014, klokken 16:32
Noen som vet max fart for å aktivere Park?
Jeg opplevde at bilen gikk i park og låste alle hjulene da jeg prøvde nødbremsen i lav hastighet...
Hvis du trykker på park(ikke hold den inne) mens du kjører sakte så finner du ut dette. Det går fint å trykke på P og få bilen til å stoppe, men tror hastigheten må være under 5km/t. Snakker da om ren P funksjon og ikke nødbrems.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Chlangum

Sitat fra: laumb på lørdag 11. januar 2014, klokken 20:18
Det som er gøy er å på snødekt plass å holde inn P-knappen mens du gir "gass" og sladder litt.. Da kicker Traction Controllen senere og tregere inn enn normalt - og den bare sutrer men lar deg slenge litt ekstra. :)

Og jeg trodde jeg var fæl til å ekperimentere  ;D
Det må jo prøves hvis det noen gang blir snø i bergenstraktene i vinter  ::)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

laumb

Husk å deaktiver antispinn selvfølgelig. Hvis ikke har det null hensikt. ;)
Måtte ut en liten tur og sjekke forskjellen med og uten antispinn - dramatisk. :D


(kom 4-6cm snø her i dag!)

D.O

Sitat fra: laumb på lørdag 11. januar 2014, klokken 21:00
Husk å deaktiver antispinn selvfølgelig. Hvis ikke har det null hensikt. ;)
Måtte ut en liten tur og sjekke forskjellen med og uten antispinn - dramatisk. :D


(kom 4-6cm snø her i dag!)
antispinn eller trc er veldig bra på bilen. Slår du denne av når du fort makshastighet på bakhjula. Egentlig ikke kjørbar uten på ordentlig glatt føre
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jkirkebo

Sitat fra: ebbrey på lørdag 11. januar 2014, klokken 19:51
Har testet e-braken ved å holde park inne på tørt føre. Bilen bremser rimelig rolig og pent helt ned til noen få km/t. Før den låser hjulene og stopper brått.

Går det an å avbryte prosessen? F.eks ved å dytte spaken mot D igjen?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Bare slipp P, så avbryter den 'nødbremsingen'
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA