Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skilt bak

Startet av svestboe, tirsdag 27. februar 2007, klokken 20:57

« forrige - neste »

svestboe

Jeg vil takke Citroen-forhandleren, Auto 2000 i Sandnes, for utmerket service nå i feburar 2007. Bilen ville ikke ta lading - og etter en tur til Stavanger kom bilen akkurat til forhandleren før den stoppet helt. Dette var søndag kveld. Tirsdag morgen var bilen klar inkl. vedlikeholdslading! I fjor fikk jeg beskjed fra flere hold om at motoren bør skiftes på grunn av skjevt slitt kommutator. Nå valgte de å slipe kommutatorene - så nå går bilen bedre enn på mange måneder. :)

hens

Dersom slipingen blir gjort riktig,slik at høydekastet blir borte, skal det være en fullgod reparasjon. For sikkerhets skyld bør du ta en titt på kommutatoren etter et par  uker.  Blir det flekker bør de tas snarest mulig.

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

svestboe

#2
Jeg har nå vært hos Citroen-forhandleren - og det så ikke helt godt ut. Det var to merker på kommutatoren som var litt brent (ikke brunt men svart). Da har jeg minst 4 alternativer:
1. Bruke ca. 10.000 NOK på å få kommutatoren dreid i Bergen.
2. Bytte motor hos Enviro til minst 30.000 NOK ++
3. Avvente og se om det går uten symptomer.
4. Selge bilen - og kjøpe bil som går på bio-drivstoff...

Jeg tar gjerne mot gode forslag.

El rayo

Leser ikke PSA-tråden så ofte, så her kommer et sent svar.

Kan det være din kjørestil? Lang tid i rødt felt eller at du holder bilen stille på gassen i motbakker?

En mulighet til er å ta ut motoren selv, demontere den og levere ankeret hos et elektromotorverksted eller dreieverkted og få kommutatoren dreid. Selvfølgelig mye jobb og det går garantert mange timer for å spare noe av de 10.000,-.

Alternativ 2, byttemotor, synes jeg ikke du skal gå for da det lar seg gjøre å reparere originalmotoren.

De siste alternativene kan umulig være seriøst ment, 3 blir som å fortsette å kjøre en fossilbil selv om alle varsellampene lyser. Du vet at det stopper om kort tid.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Wired

 :-\Nå har ikke jeg spesielt god oversikt men kansje du kan finne en ny motor her: www.evparts.com
Vet ikke hva frakt kan være men kansje det kan være ett tips for noen .


bosonic

Det finnes flere aktører som kan påta seg jobben med kommutatordreiing, som for eksempel:
-Verksteder for El-trucker
-Bilelektriske firma
- Dreieverksteder
og som El rayo er inne på: spesial verksteder for elektromotorer.
Be om å få dokumentert at kommutatoren er helt uten høydekast etter dreiing/pussing.

Feil på motorstyringen kan også forårsake brent kommutator.

Det er derfor meget viktig å sjekke kommutatoren hyppig etter en motoroverhaling for å se om det fortsatt er antydning til brenning. Dersom det er tilfelle må det være feil på motorstyringen.

Motorene i PSA bilene er mest sannsynlig spesialprodusert til PSA fra Leroy Somer og er ikke å finne i noen kataloger uten om PSA sine delekataloger, så derfor Wired ville jeg bli meget overasket dersom  www.evparts.com kan skaffe en slik motor. Som du ser på siden deres er de aller fleste motorene "rene seriemotorer"
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

svestboe

Kjørestilen kan nok forklare at kommutatoren er blitt skjev. Nå er kjørestilen lagt om: Kjører nesten hele tiden på grønt, benytter gult i sjeldne tilfeller - men ikke over 30 sekund. Rødt brukes bare i få sekund svært sjelden (max et par ganger i måneden).

Det virker ikke som det er en enkel løsning på å fikse motoren - er det ikke mulig å skifte kommutator?

Jeg velger å kjøre videre uten å gjøre noe - bilen går godt nå  - etter børsteskifte og sliping.. Jeg har kjørt med skjev kommutator i over et år. Den har fusket det meste av tiden - men antar jeg ikke kan ødelegge noe annet enn motoren... Til slutt nektet den å lade - og da er det rett til verkstedet.

elektrolux

På sist forum ble en spesiell slipesten anbefalt av Bosonic.

Denne skulle holdes mot kommutator mens motoren ble dreid rundt.

Omtrent som å slipe vekk slitekanter på skivebremsene med en vinkelsliper, bare at der må utvises noe mer finføling.

Ta kontakt med Lanne elektroverksted i Stavanger for nærmere råd. Vi har slipt kommutator der og blitt fornøyd med servisen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 20. mars 2007, klokken 09:30
På sist forum ble en spesiell slipesten anbefalt av Bosonic.

Det var ikke meg som anbefalte det, kanskje det var hens eller El rayo ?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Beklager Bosonic. Var sikker på at det var deg. :'(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: bosonic på tirsdag 20. mars 2007, klokken 10:26
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 20. mars 2007, klokken 09:30
På sist forum ble en spesiell slipesten anbefalt av Bosonic.

Det var ikke meg som anbefalte det, kanskje det var hens eller El rayo ?

Ikke jeg heller.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

svestboe

I dag har jeg kontaktet Lanne Elektroverksted i Stavanger. De ville ikke slipe kommutator på Citroen el-bil....

elektrolux

Sitat fra: svestboe på torsdag 22. mars 2007, klokken 20:08
I dag har jeg kontaktet Lanne Elektroverksted i Stavanger. De ville ikke slipe kommutator på Citroen el-bil....

Du skulle aldri nevnt Citroen.  ??? Hadde det vært til Peugeot hadde de gjort jobben med en gang. Det gjorde de i alle fall i fjor for oss.

Når det er sagt har jeg selv dreiebenk, og kan gjøre et forsøk, dersom det høres interresant ut. Går enda og tenker på hvorfor vi ikke gjorde jobben selv sist gang. Ring meg på 452 90 180
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA