Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Monterte slangevarmer med sirkulasjonspumpe, men ingen virkning i kupe

Startet av Teslafrank, lørdag 18. januar 2014, klokken 13:52

« forrige - neste »

Teslafrank

Har sett litt innlegg rundt om kring i de ulike trådene her, men finnes det en egen tråd for vinterlading?

Har opplevd nå at bilen ikke lader i kalde perioder.
Akkurat nå er jeg på Bjorli, og tempmåler viser 19 minus.

Satt bilen på lading i går, 16 A shucko. Da var bilen varm, hadde ca 140km igjen. Nå står den på 227km.

I dag morres stod det at den ladet 9km/t, men trekker bare 1 A.

Satt på forvarme med appen, da steg den til 13A, men ikke høyere ladehastighet.

Trakk så ut ladepluggen og satt den inn igjen. Den "lader" men 0km/t og trekker fortsatt bare 1 A.

Er det rett og slett for kaldt til å lade, og forvarmeren greier ikke å få til ladetemeratur på batteriet?

I så fall er det en skandale...

sondell

Range mode på ? Da er vel batterivarmer avslått og det kanske da er for kaldt til å lade? Bare spekulsjoner...

Muffinman

Skru av rangemode og kjør forvarming i 10 minutter. Da skal ihvertfall ikke batteriet være for kaldt til å ta lading. Det skulle det heller ikke vært når du startet lading etter å ha kjørt. Den rekkevidden du har fylt på skulle være unnagjort på under 6 timer på 16A, så noe må ha skjedd underveis. Jeg tviler sterkt på at 19 blå er nok til å kjøle et varmt batteri som står på lading så mye at ladingen begrenses slik. Hvilken spenning får du?

Prøv å resette UMC``en.

EDIT: Det at den viser 9 km/t ved 1A er selvfølgelig feil, og skyldes at det er en gjennomsnittsberegning fra ladingen startet. Det tyder på at ladingen gikk for full pupp en god stund før noe skjedde.

fonberg

Jeg har akkurat samme problem som deg i dag Teslafrank. Har ikke opplevd ladeproblemer før, men i lorres var trekket redusert til 1A, etter at jeg satte den på 5A trekk i går kveld. Har vel vært -15 i natt, og jeg har range mode på.

Har prøvd å resette UMC, samt starte lading på nytt, men bilen teller opp til 6A før den går ned til 1A igjen.

Regner med det er som Muffinman sier da, at batteriet er for kaldt. Skrur av Range mode og satser på at det hjelper.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

RaBalder

Hvis det er slik at RangeMode=On som gir problemer, så bør det komme opp en advarsel på skjermen idet man plugger i for lading og det er under -10C.

Slik det ser ut til å være nå, så må man ha inngående kunnskap om tekniske detaljer for å få ladet. :-\

Muffinman

Hvis dette er en "feature" som alle bilene har betyr det jo at schuko-lading ikke er tilstrekkelig når det er en del blå - hvis det er tilfelle at batteriet faktisk blir nedkjølt fra driftsvarmt under lading på 3.6 KW eller mindre. I lys av at mange enda ikke har andre muligheter pga manglende adaptere kan dette faktisk representere et reelt problem for mange.

Muffinman

Kirkebø har vel forresten opplevd problemer med å få i gang lading i streng kulde. Tror han forvarmet litt med range mode avslått for å løse det.

JWinterburn

Er det en spesiell grunn til at dere har på range mode? Kjører dere langt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Muffinman

Med range mode ca halveres effekten i kupevarmeren, og batterivarmeren slås av. Når det ikke er så veldig kaldt har jeg ingen bruk for at det forsvinner ca. 10 tkm for å varme opp batteriet i starten av turen.

Man kunne godt ha illustrert litt bedre hva funksjonen gjør. Den kollektive kunnskapen om dette på forumet skyldes vel driftige brukere som har observert strømtrekket via Visible Tesla under forvarming.

Havebigfun

Sitat fra: JWinterburn på lørdag 11. januar 2014, klokken 14:46
Er det en spesiell grunn til at dere har på range mode? Kjører dere langt?
Min bil står mye i garasjen- ingen grunn til å sløse mer strøm i stby enn nødvendig. Til hverdags fungerer bilen helt uproblematisk på range-mode.
Blir det skikkelig kald er det forsåvidet greit å slå av range.
Egentlig synes jeg ladingen bør fungere ukomplisert om range er slått på eller ikke.
Her har Tesla noe å jobbe med- bilen måler temperaturen selvstendig og bør være istand til å lade selv om range er på når det er 20 blå >:(

Teslafrank

Tror ikke range mode er på. Skal løpe ut p sjekke.

Snakket med Tesla nå, er en kjølevæskepumpe som er defekt, kan være den som reduserer kapasitet på forvarme.

Batteriet har en temp på minus 6 grader sier de.

Skal ut å sjekke litt nå:)

Teslafrank

Ikke range-mode på...

Så da vil den ikke lade.  Har nok strøm til å kjøre hjem, tror jeg:)

Får varme den opp hjemme i garasjen i morgen kveld, så skal Tesla fikse pumpen på et vis sier de:)

Muffinman

#12
Er vel unnabakke til Bud, så det går nok fint. Siden du ikke vil få opp tempen i batteriet bør du vel være ekstremt forsiktig med høyrefoten. Får vel begrensning også, men bedre å ta i litt ekstra.

fonberg

Da jeg skrudde av Range mode og forvarma litt fra appen så lada den med 13A trekk - men gikk ned til 1A igjen rimelig fort etterpå...

Etter en kjøretur med Range mode av i dag så lader den nå normal hastighet på Schuko Min konklusjon er å ha Range mode skrudd av når det er under -10.

Vil lading med kaldt batteri fungere bedre til kraftigere strøm man bruker?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Skulle tro det. En natt med slapp lading i kuldegrader gir begrensning på regen hos meg, mens en arbeidsdag på 7+KW fjerner alle restriksjoner. De 10-12 % som tapes mellom tilført effekt og lagret energi på batteriet blir til varme i lader og selve batteriet, og jo høyere tilført effekt jo mer varme.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA