Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladedrit

Startet av p10, fredag 17. januar 2014, klokken 23:43

« forrige - neste »

p10

Acenta har hovedlys med H4 halogenpærer. Jeg vurderer mulighetene for å få litt bedre lys enn originalt, og har kommet fram til følgende alternativer:

1. Osram Nightbreaker Pluss
2. Montere ekstralys
3. Xenon-kit

Alternativ 1 er det billigste og krever minst arbeid. Har lest at Nightbreaker-pærene gir mer og hvitere lys. H4- utgaven av disse pærene vinner også de fleste testene jeg har kommet over. Ulempen kan være høy pris (til lyspære å være) kombinert med kort levetid. Noen som har erfaringer?

Alternativ 2 er det som garantert vil gi bedre lys (iallefall langlys). Her er det lommeboken som avgjør hva slags lykter man går for. For meg er det viktig å finne noen lykter som ikke ser helt forferdelige ut når de monteres på Leafen. Det kan kanskje være en utfordring med tanke på frontens utforming. Noen som har erfaringer, og bilder?

Alternativ 3 er det jeg føler det er knyttet størst usikkerhet til. Det kreves en del modifisering for å få på plass alle komponentene, reflektorene er ikke laget for xenonpærer og det er ulovlig! Men det er likevel et alternativ som jeg vurderer dersom alternativ 1 ikke gir tilfredsstillende resultater. Potensialet for bedre lys uten å "rote til" fronten frister. Noen som har erfaringer med xenon i kombinasjon med hovedlyktene på Acenta?

Lynet

Aller først bør du sjekke spenningsfallet. De med LED nærlys har 2,5V spenningsfall på fjernlyset, det gir bare 50% lys fra pærene!
Klag også på ladespenningen som går ned til 13,0V etter en stund. En halogenpære skal ha 13,2V for å avgi 100% lys.

Så svaret blir: få opp spenningen og sett inn night braker og du får dobbelt så bra og lovlig lys   ;)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Trig8

#2
Jeg kjører med Nightbreaker pærer, men jeg byttet til dem omtrent samme dag som jeg fikk bilen, så jeg kan egentlig ikke sammenlikne med de originale. Jeg har derimot hatt andre biler tidligere der jeg også byttet til Nightbraker og synes det ble såpass mye bedre at det var verd ekstrakostnaden.
Nærlysbildet til Acenta synes jeg er rimelig bra til å være H4, men fjernlysbildet synes jeg er alt for spredt og dermed lyser steder en ikke egentlig er interessert i å lyse. Da blir det også svakere enn det kunne vært om de hadde en bedre reflektor. Det er kjempeforskjell i dårligere retning i forhold til noen Saab´er jeg har hatt. Nå kjører jeg nesten bare på belyste veier så det har ikke så mye betyning for meg. Ekstralysene monterer du på skiltplate med festepunkter, så slipper du å bore i bilen.
Jeg tror nok du blir mest fornøyd med å beholde nærlyset som det er (eventuelt med Nightbreaker pærer) og heller monterer ekstra fjernlys. Der er det jo mye å velge mellom, men generelt gjelder jo "større reflektor - bedre lys" dersom pæretypen er den samme.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Trig8

Sitat fra: Lynet på fredag 10. januar 2014, klokken 21:16
Klag også på ladespenningen som går ned til 13,0V etter en stund. En halogenpære skal ha 13,2V for å avgi 100% lys.
Hjelper det å klage?
Kan det gjøres noe på verkstedet for å øke ladespenningen?
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Jejl

Sitat fra: p10 på fredag 10. januar 2014, klokken 20:36


1. Osram Nightbreaker Pluss


Alternativ 1 er det billigste og krever minst arbeid. Har lest at Nightbreaker-pærene gir mer og hvitere lys. H4- utgaven av disse pærene vinner også de fleste testene jeg har kommet over. Ulempen kan være høy pris (til lyspære å være) kombinert med kort levetid. Noen som har erfaringer?



http://www.powerbulbs.com/

Ser de har januarsalg her, og Osram-pærene kan fås til under 200kr inkl. frakt. (Vet ikke hva de koster i butikken i Norge)

Lynet

Hvis mange nok klager så kanskje det bli gjort noe.....
I Norden må vi ha minimum 14,0V når vi kjører OG lader, da har vi blybatteriet leeeeeeeenge
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

TorC

Jeg antar at du mener hovedlys, altså nærlys? For fjernlysene er jo dårlige de også...

Kan alternativ 4 være å bytte hele lampen? Det begynner jo å bli noen vraka Leafer rundt omkring. På ebay ligger det jo en drøss, men de er jo USA versjon. Det bør vel ikke være vanskelig å finne delenummerne å sjekke om de er de samme?

USA versjonen er jo i utgangspunktet lovlig i Norge siden det er importert US-leafer i bøtter og spann.


(Og så litt reklame: jeg får inn en 2012 USA Leaf mot slutten av måneden, så hvis du ønsker å teste om du kan bytte ut hele lampen kan du låne av meg, og evt. kjøpe billig hvis det funker og er lovlig).
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

FrodR

Jeg monterte NightBreaker dagen etter Leafen var hjemme i desember, så kan forsåvidt heller ikke sammenligne med originalt. Allikevel synes jeg definitivt at lyset på Leafen er for dårlig, selv med nye pærer. Nærlys er ikke så verst, men det mangler mye krutt på fjernlyset, etter min mening. Føler ikke for å sette på ekstralys i utgangspunktet, men vi får nå se. Mangler litt på gatelysene på bygda i Oppland enda, så lys er høyst relevant ;D
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

streken

#8
Jeg tok opp dette temaet i en tråd i høst, og endte opp med nettopp Osram Nightbreaker. Forskjellen mot standardpærene er som natt og dag, men halogen vil aldri kunne måle seg med originalmonterte bi-xenon (dessverre ikke et alternativ på Leaf). 

Ta en titt i den gamle tråden, så får du litt mer info: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9541.0.html

Etter 8000km og tre måneder lyser pærene like godt, så jeg tror levetiden i hvert fall skal holde til en vinter.
Spenningsfall bør normalt ikke være et tema på nye Acenta, mange småting er forbedret fra den gamle utgaven (min bil er i hvert fall foreløpig helt problemfri).

Og: styr unna xenon-kit. Det er som du skriver ulovlig.
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

streken

Sitat fra: Lynet på lørdag 11. januar 2014, klokken 11:55
Har du målt spenningen på pærene streken?

Dette er ikke relevant for denne tråden, men: nei. Og hadde du sett hvor godt det lyser, så ville heller ikke du ha tatt deg det bryet.
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

p10

Kjøpte idag Philips X-tremeVision pærer og monterte de. De gir et mye hvitere lys, men har ikke fått testet om lysmengden er større.

Dersom jeg ikke blir fornøyd kommer jeg nok til å begynne å lete ettet passende ekstralys.

Lynet

Sitat fra: streken på lørdag 11. januar 2014, klokken 13:21
Sitat fra: Lynet på lørdag 11. januar 2014, klokken 11:55
Har du målt spenningen på pærene streken?

Dette er ikke relevant for denne tråden, men: nei. Og hadde du sett hvor godt det lyser, så ville heller ikke du ha tatt deg det bryet.

Utrolig arrogant svar!!!
Hvis spenningen reduseres 5% fra 13,2V til 12,6V vil effekten fra pæra reduseres med 10% så det er ikke tvil om at det er viktig å ha god spenning på pæra og den bør absolutt kontrolleres.

Jeg ser stor forskjell på fjernlyset når jeg aktiverer pusseren slik at spenningen går opp fra 13,0V og opp til 14,5V.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

streken

Sitat fra: Lynet på søndag 12. januar 2014, klokken 11:33
Sitat fra: streken på lørdag 11. januar 2014, klokken 13:21
Sitat fra: Lynet på lørdag 11. januar 2014, klokken 11:55
Har du målt spenningen på pærene streken?

Dette er ikke relevant for denne tråden, men: nei. Og hadde du sett hvor godt det lyser, så ville heller ikke du ha tatt deg det bryet.

Utrolig arrogant svar!!!
Hvis spenningen reduseres 5% fra 13,2V til 12,6V vil effekten fra pæra reduseres med 10% så det er ikke tvil om at det er viktig å ha god spenning på pæra og den bør absolutt kontrolleres.

Jeg ser stor forskjell på fjernlyset når jeg aktiverer pusseren slik at spenningen går opp fra 13,0V og opp til 14,5V.

Det er det som er så fint. Du kan få mene akkurat det du vil, akkurat som jeg.
Om du har problemer med din bil, er det synd. Jeg håper det ordner seg.
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Rasmus.B

Sitat fra: streken på søndag 12. januar 2014, klokken 15:37
Sitat fra: Lynet på søndag 12. januar 2014, klokken 11:33
Sitat fra: streken på lørdag 11. januar 2014, klokken 13:21
Sitat fra: Lynet på lørdag 11. januar 2014, klokken 11:55
Har du målt spenningen på pærene streken?

Dette er ikke relevant for denne tråden, men: nei. Og hadde du sett hvor godt det lyser, så ville heller ikke du ha tatt deg det bryet.

Utrolig arrogant svar!!!
Hvis spenningen reduseres 5% fra 13,2V til 12,6V vil effekten fra pæra reduseres med 10% så det er ikke tvil om at det er viktig å ha god spenning på pæra og den bør absolutt kontrolleres.

Jeg ser stor forskjell på fjernlyset når jeg aktiverer pusseren slik at spenningen går opp fra 13,0V og opp til 14,5V.

Det er det som er så fint. Du kan få mene akkurat det du vil, akkurat som jeg.
Om du har problemer med din bil, er det synd. Jeg håper det ordner seg.
Herlighet.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA