Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladedrit

Startet av p10, fredag 17. januar 2014, klokken 23:43

« forrige - neste »

BE

Sitat fra: streken på søndag 12. januar 2014, klokken 15:37

Det er det som er så fint. Du kan få mene akkurat det du vil, akkurat som jeg.
Om du har problemer med din bil, er det synd. Jeg håper det ordner seg.
Du er klar over at Lynet kom med et veldig bra spørsmål/forslag til deg, og at du avfeide det som irrelevant?

Med rett spenning på pærene kan du få enda bedre lys enn det du har i dag, så det er i høyeste grad relevant for temaet i denne tråden.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

streken

Det er selvsagt et godt tips å måle spenningen hvis man mistenker at noe er galt, og så fort jeg opplever noen uregelmessigheter e.l. på min bil, vil jeg naturligvis ta bilen min rett til verksted for å få det utbedret.
I andre tilfeller er det kanskje bare et enkelt lyspærebytte som skal til.

Det er flott at Lynet er engasjert og vil hjelpe, jeg håper vedkommende fortsetter med dette.
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Lynet

Da synes jeg streken kan ta seg bryet å måle spenningsfallet på Leaf med H4 pærer også.
Det er over 2V til gods på fjernlyset på alle gamle Leaf.

Vanligvis er det størst spenningsfall fra batteriet til pæra, men på japanleaf er det altså til gods det svikter. Når man ser på de tynne ledningene er det lett å forstå at det ikke holder mål.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

streken

Den er grei.

Jeg vil få det målt når muligheten byr seg. Dersom spenningsfall skulle være tilfelle, melder jeg fra her i tråden.
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

2mash

Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Trig8

2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

JCBX

Sitat fra: Lynet på søndag 12. januar 2014, klokken 20:49
Da synes jeg streken kan ta seg bryet å måle spenningsfallet på Leaf med H4 pærer også.
Det er over 2V til gods på fjernlyset på alle gamle Leaf.

Vanligvis er det størst spenningsfall fra batteriet til pæra, men på japanleaf er det altså til gods det svikter. Når man ser på de tynne ledningene er det lett å forstå at det ikke holder mål.....

hvad foreslår du ..

skal man sætte et Biltema mellemkabel ind for at hæve spændingen ?

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Belysning/Belysning-ovrigt/Kabelsat-til-forlygter-42680/

Lynet

Tror ikke det er nødvendig. Hvis Acenta har samme svakheten som den gamle Leafen er det ledningen fra pæra til gods som for dårlig. Ved å legge ny tykkere ledning til gods vil det da bli bra.

Men som sagt må man først sjekke hvordan spenningen er på Acenta med H4 pærer.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Odd

På 2013 / 2014 Acenta er det en helt ny type lykt, med halogen i både fjern og nærlys.
Tekna har beholdt den gamle løsningen med kombinert LED og halogen.
Er det noen som har undersøkt de nye lyktene? Går det an å montere xenon pærer i disse. Her ser dere forskjellen.


Daeedor

Sitat fra: Odd på tirsdag 14. januar 2014, klokken 09:16
På 2013 / 2014 Acenta er det en helt ny type lykt, med halogen i både fjern og nærlys.
Tekna har beholdt den gamle løsningen med kombinert LED og halogen.
Er det noen som har undersøkt de nye lyktene? Går det an å montere xenon pærer i disse. Her ser dere forskjellen.



Du kan ikke sette Xenon i disse Acenta lyktene , da du vil få feil på den nye EU-kontrollen som er utvidet nå fra i år.  (Dessuten vil lys spredningen bli feil pga pæras plassering ifht reflektor , denne er jo laget for halogen., så du vil ikke få noe godt lys uansett - du vil blende motgående trafikk selv med nærlys.)
Med andre er dette fra mitt ståsted en unødvendig og stort sett elendig ide.  :P   Å sette inn bedre halogenpærer derimot , det kan nok være lurt såfremt de er lovlige og ikke trekker for mye strøm , eller utvikler for mye varme.

p10

Når jeg skifter fra nærlys til fjernlys virker det som om noe av lyset som lyser opp veien rett forran bilen forsvinner. Dette fenomenet har jeg aldri opplevd tidligere. Er det noen andre med halogenlykter som opplever det samme?

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Midgard

Noen som hsr sjekket kostnaden med å koble opp f.eks en ledbar som ekstralys?
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

MindViruz


Sitat fra: p10 på fredag 07. mars 2014, klokken 07:20
Når jeg skifter fra nærlys til fjernlys virker det som om noe av lyset som lyser opp veien rett forran bilen forsvinner. Dette fenomenet har jeg aldri opplevd tidligere. Er det noen andre med halogenlykter som opplever det samme?

Bruk hjulet til venstre for rattet til å justere ned lyset ett hakk eller to. Jeg opplever akkurat det samme som deg, og det hjelper godt å stille litt ned slik at lyset treffer veien igjen.

p10

Er det noen med h4 xenonpærer i disse halogenlyktene som kan dele erfaringene sine her?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA