Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av mars, fredag 17. januar 2014, klokken 22:37

« forrige - neste »

LMOR

#15
Sitat fra: Elmo på lørdag 11. januar 2014, klokken 13:23
Sitat fra: pottle på lørdag 11. januar 2014, klokken 11:47
Det er dog alltid greit å ha en grei og billig 16A ekstrakabel i bagasjerommet i tilfellet planene forandrer seg i løpet av dagen.
Tror denne er den billigste for tiden.
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5
Men de kan ikke levere den med eUp sin plugg før i slutten av februar. For en uke siden stor det januar, men jeg vet ikke om det betyr at de er forsinket eller om første batch allerede er utsolgt.
Jeg har testet denne kabelen både på i3 og e-Up nå, med litt merkelig resultat som kanskje noen av dere har en forklaring på.

På i3 så fungerte den fint, og leverte 16A (kan ikke justeres).

Men på e-Up så fikk jeg den ikke til å fungere, selv etter mange forsøk på alle de innstillingene jeg kunne finne.
Den trekker første 16A noen sekund, før den faller ned til 0,5A. Etter 10-20s så prøver den å øke strømstyrke, men faller ned igjen. Slik holder den på en stund, frem til bilen gir opp, og ladeporten lyser rødt...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: LMOR på onsdag 26. februar 2014, klokken 18:33
Sitat fra: Elmo på lørdag 11. januar 2014, klokken 13:23
Sitat fra: pottle på lørdag 11. januar 2014, klokken 11:47
Det er dog alltid greit å ha en grei og billig 16A ekstrakabel i bagasjerommet i tilfellet planene forandrer seg i løpet av dagen.
Tror denne er den billigste for tiden.
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5
Men de kan ikke levere den med eUp sin plugg før i slutten av februar. For en uke siden stor det januar, men jeg vet ikke om det betyr at de er forsinket eller om første batch allerede er utsolgt.
Jeg har testet denne kabelen både på i3 og e-Up nå, med litt merkelig resultat som kanskje noen av dere har en forklaring på.

På i3 så fungerte den fint, og leverte 16A (kan ikke justeres).

Men på e-Up så fikk jeg den ikke til å fungere, selv etter mange forsøk på alle de innstillingene jeg kunne finne.
Den trekker første 16A noen sekund, før den faller ned til 0,5A. Etter 10-20s så prøver den å øke strømstyrke, men faller ned igjen. Slik holder den på en stund, frem til bilen gir opp, og ladeporten lyser rødt...
Tror jeg har funnet ut hvorfor. i3 har kun metall på N og L1, mens e-Up har plast ytterst. Det betyr at connectorene må fjære litt mer. Det kan være grunnen til at evi-kabelen ikke får god nok kontakt på e-UP, men fungerer greit på i3.
Den kabelen jeg har testet er den gamle versjonen. Den som kommer til Norge nå snart er en ny versjon. får håpe den passer bedre til e-Up!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

nofuelno

#17
Sitat fra: nofuelno på onsdag 22. januar 2014, klokken 23:59
Sitat fra: odahle på torsdag 16. januar 2014, klokken 08:33
Har en 16A kurs tilgjengelig mot min carport som bare brukes av fjernvarmen i huset. Den trekker 0,2A som jeg forstår det. Er det da mulig å legge opp en standard kurs/uttak på denne? Den vil jo uansett vil bli på maks 10A grunnet bruk av medfølgende kabel fra upen. Eller har fjernvarmeanlegg plombert kurs, altså at de skal og må ha egen i kurs? Fant lite informasjon rundt dette. Ei heller leverandør (Lyse) ville svare uten videre.

Er vel kanskje få her inne som har peiling på slike spesifikke spørsmål.
Hvis du har en 16A kurs tilgjengelig, kan du kjøpe en veggboks type Ensto Chago eFill til 8.500,-
Denne kan justeres til f.eks. 14A strømtrekk slik at du da fint kan ha et strømtrekk på 0,2A ved siden av.
Den kommer ferdig med Schuko 220V kontakt slik at du kan montere denne selv.

SPAM slettet
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

harald45

  prøv   16  amp  lader  fra 
ev-institute.no

Rio

Sitat fra: harald45 på lørdag 01. mars 2014, klokken 20:03
  prøv   16  amp  lader  fra 
ev-institute.no

Den er faktisk litt ulovlig i Norge, for det er kun i Tyskland at lengden på ledningen mellom kladden og Schuko-kontakten kan være så lang. I Norge (og alle andre land) er den begrenset til 30 cm, mens i Tyskland er den begrenset til 1,5 meter (de har et unntak fra standarden).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

EV-Institute

#20
EV-Institute er klar over for lang avstand mellom kontrollboksen og Schuko-kontakten på privatimporterte ladekabler fra USA. Den nye utgaven av kabelen har en avstand på 30 cm mellom kladden og Schuko-kontakten. Alle kabler som selges direkte fra selskapet i Norge vil være av ny utgave.

EV-Institute følger og overholder alle forordninger i IEC 62196 (om lading av elbiler). EV-Institute forventer at alle andre leverandører av både bil og utstyr følger standarene som, for eksempel, IEC 62196. Det er viktig at alle leverandører følger de vedtatte standarene, slik at forbrukerne kan være sikker på at utstyret de kjøper virker på elbilene de har tilgang på.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

Rio

Sitat fra: EV-Institute på lørdag 01. mars 2014, klokken 22:39
EV-Institute er klare over dette og har i den nye utgaven av kabelen har en avstand på 30 cm mellom kladden og Schuko-kontakten. Alle kabler som selger direkte fra selskapet i Norge er ny model.

EV-Institute følger og overholder alle forordninger i IEC 62196 (om lading av elbiler). EV-Institute forventer at alle andre leverandører av både bil og utstyr følger standarene som IEC 62196. Det er viktig at alle følger vedtatte standarene, slik at forbrukerne kan være sikker på at utstyret de kjøper virker på forskjellige biler og maskiner.

Meget bra! :)

Er det varmesensor i Schuko-kontakten, forresten?

Er det mulig å skifte den hvis den blir skadet?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tlauri

Noen som vet når ev kablene blir sendt ut til kundene? Bestilte min for en stund siden og det blir kjekt når jeg får en lader som er raskere en 10a laderen som fulgte bilen :)

elektrolux

Sitat fra: EV-Institute på lørdag 01. mars 2014, klokken 22:39
EV-Institute er klar over for lang avstand mellom kontrollboksen og Schuko-kontakten på privatimporterte ladekabler fra USA. Den nye utgaven av kabelen har en avstand på 30 cm mellom kladden og Schuko-kontakten. Alle kabler som selges direkte fra selskapet i Norge vil være av ny utgave.

Dette er litt synd egentlig:

Reglene blir fulgt, men sikkerheten minskes. En av fordelene til den oprinnelige kabelen var nettop at lengden på kabelen mellom kladden og Schuko støpselet var langt nok til at kladden ikke belastet stikket.

På originale ladeledningen til e-Up er det også slik. Det kan være at Tyskerene rett og slett overkjører reglene om 30 cm max lengde her av sikkerhetshensyn?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Lokale forskrifter i Tyskland tillater 2m kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KreAture

Jeg for min del skal ha en ABL Sursum boks solgt av Salto.
Den er liten og nett, med fastmontert kabel og jeg elsker muligheten for RFID kort siden den skal stå i en fellesgarasje.
Pris på boks har jeg fått opgitt til 4900 og rfid til 1900 så det blir ikke superbillig.
Skal i tillegg ha inn en EM30 strømmåler og så er dette priser til installatør så montasje etc kommer i tillegg.
Så skal staten ha sitt.

nofuelno

Sitat fra: KreAture på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:57
Jeg for min del skal ha en ABL Sursum boks solgt av Salto.
Den er liten og nett, med fastmontert kabel og jeg elsker muligheten for RFID kort siden den skal stå i en fellesgarasje.
Pris på boks har jeg fått opgitt til 4900 og rfid til 1900 så det blir ikke superbillig.
Skal i tillegg ha inn en EM30 strømmåler og så er dette priser til installatør så montasje etc kommer i tillegg.
Så skal staten ha sitt.
Det finnes rimeligere løsninger med RFID, innebygget metering, ethernetconnector, I/O port m.m. fra KEBA
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA