Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av mars, fredag 17. januar 2014, klokken 22:37

« forrige - neste »

mars

Hei, er helt fersk på både elbil og forumet her. Venter på min E-UP som er på vei inn i landet nå.

Jeg håper at noen av dere har råd og tips i forhold til hjemmelading.
Huset mitt er relativt gammelt, med stort sett 10A kurser, så jeg kommer nok til å få lagt opp en egen kurs  for lading, sannsynligvis en 16A siden E-UP ikke kan lades med 32A.

Primært bruk for bilen er den daglige lokale kjøringen til skole, barnehage, jobb og lokalbutikken(småkjøring innenfor en radius på ca 1mil), så jeg regner med at fullt batteri på morgenen skal dekke behovet mitt de fleste dagene..

Har tenkt en del på hva jeg skal få gjort for å tilrettelegge for lading av bilen når den kommer, men håper noen av dere med mer erfaring kan komme med inspill.

løsningen jeg heller mot pr. i dag, er å få lagt inn en ny 16A kurs ut til garasjen evt på husveggen, med CEE kontakt (For å unngå Schuko). Om jeg har forstått riktig, så har medfølgende kabel fra VW Shcuko støpsel og lader kun 10A. Derfor tenker jeg å enten kjøpe en ladekabel med kladd som kan lade med 16A, eller en eller annen veggboks som kan kobles opp med CEE støpsel. F.eks de som elbilhjelpen selger.

Fint om noen har synspunkter
Hvit E-UP!, teknikkpakke og panoramasoltak

Hyperstress

Med den bruken du beskriver, så ville jeg spart de pengene, og sett hvordan det funker for deg med medfølgende kabel. Den kan justeres mellom 6-10A, og det jeg tenkte umiddelbart var at om du har bare 10A kurser, så vil du klare deg med 6-8A lading, selv om kursen skulle være delt med noe annet småtteri.

Ville bare fått sjekket at stikkontakten er ok, og gjerne byttet om den er gammel.

Så kan du alltids brenne av 10 000kr på en oppgradering senere, om du finner ut at du har behov for det :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

mars

SitatMed den bruken du beskriver, så ville jeg spart de pengene, og sett hvordan det funker for deg med medfølgende kabel. Den kan justeres mellom 6-10A, og det jeg tenkte umiddelbart var at om du har bare 10A kurser, så vil du klare deg med 6-8A lading, selv om kursen skulle være delt med noe annet småtteri.

Ville bare fått sjekket at stikkontakten er ok, og gjerne byttet om den er gammel.

Så kan du alltids brenne av 10 000kr på en oppgradering senere, om du finner ut at du har behov for det :)

Takk for svar.
Vil nok helst unngå å bruke den kursen jeg har tilgjengelig i garasjen, da denne er delt med badet, inkl. varmekabel.. (Ikke så greit å forstå hva de som la opp anlegget har tenkt..) I tillegg er hele opplegget i huset fra 60-tallet. Har noen 16A kurser i kjelleren som ganske enkelt kan forlenges ut til garasjen som ligger som en forlengelse av huset. Dette er nok ikke så mye dyrere enn å ha elektriker til å kontrollere det gamle og bytte stikk..
Hvit E-UP!, teknikkpakke og panoramasoltak

pottle

Jeg mener at 10-15 tusen er litt for mye. Det er gjerne i begynnelsen eller før en får bilen at en fabulerer om at en trenger en flashy ladestasjon (type podpoint eller lignende). Jeg gjorde det samme, men kom ned på jorda i løpet av noen dager. Når tingene får satt seg litt så finner en ut at det finnes billigere alternativer eller at en rett og slett finner ut at 10A-laderen som kommer med bilen er nok. Laderen til, for eksempel, BMW ser unektelig kul ut, men du får den samme strømmen gjennom MYE billigere apparater.

Det er dog alltid greit å ha en grei og billig 16A ekstrakabel i bagasjerommet i tilfellet planene forandrer seg i løpet av dagen.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Elmo

Sitat fra: pottle på lørdag 11. januar 2014, klokken 11:47
Det er dog alltid greit å ha en grei og billig 16A ekstrakabel i bagasjerommet i tilfellet planene forandrer seg i løpet av dagen.

Tror denne er den billigste for tiden.
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5
Men de kan ikke levere den med eUp sin plugg før i slutten av februar. For en uke siden stor det januar, men jeg vet ikke om det betyr at de er forsinket eller om første batch allerede er utsolgt.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Hyperstress


Sitat fra: Elmo på lørdag 11. januar 2014, klokken 13:23
Sitat fra: pottle på lørdag 11. januar 2014, klokken 11:47
Det er dog alltid greit å ha en grei og billig 16A ekstrakabel i bagasjerommet i tilfellet planene forandrer seg i løpet av dagen.

Tror denne er den billigste for tiden.
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5
Men de kan ikke levere den med eUp sin plugg før i slutten av februar. For en uke siden stor det januar, men jeg vet ikke om det betyr at de er forsinket eller om første batch allerede er utsolgt.

Forsinket, slik jeg forstod. Jeg bestilte for en stund siden, og fikk mail om det i går.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

elektrolux

Det er et stort problem for alle oss som selger ladeutstyr at leverandørene ikke klarer å dekke etterspørselen.

Sliter selv med måneders etterslep på de mest populære løsningene. Derimot er 6-10-16 portable ladeledninger med kladd til bl.a VW nå på lager.

Ser slik ut: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd  men selvfølgelig med type 2 støpsel mot bil. Bruker dette selv på egen e-Up da den originale kabelen er vel kritisk til strømmen vi har i eget hus.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mars

Electrolux, kan du presisere hva du mener med det du sier:
Sitatden originale kabelen er vel kritisk til strømmen vi har i eget hus.

Jeg kommer i allefall å legge ut enten en ny kurs, eller forlenge en av mine nylig installerte 16A ut til garasje eller yttervegg, slik at jeg har kabling jeg kan stole på og jordfeilautomat..
Hvit E-UP!, teknikkpakke og panoramasoltak

elektrolux

#8
Vi bor i et gammelt hus fra 1912 i en gammel bydel av Stavanger og sliter litt jordfeil i nabolaget. Det betyr at en del originale ladekladder ikke virker hjemme hos oss. Dette gjelder bl.a Think City sin og nå e-Up sin originale ladekabler. De er rett og slett for kritiske til at strømmen skal være helt fri for jordfeil.

Har selv egen 16A krets med 30mA jordfeilbryter til lading, men dette er ikke godt nok for endel medfølgende ladekabler til nye Elbiler. Skal jeg kunne lade fatteren sin Think, eller kona sin e-Up hjemme hos oss må jeg bruke alternativt ladeutstyr.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mars

Takk for svaret. Tror ikke jordfeil er et problem her i nabolaget. Prøver nok med den medfølgende ladekabelen i starten.
Hvit E-UP!, teknikkpakke og panoramasoltak

odahle

Har en 16A kurs tilgjengelig mot min carport som bare brukes av fjernvarmen i huset. Den trekker 0,2A som jeg forstår det. Er det da mulig å legge opp en standard kurs/uttak på denne? Den vil jo uansett vil bli på maks 10A grunnet bruk av medfølgende kabel fra upen. Eller har fjernvarmeanlegg plombert kurs, altså at de skal og må ha egen i kurs? Fant lite informasjon rundt dette. Ei heller leverandør (Lyse) ville svare uten videre.

Er vel kanskje få her inne som har peiling på slike spesifikke spørsmål.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

kulfyr

Er det noen e-Up eiere som har bestilt Bosch sin vegglader som har fått den levert? Jeg har bestilt og hadde hjemmekontroll i slutten av november men siden ikke hørt noe...  :(

Ser at det kan være veldig greit med raskere lading nå i kulda hvis bilen skal brukes en del etter jobbkjøring samt at VW anbefaler den hvis bilen skal stå over tid på strøm.
Kjører VW e-Up
Reservert Model X #175
Kun elektrisk fra 2015 :)

odahle

Sitat fra: kulfyr på torsdag 16. januar 2014, klokken 10:16
Er det noen e-Up eiere som har bestilt Bosch sin vegglader som har fått den levert? Jeg har bestilt og hadde hjemmekontroll i slutten av november men siden ikke hørt noe...  :(

Ser at det kan være veldig greit med raskere lading nå i kulda hvis bilen skal brukes en del etter jobbkjøring samt at VW anbefaler den hvis bilen skal stå over tid på strøm.

Jeg fikk beskjed om at det var lang leveringstid på disse enhetene fra Bosch. Det var ikke snakk om uker men måneder. Jeg har vært inne på tanken selv, men tenkte jeg skulle prøve med vanlig uttak slik at jeg finner ut hvilke behov jeg har.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

hma

#13
Hvorfor kaste bort tusenlappene på en fancy ladeboks, når alt man trenger er standard hyllevare som kan monteres av din lokale elektriker på timepris?

Alt DIN-monteres i et lite skap/boks/kapsling i garasjen, på samme måte som installasjonene i sikringsskapet inne i boligen.

Det er også mye enklere å skalere for framtidig bruk, om man skulle få en elbil som støtter 32A 3-fase. Da kjøper man istedet Mainpine 32A EPC, 4-polet kontaktor 40A, 40A sikring og type2 ladekabel med 5 x 6mm2 + 2 x 0,5mm2 ledere. Dette vil også fungere å e-Up!.

Følgende komponentliste gjelder for e-Up! med lading på inntil 16A over 1 fase:

1) EVSE kontroller (Mainpine ECP) som sender styre signal til bilen og som slår på kontaktoren
http://shop.zerocarbonworld.org/Charging-Station-Components/EPC-16A-teth.html

2) 2-polet kontaktor (modulærkontaktor) for 230V 20A https://www.elhandel.no

3) 16A sikring med jordfeilbryter (om du ikke allerede har det)

4) Type2 ladekabel for 16A en-fase (IEC 62196) med 3 ledere på 2,5mm2 (L1, N og jord) og 2 ledere på 0,5mm2 (pilotsignal og proximity)
http://evconnectors.com/Type-2-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-2-Connectors-16-amp/Type-2-16-amp-Plugs-and-Cables?product_id=118
Alternativt kan man sette inn et type2 uttak og bruke type2-ladekabelen som elbilforeningen selger for kr 1999,- (den kan du da også ha med i bilen)
http://elbil.no/ladestasjoner/1136-na-selger-vi-ladekabler
http://evconnectors.com/Type-2-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-2-Connectors-16-amp/Type-2-16-amp-Plugs-and-Cables?product_id=118

5) Et lite el-skap/boks/kapsling med plass til ca 10 enheter.
http://www.elektroimportoren.no/fordelingskap-6-moduler-ip55/1724531/Product.html?Event=pathlist

Ta en titt på denne tråden for flere detaljer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10232.msg144706.html#msg144706

Noen eksempel:




Koblingskjema for elektriker:
https://system.netsuite.com/core/media/media.nl?id=110916&c=3562421&h=4b189e7c5cc68d8cb926&_xt=.pdf&ck=hi9tuajgAT4J5UWs&vid=hi9tuajgAUEJ5XhA&cktime=123074&addrcountry=GB

Byggeveiledning om du ønsker å justere ned ladestrøm i trinn:
http://zerocarbonworld.org/images/technical_drawings/How_to_add_a_current_switch.pdf

Forklaring på hvilke motstander som kan brukes for å regulere ladefart:
https://system.netsuite.com/core/media/media.nl?id=111523&c=3562421&h=4c99f2ef6ca97a9ccaac&_xt=.pdf&ck=hi9tuajgAT4J5UWs&vid=hi9tuajgAUEJ5XhA&cktime=123029&addrcountry=GB
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

nofuelno

Sitat fra: odahle på torsdag 16. januar 2014, klokken 08:33
Har en 16A kurs tilgjengelig mot min carport som bare brukes av fjernvarmen i huset. Den trekker 0,2A som jeg forstår det. Er det da mulig å legge opp en standard kurs/uttak på denne? Den vil jo uansett vil bli på maks 10A grunnet bruk av medfølgende kabel fra upen. Eller har fjernvarmeanlegg plombert kurs, altså at de skal og må ha egen i kurs? Fant lite informasjon rundt dette. Ei heller leverandør (Lyse) ville svare uten videre.

Er vel kanskje få her inne som har peiling på slike spesifikke spørsmål.
Hvis du har en 16A kurs tilgjengelig, kan du kjøpe en veggboks type Ensto Chago eFill til 8.500,-
Denne kan justeres til f.eks. 14A strømtrekk slik at du da fint kan ha et strømtrekk på 0,2A ved siden av.
Den kommer ferdig med Schuko 220V kontakt slik at du kan montere denne selv.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA