Hovedmeny

back up umc

Startet av kjølholdt, fredag 10. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

Muffinman

Fordi UMC`en lasker sammen de delladerene i enkeltladeren. En av disse takler maks 16A, og Tesla har foreløpig begrenset til 13A på hver. Tredjeparts kabler er ikke lasket, og kobler seg dermed bare opp mot en dellader, følgelig 13A. Med dobbeltlader får man brukt to delladere, og dermed er det kabelen som er begrensningen - nemlig 16A.

Milzit

Sitat fra: Muffinman på fredag 10. januar 2014, klokken 21:28
Fordi UMC`en lasker sammen de delladerene i enkeltladeren. En av disse takler maks 16A, og Tesla har foreløpig begrenset til 13A på hver. Tredjeparts kabler er ikke lasket, og kobler seg dermed bare opp mot en dellader, følgelig 13A. Med dobbeltlader får man brukt to delladere, og dermed er det kabelen som er begrensningen - nemlig 16A.
Hvordan blir dette når man bruker adaptersettet til jkirkebo med blå adapter og lader med 16A på Schuko med UMC?

Muffinman

Det blå adapteret er lasket internt, så da er begrensningen 32A. Med andre ord får man 16A fra schuko med overgang.

sondell

Har hentet den 16 A ladekabelen på volvo i karlstad idag. Kan gi tilbakemelding på söndag. Den versjonen kommer med CEE 16A. Ikke shuko, da er det kun 13A. Skriver de selv på webbsiden til mennekes i hvert fall. 3898 SEK inkl mva var pris.

Förste gang jeg testet TN nett idag i Sverige med tesla umc.  Har fungert med start og stopp fra app nå de ganger jeg testet. Fikk en feilmelding etter stop. Men gikk likevel å starte uten problem.

gbzdoc

Var det noe slik lasking Salto har gjort for ordne 32A enfase lading da?

Trodde den typen sammenkobling skjedde i bilen, ikke UMC.

Den gang ei.

sondell

Da var ladekabelene hjemme i Oslo. Har hentet to ladekabler (en til med og en til "batteritralla" som bad meg kjøpe med) på Volvo i Karlstad. 3898 SEK hvilket med VISA kredittkort ble 3748 NOK. Det er en mennekes ladekabel med CEE 16A kobling for lading opp til 16A. De selger også den versjonen med shuko for lading opp til 13A, samme pris som den andre.

Har testet lading idag nå i ettermiddag/kveld, i temperatur 9-12 minusgrader. Riktignok står det 13A/16A i displayet akkurat som det blir 26A/32A ved lading med blått adapter på 32A. Den er jo litt kjedelig. Men regner med Tesla ordner opp i det der snart, det kan jo ikke være ment forever. Og da vil det gå fint med 16A. Føles også tryggt med en CEE kontakt. Jeg har nå en 1 m overgangskabel fra CEE 16A til CEE 32A fordi uttaket i veggen hjemme er 32A.

Ladingen gikk kjempebra i ettermiddag. Starter og stopper hver gang med app eller visibletesla. Når en setter på HVAC så begynner den å trkke strøm fra nettet automatisk. Den restarter selv. Noen ganger nå når temperaturen gikk under -10 grader så jeg på VisibleTesla at strømmen til batteriet var -3A. Antar det var perioder med litt oppvarming av batteriet. Så etter litt gikk den opp til 13A igjen og ladet til nivået jeg hadde satt. Alt føles plutselig så enkelt.

At Tesla ikke klarer å få til en egen fungerende UMC er nok litt pinlig for dem.

rsy

Sitat fra: sondell på søndag 12. januar 2014, klokken 20:40
Da var ladekabelene hjemme i Oslo. Har hentet to ladekabler (en til med og en til "batteritralla" som bad meg kjøpe med) på Volvo i Karlstad. 3898 SEK hvilket med VISA kredittkort ble 3748 NOK. Det er en mennekes ladekabel med CEE 16A kobling for lading opp til 16A. De selger også den versjonen med shuko for lading opp til 13A, samme pris som den andre.

Er CEE 16A vanlig blå 3-pins kontakt? (Samme som blått adapter går i, bare 16a istedenfor 32a?)

RSy

sondell

Sitat fra: rsy på søndag 12. januar 2014, klokken 20:49

Er CEE 16A vanlig blå 3-pins kontakt? (Samme som blått adapter går i, bare 16a istedenfor 32a?)

RSy

Jepp. Du ser på bildet overgangen min, den med svart kabel. 16A er en helt lik kontakt som den Tesla UMC bruker men litt mindre. Derfor trenger man overgangen hvis man har 32A hjemme. Men man kan jo sette 16A CEE direkte hjemme også da. Tre pin er det ja.

kjølholdt

Sondell på mennekes kabelen det er vanlig schuko kontakt som du plugger i stikkontakten, kan ikke se det på bildet. Har de vanlig to pinner til å sette i vanlig stikkontakt?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

sondell

Sitat fra: kjølholdt på søndag 12. januar 2014, klokken 20:53
Sondell på mennekes kabelen det er vanlig schuko kontakt som du plugger i stikkontakten, kan ikke se det på bildet
Nei, det er på den andre versjonen. Som er sperret til 13A (et fett frem til Tesla forandrer software da...). Denne har blå industrikontakt, 16A CEE. Jeg har laget overganger til Shuko og 32A CEE i stedet. Får å ha muligheten å bruke 16A i fremtiden via min 32A CEE jeg har på veggen hjemme. Men det er samme pris på den 13A kun Shuko kabelen. 

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Milzit

Har testet lading idag nå i ettermiddag/kveld, i temperatur 9-12 minusgrader. Riktignok står det 13A/16A i displayet akkurat som det blir 26A/32A ved lading med blått adapter på 32A. Den er jo litt kjedelig. Men regner med Tesla ordner opp i det der snart, det kan jo ikke være ment forever. Og da vil det gå fint med 16A. Føles også tryggt med en CEE kontakt. Jeg har nå en 1 m overgangskabel fra CEE 16A til CEE 32A fordi uttaket i veggen hjemme er 32A.

Ladingen gikk kjempebra i ettermiddag. Starter og stopper hver gang med app eller visibletesla. Når en setter på HVAC så begynner den å trkke strøm fra nettet automatisk. Den restarter selv. Noen ganger nå når temperaturen gikk under -10 grader så jeg på VisibleTesla at strømmen til batteriet var -3A. Antar det var perioder med litt oppvarming av batteriet. Så etter litt gikk den opp til 13A igjen og ladet til nivået jeg hadde satt. Alt føles plutselig så enkelt.

At Tesla ikke klarer å få til en egen fungerende UMC er nok litt pinlig for dem.

Det er 230 IT du har hjemme? De som har TN fungerer start/stop med UMC også etter hva jeg har lest her.

jalias

Så denne kan kjøpes hos en Volvo bil  forhandler?

asa

Da er dette den beste løsningen på UMC-problemene så langt...

Noen som sjekket hva Volvo tar i Norge? Tipper det er minst dobbelt så dyrt som i Sverige.

jalias

Hva er bestillingsnr på denne?  Kjenner en Volvo selger som kan sjekke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA