Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Lille Lance, fredag 17. januar 2014, klokken 17:53

« forrige - neste »

turfsurf

På 10 minutter får du 8,3kWh på HL. Samme som du får på 1t 10m på 7,2kW. Men handler du under en time, så skjønner jeg poenget. Selv gidder jeg ikke å sitte i bilen og vente på at den lader...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

tutti

Det er rart at Norby som er så stort senter ikke har noe lademuligheter mellom 16A og en enslig hurtigladerbingomaskin. Andre, og mindre grensebutikker, har flere 22 kWh idag i tillegg til bingomaskiner.

jkirkebo

Sitat fra: tutti på mandag 22. februar 2016, klokken 12:00
Det er rart at Norby som er så stort senter ikke har noe lademuligheter mellom 16A og en enslig hurtigladerbingomaskin. Andre, og mindre grensebutikker, har flere 22 kWh idag i tillegg til bingomaskiner.

For de av oss som har utstyr til det er det flere muligheter for å lade med 11kW eller 22kW. Det er nemlig en masse røde 400V CEE-kontakter der, og de får vi lov å bruke til lading. Så jeg lader som oftest på 22kW der, evt på 11kW om det er opptatt foran 32A kontakten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tutti

#123
Ja, kanskje løsningen i framtiden er at vi alle skaffer oss portable ladebokser med 22kWh på røde stikkontakter på næringsbygg.

elbil-1

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. februar 2016, klokken 10:37
På 10 minutter får du 8,3kWh på HL. Samme som du får på 1t 10m på 7,2kW. Men handler du under en time, så skjønner jeg poenget. Selv gidder jeg ikke å sitte i bilen og vente på at den lader...

Eksempelvis:
Ankommer nordby - slipper av de andre i bilen så de kan starte shoppingen.
Kobler til hurtiglader og står 20min og lader i ro og fred - 83% batteri
Så kjører jeg til p-huset og kobler til 16a og handler kanskje en halvtimes tid.

Batteriet er da kanskje på 86-87%
Mer enn nok til hjemturen.

Handler aldri i mange timer, så det er ikke noe alternativ å være der i timesvis med lading på 7.2kw.

Det er bare et alternativ for de som har 11 eller helst 22kw lademulighet i bilen - alle andre er glade for hurtigladeren.

Nordby burde gjort som tanum og installert 2-3 hurtigladere OG også flere 22kw ladere.


elbil-1

Sitat fra: Sven-E på lørdag 06. februar 2016, klokken 16:10
Vi haltet inn på Nordby i dag med -1km soc.
Fryktelig motvind og regn sugde batteriet noe utrolig på vei ned dit.

2 biler sto koblet til hurtigladingen.  Ingen folk ved bilene.
Den ene, en Golf hadde parkeringsur, og hadde stått i 50 min.
Den andre, en Tesla, hadde parkeringsskive, som ikke var stilt, men klokken på ladestasjonen viste at den hadde stått der i over 2 timer.

Forbanna rævhøl.  Det er skiltet med max. 30min. ladetid der.  >:(

Du kan vel slå inn nødstoppen så lading stopper - da frigjøres vel kablene fra de bilene som lader og du kan koble til din bil?

Det er jo plass til å stå ved siden av og strekke kabelen bort til din bil.

Adrian Stachnik

Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. februar 2016, klokken 12:55
Sitat fra: tutti på mandag 22. februar 2016, klokken 12:00
Det er rart at Norby som er så stort senter ikke har noe lademuligheter mellom 16A og en enslig hurtigladerbingomaskin. Andre, og mindre grensebutikker, har flere 22 kWh idag i tillegg til bingomaskiner.

For de av oss som har utstyr til det er det flere muligheter for å lade med 11kW eller 22kW. Det er nemlig en masse røde 400V CEE-kontakter der, og de får vi lov å bruke til lading. Så jeg lader som oftest på 22kW der, evt på 11kW om det er opptatt foran 32A kontakten.

Masse røde 400V CEE?
Jeg var der på fredag, og i parkeringshuset (nye delen) fant jeg bare 12schuko-uttak fordelt på 2 tavler, og 1 eneste 400volt-stikk litt bortenfor. Snakket med han som ryddet handlevogner, og vi fikk lov til å koble semi-hurtigaderen inn på den. Men er det flere 400-volt uttak der?
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

jkirkebo

Sitat fra: Adrian Stachnik på mandag 22. februar 2016, klokken 23:08
Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. februar 2016, klokken 12:55
Sitat fra: tutti på mandag 22. februar 2016, klokken 12:00
Det er rart at Norby som er så stort senter ikke har noe lademuligheter mellom 16A og en enslig hurtigladerbingomaskin. Andre, og mindre grensebutikker, har flere 22 kWh idag i tillegg til bingomaskiner.

For de av oss som har utstyr til det er det flere muligheter for å lade med 11kW eller 22kW. Det er nemlig en masse røde 400V CEE-kontakter der, og de får vi lov å bruke til lading. Så jeg lader som oftest på 22kW der, evt på 11kW om det er opptatt foran 32A kontakten.

Masse røde 400V CEE?
Jeg var der på fredag, og i parkeringshuset (nye delen) fant jeg bare 12schuko-uttak fordelt på 2 tavler, og 1 eneste 400volt-stikk litt bortenfor. Snakket med han som ryddet handlevogner, og vi fikk lov til å koble semi-hurtigaderen inn på den. Men er det flere 400-volt uttak der?

På bakkeplan i den gamle delen er det minst 4. Bl.a står det både 16A og 32A uttak på veggen mellom de 3 ladeplassene og inngangen ved Maxi-Mat + 2 andre uttak på vegg eller søyle i samme del av anlegget. Jeg tror også det er uttak oppe på planet over, men har ikke vært og kikket der.

Den du snakker om har jeg brukt mange ganger når det ikke går an å komme til 32A uttaket utenfor inngangen v/Maxi-mat. Har utstyr for 22kW så jeg vil helst bruke det ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AmocoCadiz

De forandrer stadig tilgangen på hurtigladeren, etter lengre periode gratis, var den idag satt opp kun mot Vattenfall betaling. men den fungerte i hvertfall.

sven erik

dette med vattenfall er omtrent et år siden  jeg hr prøvd flere ganger å få tilgng men ikke fått noe til bake

turfsurf

Jepp, handler stort sett på Gallerian. Nordby er overfyllt uansett.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Arha

Sitat fra: Sven-E på onsdag 01. juni 2016, klokken 22:54
Ingen hurtig lading på Nordby i dag heller.
På nytt er den satt opp med at man må bruke Vattenfall-app, som ikke virker på Norsk mobil.
Med appen "Ladda elbilen" skal det gå an å lade her. Har installert den, men ikke fått prøvd da laderen har vært åpen og gratis når jeg har vært der.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

sjossang

Kan bekrefte at denne laderen ikke lenger er gratis. Bruker man appen "Ladda elbilen" (og man har registrert kredittkortet sitt der), så er det ingen problem. 3,- pr minutt.

Var også ved Tanumshede og der har de tre hurtigladere - som alle er gratis.
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

danielfiko

Jeg ladet på hurtigladeren i dag, var bare å plugge inn og trykke start :)
Står riktig nok på automaten at det koster 3 kr/min, men jeg betalte ingenting.

Ingeniøren

Sitat fra: danielfiko på søndag 19. juni 2016, klokken 23:35
Jeg ladet på hurtigladeren i dag, var bare å plugge inn og trykke start :)
Står riktig nok på automaten at det koster 3 kr/min, men jeg betalte ingenting.

Kan jo hende punket er overvåket så de sender deg en regning, med pant i bilen :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA