Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Lille Lance, fredag 17. januar 2014, klokken 17:53

« forrige - neste »

elbil-1

Står en egolf og lader på ccs - eller en tesla på type 2 så kan du ta nødstoppen og starte laderen igjen og lade med chademo.

Elternativt ringe vattenfall og be de stoppe ladingen.

pudderjagar

Har nokon prøvd å lade AC og DC samtidig her? Da er ikkje alle plasser da går pga lite straum.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zyp

Sitat fra: Rio på lørdag 15. oktober 2016, klokken 12:06
Samt at det kun er CHAdeMO man kan trekke ut; CCS-kontakten blir låst fast av bilen.

Såvidt jeg erfarer blir CCS-kontakten låst opp automatisk når lading er avsluttet. CCS-ladere har uansett ikke løs kabel så det er ikke noe poeng i at bilen skal låse fast en ladekabel den ikke bruker bare så ingen kan stjele den.

Rio

Sitat fra: zyp på mandag 17. oktober 2016, klokken 00:50
Sitat fra: Rio på lørdag 15. oktober 2016, klokken 12:06
Samt at det kun er CHAdeMO man kan trekke ut; CCS-kontakten blir låst fast av bilen.

Såvidt jeg erfarer blir CCS-kontakten låst opp automatisk når lading er avsluttet. CCS-ladere har uansett ikke løs kabel så det er ikke noe poeng i at bilen skal låse fast en ladekabel den ikke bruker bare så ingen kan stjele den.

Laderen kan ikke tvinge e-GOLF til å slippe kontakten. Det skjer ikke engang når bilen åpnes, men man må trykke en ekstra gang på nøkkelen for å få den til å slippe kabelen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

zyp

Sitat fra: Rio på mandag 17. oktober 2016, klokken 01:00
Laderen kan ikke tvinge e-GOLF til å slippe kontakten. Det skjer ikke engang når bilen åpnes, men man må trykke en ekstra gang på nøkkelen for å få den til å slippe kabelen.

Jeg har egolf selv. Den slipper kabelen selv både når lading er avsluttet og når den går lei av å vente på lading som aldri kommer i gang (timeout på et par minutter eller så). Eneste tilfellet hvor jeg pleier å bruke nøkkelen er når laderen krangler og ikke vil starte, og jeg ikke orker å vente på timeout.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

zyp

Sitat fra: zyp på mandag 17. oktober 2016, klokken 00:50
Såvidt jeg erfarer blir CCS-kontakten låst opp automatisk når lading er avsluttet. CCS-ladere har uansett ikke løs kabel så det er ikke noe poeng i at bilen skal låse fast en ladekabel den ikke bruker bare så ingen kan stjele den.

Jeg dobbeltsjekka i dag at dette også gjelder ved nødstopp. Scenario; jeg ladet egolf på en ABB-hurtiglader, låste bilen og gikk fra den. Når jeg kom tilbake så lot jeg bilen forbli låst og trykka på nødstopp slik noen som ønsker å overta laderen ville gjort. Lyset ved ladekontakten blinka rødt noen ganger, og så slapp bilen kabelen. Målte også hvor lang tid det tok fra jeg trykka på nødstopp til kabelen ble sluppet; det tok ca 17 sekunder.

pudderjagar

Nok ein gong:

Nødstoppen er ikkje til å for å brukes. Denne knappen tåler VELDIG lite slitasje og vært den for slitt så får du ikkje starte lading. Då går da utover nokon som treng lading. Eg veit at Fortum og GK slit veldig med dette problemet på sine ladere. Så vær så snill å ikkje bruk denne. Ring heller bileigar.

PS
Eg legg alltid einlapp i bilvunduet med kor mykje eller kor lenge eg skal lade og telefonnummer.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zyp

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:59
Nødstoppen er ikkje til å for å brukes. Denne knappen tåler VELDIG lite slitasje og vært den for slitt så får du ikkje starte lading.

Jeg kan være enig i at man ikke bør misbruke nødstopp, men om det er et argument at de slites ut så får de se til å bytte til noen som tåler mer. Nødstopp-knapper er vanligvis bygget på samme base som andre industrielle knapper, som gjerne står i paneler som blir trykket på hele dagen, så det at de ikke tåler å brukes burde absolutt ikke være et problem.

En bedre løsning hadde selvfølgelig vært at der det er tidsbegrensning så stopper laderen automatisk når tiden er ute, evt. at hvem som helst får tilgang til å stoppe lading på normalt vis.

Adrian Stachnik

Var en tur i Sverige i dag, og kan meddele at det har skjedd ting på Nordby'n.
I tillegg til eksisterende hurtiglader, er det nå satt opp en ny hurtiglader.
Dette er en CHAdeMO/CCS-lader, merket med 50kW.
Det er også satt opp 2stk. type2-ladepunkter med ukjent ladefart (betalingstjeneste)
Den nye hurtigladeren så veldig ny ut, fortsatt fabrikk-plast på den, og ikke i bruk ennå.

Det hele ser ut til å driftes av Vattenfall.

Jeg synes det er bra at det er kommet opp en hurtiglader til.
Men helt ærlig burde dette vært driftet av Fortum som også opererer i Sverige.
Med tanke på at over 95% av kundene på Nordby'n er nordmenn,
burde det vært en operatør inne som nordmenn er kjent med fra før.
Vattenfall tilbyr f.eks. ikke lading via SMS på Nordby'n

Jeg synes også det er dårlig at ikke Nordby'n lærer av Gallerian,
og setter opp gratis type2-ladebokser istedenfor de ybertragiske
schuko-kontaktene som i hovedsak tilbys.


Men når det er sagt, ting skjer iallefall.
Bedre det enn om det ikke fantes noe tilbud i det hele tatt :)
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

AmocoCadiz

#205
Ja med det voldsomme trøkket det er fra nordmenn på handletur rett over grensen,
kunne de godt hatt flere hurtigladere på Nordby, og helst flere type2 ladere.
Ofte bruker man 2-4 timer, da gir type2 ofte en god del, i hvertfall hvis man har 7.2kWh lader.

Vattenfall har nylig meldt at de bygger og er del av større nordeuropeisk ladenettverk ( Incharge) kan godt være dette er starten på den utbyggingen, da kan det fort bli flere Vattenfallladere rundt om i Sverige.
Men de kan godt samarbeide med Fortum i hvertfall med en roaming, så det ble enklere med aksess

Inop

Kanskje litt avsporing, men er det mulig for en nordmann og få en vattenfall brikke?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Orbit

Du kan bestille ladebrikke og/eller -ladekort her:
https://www.beincharge.se/ladda/

Det kommer i posten (også til Norge) etter et par dager. InCharge er nylig skilt ut fra Vattenfall som en egen enhet for elbillading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Inop

Takk, da prøver jeg den. De mangler valg for land, men slengte bare på Norway bak poststedet så får vi se om de svelger den. De har en app også ser jeg.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

pudderjagar

Eg var i Gallerian i Strømstad med min Zoe. Eit meget bevist valg då eg klarer å nytta all effekt dei kan gje på Type 2. Samt at da er gratis.

Matbutikken på Galerian var ein fin butikk som hadde veldig mykje forskjellig til fornuftige prisar. Vil anbefale folk å ta den lille ekstraturen da er frå Nordby til Gallerian.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA