Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elektrisk foldbare speil.. For dem som bestilte innen prisøkning..

Startet av gbzdoc, fredag 17. januar 2014, klokken 10:14

« forrige - neste »

gbzdoc

Hei!

Er det noen som vet om et ok amperemeter man kan montere helst ved (ikke i) sikringsskapet for visning av monentanforbruket i ampere (eller KW) på hovedinntaket?

(Tenker montert av elektrikker)

gbzdoc

Skulle selvsagt stå "montering" i emnet... ;)

(Kan det endres via Tapatalk?)

Ona IX

Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

gbzdoc

Det spørs hva den viser. Er kun interessert i det momentane ampere eller kw forbruket, ikke akkumulert forbruk.

Også hadde der beste vært om selve displayet kunne monteres utenfor sikringsskapet på veggen.

Årsaken er at jeg ønsker å legge opp en 32A ladekurs, men at jeg dersom jeg skal lade på maks må være litt obs på forbruket ellers i huset grunnet en hovedsikring på kun 50A enfas.

Focus

Sitat fra: gbzdoc på fredag 10. januar 2014, klokken 06:41
Det spørs hva den viser. Er kun interessert i det momentane ampere eller kw forbruket, ikke akkumulert forbruk.

Også hadde der beste vært om selve displayet kunne monteres utenfor sikringsskapet på veggen.

Årsaken er at jeg ønsker å legge opp en 32A ladekurs, men at jeg dersom jeg skal lade på maks må være litt obs på forbruket ellers i huset grunnet en hovedsikring på kun 50A enfas.

Det du trenger er et gammel dags  forbruksmeter. Det virker på samme måten som en watt tang som du plasserer rundt fase lederen. Jeg har et slikt på kjøkkenet. Det viser KW forbrukt som blir brukt i det øyeblikket.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

gbzdoc

Ja, helt korrekt. Besteforeldrene mine hadde også en slik på kjøkkenet...

Men hvor får man tak i noe slikt? Enten analogt eller digitalt?

OddB

Denne fungerer greit. Trådløs, og lett å montere. Med litt kalibrering mot strømmåleren gir den greie nok målinger om ikke 100% nøyaktig, men nok til å få et inntrykk av belastingen i huset. Kobles til PC for lagring av statistikk.

http://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-tr%C3%A5dl%C3%B8s-energim%C3%A5ler/Pr364500000
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Focus

Sitat fra: gbzdoc på fredag 10. januar 2014, klokken 14:27
Ja, helt korrekt. Besteforeldrene mine hadde også en slik på kjøkkenet...

Men hvor får man tak i noe slikt? Enten analogt eller digitalt?

Tipper du kan bestille fra elfa, men det ser jo ut for meg som den som OddB foreslår kan brukes og ser mye lettere ut å montere.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

gbzdoc

Den cra Clas ser fin ut, bare den kan vise momentant KW forbruk, ikke antall KWH forbrukt.

Kanskje jeg skal gi den en sjanse. Er jo lett å bytte ting på Clas om det ikke fungerer som forventet. :)

OddB

Den har jeg hatt et par mnd nå, for å se hvordan strømforbruket er i løpet av døgnet og uka.
Den står ved komfyren, siden det er der man "drar på" mest forbruk ;)
Den viser momentant forbruk, samt totalforbruk pr døgn, uke etc. Plugg den i USB-pluggen på PCen så laster den ned data time for time inn i det programmet som følger med. Gir en fin indikasjon på hvordan strømforbruket er.
Samler  nå bakgrunnsdata til bilen kommer :)
(Fungerer også for trefase)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Elmo

Jeg vil også anbefale Efergy måleren fra Clas. God og kan ikke bli enklere å montere + bruke.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TB

Eg brukar og efergy måler, og den fungerar svært godt. Enklare og bruke enn dei billige målarar - og svært god kvalitet. Svært stabil trådløs overføring mellom sensor og mottaker. Du står fritt til og plassere mottaker der som det høver best. Lite forbruk av batteri.

Finnes mange typar frå efergy, den enkle elite classic, e2 classic 2.0 som kan bli kobla til pc, og engage hub som kan bli kobla direkte mot internett. Kan ha fleire mottakere kobla mot ein sensor. Kan og stille inn alarm, som startar og pipe ved forbruk over x antal kwh - det er nok ein funksjon du er ute etter.

Denne krev ingen elektriker ved montering. Sensor blir montert i sikringsskapet. Finnes to ulike sensor typar, den tradisjonelle som klemmes rundt kablane. Her er det tre stk med, slik at alle tre faser blir målt, og gir korrekt totalt forbruk. Eller, kan bruke ein sensor, for og måle ein enkel kurs. (Må sette volt til ca 130 når alle tre sensorer er i bruk.)

Har du ny målar med led som blinkar kan du bruke den optiske sensor - den blir like nøyaktig som måler. Denne kan berre måle totalforbruket (via måler).
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: gbzdoc på fredag 10. januar 2014, klokken 06:41

Om du vil ha ein meir avansert / automatisk løysing kan du montere ein "ladestasjon" som automatisk justerar lading av bilen i takt med forbruket. Blir lett at hovedsikring går ellers?

Har lest i andre trådar om denne typen ladestasjon. Vil vere meir kostbart enn måler, men du slepp og passe på heile tida. Dumt og vakne opp til mørkt / kaldt hus, og lite lading...

Om eg finn igjen tråden skal eg legge inn her.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

gbzdoc

Takk for tips, høres jo også fornuftig ut om prisen er spiselig.

Men kjøpte like gjerne en slik Efergy måler med hub. Funket brille-fint og var latterlig enkelt å sette opp. Så når får jeg full info rett på mobil og pad, med alarm, statistikk og det hele. Og stort display i huset i tillegg.

Takk for godt tips! :-)

svingen

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 14. januar 2014, klokken 22:58
Takk for tips, høres jo også fornuftig ut om prisen er spiselig.

Men kjøpte like gjerne en slik Efergy måler med hub. Funket brille-fint og var latterlig enkelt å sette opp. Så når får jeg full info rett på mobil og pad, med alarm, statistikk og det hele. Og stort display i huset i tillegg.

Takk for godt tips! :-)

laste den da ut på "internett" eller må du ha en egen server? prøver og ikke ha server stående på hele tiden siden den kun brukes når jeg er hjemme :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA