Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tur/Retur Bergen-Stavanger på en dag - Tips?

Startet av Lynvingen, torsdag 16. januar 2014, klokken 19:29

« forrige - neste »

Lynvingen

Det kan se ut til at Peugeoten min blir stående ubrukt i 6 måneder(alternativt solgt).

Hva er beste måte å lagre på? tømme batteriene fullstendig før parkering? lade opp og ta en kjøretur ved jevne mellomrom? andre ting?

Har tidligere erfaring med at batterier har røket første kjøretur etter sommerferier etc hvor bilen har stått med ca.10-20% gjenværende over 4-5 uker. Ønsker å unngå dette ved å lagre på optimalt måte.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

Langtidslading av SAFT NiCd batterier skal i utgangspunktet skje kortsluttet. Siden det kan være vanskelig når de står i bilen bør den iallefall ha lavest mulig SOC.

Hvis batterier ryker etter lagring i 4-5 uker ved 10-20% så tror jeg det er en tilfeldighet, og ikke direkte relatert til lagringen. Opplading og prøvekjøring med jevne mellomrom skulle iallefall ikke gjøre noen forskjell fra eller til.

Når jeg sette bort delebiler hvor jeg ikke har demontert batteriene enda så lader jeg dem helt fullstendig ut med lav strøm vha. en modifisert vifteovn og så kortslutter jeg batterikretsen (frakobler i elektronikk-kassa og kortslutter der). En ulempe med det er at hvis du skal ha bilen i gang igjen uten å demontere batteriene så må du må ha ekstern lader for å få spenningen opp  til 120V før bilens lader kan startes.

12V batteriet bør frakobles og lades opp.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Pera L

Hej! PSA:s charger have a function as; if traction batteries are totally empty the charger starts charging with very small current until voltage has rised for some 80V. Then it starts charging normally. Many times it takes time to rise up voltage. And, as you mentioned, 12V battery must be ok and full.
When left car standing very long time it doing good to be some 15-20% according energy meter. Then the selfdischarge works as discharging with very small current and it removes dendrites, i.e. lower the memory effect.
Taking car into service again it maybe good to charge for some 50%, then drive to 20% and after that let the charging go to the end.

Regards
Pera L

Elmo

Sitat fra: Pera L på torsdag 09. januar 2014, klokken 21:34
PSA:s charger have a function as; if traction batteries are totally empty the charger starts charging with very small current until voltage has rised for some 80V. Then it starts charging normally.

OK. I did not know that. And I have not taken the risk to try. Was afraid a first spark would kill the charger, so I have used an external charger on the DC inlet for some minutes first.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA