Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Uoriginal ladekabel garanti

Startet av GeirH, torsdag 16. januar 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

GeirH

Hei alle.
I prosessen med å bestemme meg for en ladestasjon og opplegg i garasjen leste jeg mengder av innlegg på forumet her. Alle med sine løsninger og tips. Dette var til stor hjelp så nå kommer mitt bidrag som kanskje kan være til noe hjelp for andre.

Etter mye lesing ville jeg ha opplegg for 6KW (32A) lading av leafen og forberedt for Tesla/annet (det er lov å drømme) som tar 22KW lading.
Jeg har 400V inn i huset 50A hovedsikring. Har vanlig 16A ut til garasjen. Det måtte altså opp nytt opplegg ut i garasjen. Den kursen som lå der ble liggende og urørt. Nytt opplegg er kun til lading og et 16A schuko/vanlig stikk.

Måtte da ut med kabel fra skapet i huset. 30 meter med 4*10kv på 400V. Denne ble da koplet til nytt sikringsskap i garasjen. Ut derfra 1*16A/230V til vanlig stikk og 3*32A/400V til ladestasjon av typen Salto 22kw Type2 uttak med løs kabel. Kjøpte da en Type2/Type1 kabel. Da er jeg klar for Tesla og har kabel til ladestolper 32A type2 når det blir flere av dem. Sikring til ladestasjon er 40A. En litt spesiell jordfeilbryter (trur det var det) p.g.a støy fra elbilen i prosessen med å likerette. Alt montert via elektrikkerfirma som igjen har vært i kontakt med Salto p.g.a ladestasjonen.

Skal dere se på Salto ladestasjon så ring dem for info. Webben gir ikke nok info og de har mange flere muligheter enn det webben gir inntrykk av.

Pris: ca. 30 000 med rubb og rake.
Trenger jeg det?
Stort sett ikke, men deilig å vite at det fyker innpå ca. 5 mil i timen om det kniper :-)

Legger ved noen bilder og deleliste og så har vi et bidrag til for de som måtte lure på noe slikt.

Geir
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

reptil

Svart Leaf Acenta

FrodR

2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

GeirH

Og tenke seg til.
Fredag ble det brukt for en rask ladepause før jeg måtte avgårde igjen. Var på veg hjem fra jobb, fikk beskjed om å komme tilbake. Det hadde jeg ikke strøm til, men en tur innom for å lese litt mail og en kort prat med kona fiksa 3-4 mil på ca. halvtimen. Da hadde jeg 7% igjen når jeg kom hjem på kvelden. Da fikk dieseldyret stå denne dagen også :-)

-gh
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA