Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: UMC og 230V IT - start/stopp/utsatt lading?

Startet av Truls Martin, onsdag 15. januar 2014, klokken 21:31

« forrige - neste »

Truls Martin

Jeg er helt fersk når det gjelder Elbil, men har bestilt i3 med hurtiglader og har begynt å titte litt på forskjellige lademuligheter rundt omkring.

Hvordan er det egentlig dette er? Ser det finnes forskjellige ladestandarder. På fortum sine sider står det CHAdeMO på noen og combo på andre stasjoner.

Må man da passe på å havne på rette plassen når man legger opp ruter, eller vil i3 fungere til begge disse?
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

sjokomelk

Sitat fra: Truls Martin på onsdag 08. januar 2014, klokken 16:15
Jeg er helt fersk når det gjelder Elbil, men har bestilt i3 med hurtiglader og har begynt å titte litt på forskjellige lademuligheter rundt omkring.

Hvordan er det egentlig dette er? Ser det finnes forskjellige ladestandarder. På fortum sine sider står det CHAdeMO på noen og combo på andre stasjoner.

Må man da passe på å havne på rette plassen når man legger opp ruter, eller vil i3 fungere til begge disse?

BMW i3 bruker Combo/CCS for hurtiglading, så Chademo vil ikke fungere for deg. Heldigvis blir flere og flere hurtigladere oppgradert til å ha både Chademo og CCS. Du kan også lade med opptil 7,4kW (32A) hvis du kobler deg til et 22kW ladepunkt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

smukken

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 08. januar 2014, klokken 16:37
Sitat fra: Truls Martin på onsdag 08. januar 2014, klokken 16:15
Jeg er helt fersk når det gjelder Elbil, men har bestilt i3 med hurtiglader og har begynt å titte litt på forskjellige lademuligheter rundt omkring.

Hvordan er det egentlig dette er? Ser det finnes forskjellige ladestandarder. På fortum sine sider står det CHAdeMO på noen og combo på andre stasjoner.

Må man da passe på å havne på rette plassen når man legger opp ruter, eller vil i3 fungere til begge disse?

BMW i3 bruker Combo/CCS for hurtiglading, så Chademo vil ikke fungere for deg. Heldigvis blir flere og flere hurtigladere oppgradert til å ha både Chademo og CCS. Du kan også lade med opptil 7,4kW (32A) hvis du kobler deg til et 22kW ladepunkt.
Jeg forstår det slik at BMW har type2 kontakt, kan man kjøpe en adapter som gjør at type2 støpselet kan brukes i en CHAdeMO kontakt?
BMW i3

svingen

Sitat fra: smukken på fredag 17. januar 2014, klokken 20:10
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 08. januar 2014, klokken 16:37
Sitat fra: Truls Martin på onsdag 08. januar 2014, klokken 16:15
Jeg er helt fersk når det gjelder Elbil, men har bestilt i3 med hurtiglader og har begynt å titte litt på forskjellige lademuligheter rundt omkring.

Hvordan er det egentlig dette er? Ser det finnes forskjellige ladestandarder. På fortum sine sider står det CHAdeMO på noen og combo på andre stasjoner.

Må man da passe på å havne på rette plassen når man legger opp ruter, eller vil i3 fungere til begge disse?

BMW i3 bruker Combo/CCS for hurtiglading, så Chademo vil ikke fungere for deg. Heldigvis blir flere og flere hurtigladere oppgradert til å ha både Chademo og CCS. Du kan også lade med opptil 7,4kW (32A) hvis du kobler deg til et 22kW ladepunkt.
Jeg forstår det slik at BMW har type2 kontakt, kan man kjøpe en adapter som gjør at type2 støpselet kan brukes i en CHAdeMO kontakt?

CHAdeMO får du nok ikke brukt,men Combo/CCS får du brukt som sakt kommer det flere og flere og EU har vel "bestemt" det her er standaren så alle nye ladepunkter som kommer opp blir noe det her på (+ chademo siden det er så mange som har leaf/trilllinger) flere som holder på og oppgradere nå hvis du ser på den siden her http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet (kan du se hvor det kommer oppgradering og sortere etter hvem som har i dag)

Det er som sakt flere og flere type 2 som støtter lading på 7.4kw og da full lader du vel I3 på 4 timer så det vil jo og dekke veldig ofte behovet blir da en slik kabel som det her http://elbil.no/ladestasjoner/1136-na-selger-vi-ladekabler er jo greit og ha i bilen,kan jo da reise på lang tur hvis man har lit god tid ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

smukken

Takker for svar, Jeg har forstått det slik at man ikke bør kjøre under 20%, ved lading på 7,4kw vil man etter 2 timer ha fyllt opp 14,8 kw, med tanke på de 20%ene og at max ladestrøm er18,8kw, så burde en fullading være unnagjort på et par timer med 7,7 kwh ladestrøm, det er ikke verst  :)
BMW i3

leifm

Noob spørsmål...Følger det ned en blå kabel for hurtiglading ute hvis en har valgt hurtiglader som ekstrautstyr på bilen? :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

-i3 i mai

Truls Martin

Sitat fra: leifm på søndag 19. januar 2014, klokken 11:52
Noob spørsmål...Følger det ned en blå kabel for hurtiglading ute hvis en har valgt hurtiglader som ekstrautstyr på bilen? :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

Jeg spurte selger hos Bavaria om dette på fredag.
Den blå type 2 til type 2 kabelen for opp til 32a lading følger med bilen.
De har hatt problemer med å levere disse i tide til de første bilene, så de vil få etterlevert.
Han mente derimot at når min bil kommer i starten av April skal dette være på plass.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

leifm

Var en tur innom Saltos Powerpark på Sjølyst i Oslo for å ta en titt på hurtigladerne :) DC hurtigladere vil fungere fint her for i3 :) Legger ved noen bilder samt ett bilde fra posten om åpningen i går på elbil.no som viser bakenden av en i3 :)

-i3 i mai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA