Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladedrit

Startet av frkir, onsdag 15. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Det er mer interessant hvor mange grader batteriet holder, enn lufttemperaturen den ene dagen :)
Nå sier yr.no -12 og snø på lørdag, så det blir ikke de store marginene hvis du kommer frem.

* Kjør pent (ikke over 70km/t) og velg gjerne en vei som lar deg kjøre pent
Blir det mye snø er nok E16 bedre enn RV35.

* Få opp batterivarmen før avreise
Kjør bilen "tom" dagen før og lad med avreise ca en halvtime før du faktisk skal kjøre.
En hurtiglading får også opp batteritemperaturen, særlig fra 70-80% :)

* Få opp kupevarmen før avreise
Forvarm bilen 30-60 minutter før avreise, men pass på at den er innstill på å "ladeprioritet" (husker ikke settingen)

* Ta med deg ladekladd og skjøteledning
Skjøteledningen bør være 2,5mm2 og 10m holder som regel.
3-fase-adapter er også "kjekt å ha" hvis du ikke har 6,6kW lader, da kan du lade 10/16A på steder som har Industrikontakter (bensinstasjoner, butikker, indistribygg). Men spør først... :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Trond Arve

11 mil i snøvær og -10 grader med en del høydemeter er tvilsomt etter min erfaring. Jeg kjører 10 mil hver dag, det går såvidt på de kaldeste dagene uten varmeapparat i trailerfart (80-90 km/t på motorveien). Til hytta er det også 10 mil med ca 500 høydemeter, det går ikke på vinteren.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

frkir

Kom frem til 10,5 mil med 19 km igjen på guessometeret. Kjørte ned varmeapperatet av, store deler av veien.

Det var minus 3 grader, kjørte ikke over 85 km og bilen i eco modus.
Brukte stort sett cruisekontroll.

Turen hadde ca 130 m høydestigning fra start til mål.

Hadde det vært kaldere tror jeg vi hadde fått problemer.
Tesla Model 3 'Sleeper' performance
Elektrisk hverdag gjør alt mye lettere...

knutgrr

Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

FrodR

2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

Daeedor

Sitat fra: frkir på lørdag 11. januar 2014, klokken 15:46
Kom frem til 10,5 mil med 19 km igjen på guessometeret. Kjørte ned varmeapperatet av, store deler av veien.

Det var minus 3 grader, kjørte ikke over 85 km og bilen i eco modus.
Brukte stort sett cruisekontroll.

Turen hadde ca 130 m høydestigning fra start til mål.

Hadde det vært kaldere tror jeg vi hadde fått problemer.

Da traff jeg bra , gitt..... (se mitt svar til deg , tror jeg var en av de første....)   :)

Leaftekna2018

Dropp cruisekontroll neste gang så går det bedre;)
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19

streken

Sitat fra: frkir på lørdag 11. januar 2014, klokken 15:46
Kom frem til 10,5 mil med 19 km igjen på guessometeret.

Godt gjort! Og modig med ny bil :)
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Thomas Parsli

Sitat fra: frkir på lørdag 11. januar 2014, klokken 15:46
Kom frem til 10,5 mil med 19 km igjen på guessometeret. Kjørte ned varmeapperatet av, store deler av veien.
...Brukte stort sett cruisekontroll....
...Hadde det vært kaldere tror jeg vi hadde fått problemer....

Gratulerer!

19km på GOM tilsier rundt 30km rest, så du kunne nok kjørt med litt varme :)
Cruisecontrol bruker nok en del mer energi, har du ingen biler bak deg aksellererer du f.eks ikke  før en sving eller på toppen av en bakkekam. Eller sakt på en annen måte; hver gang du bremser har du kjørt uøkonimisk ;)

Forskjellen på -3 og -13 er liten, så lenge du holder temperaturen på batteriene. De bruker mange dager på å bli kalde, så rekkevidden var nok mer bestemt av temperaturen og ladingen de siste døgnene før turen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

frkir

Har i dag lært at kjøring i -11 grader med en strek over blått på batteritemperarur og litt saltet veibane på E18 fra Drammen til Nøtterøy. 70 km, kjøring uten cruise kontroll og hastigheter under 80. Det meste av distansen kjøring uten varmeapperat gir et forbruk på litt under 10 prosent batteri pr mil.

Startet på 90 prosent og kom hjem med ca 30 prosent igjen på batteriet.
Turte bare å bruke varmeapperat til å gjøre frontruta klar innimellom.
Tror maks rekkevidden på denneø nye leafen om vinteren, dager som i dag, med varmeapperat blir ca 75 km.

Tror jeg beholder xc70 til vinterbruk på langturer, alt annet er risikosport folkens...
Tesla Model 3 'Sleeper' performance
Elektrisk hverdag gjør alt mye lettere...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA