Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladedrit

Startet av frkir, onsdag 15. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

frkir

Har planer om en litt lenger tur denne helgen. Det er meldt minusgrader, kommer jeg 11-12 mil på 100% batteri? Noen som har erfaringer?

Skal kjøre fra ca Drammen i retning Norefjell.

Har ny type Leaf 3 uker gammel.
Tesla Model 3 'Sleeper' performance
Elektrisk hverdag gjør alt mye lettere...

Daeedor

#1
Siden du har en 2013 modell kan det kanskje gå. Forutsetter at det ikke er så kaldt at varmepumpa ikke gir særlig effekt lenger (ikke kaldere enn ca minus 5...) , er det kaldere går det nemlig en god del mere strøm til varme , og selve batterieffekten er også dårligere.

Jeg ser for meg 11 mil , 12 mil høres litt for mye ut.

Hvis du starter med gjennomvarm bil , 100% batteri og ikke kjører raskere enn ca 80km/t tror jeg det går akkurat , med bittelitt rest strøm. Mye er nok neppe igjen av strøm når du kommer fram.... Om du kan stoppe og lade 1 time et eller annet sted på 220v eller om du kan få en hurtigladerstopp , er det nok mere trivelig å kjøre. 

(men det går helt sikkert IKKE dersom du ligger i 100 km/t og har 25 grader varme i kupeen...)  :)

Persian2

hvis du har 2013 model så skal du komme fram om du kjører 80-90 km/t.
en triks du kan gjøre er å sette bilen til oppvarming 30min før reise, sån at bilen bruker 15minuter til å varme opp bilen og batteriet,og 15min til å lade til 100%.(oppvarming tar ca'3%av batterie)
du får ha en riktig god tur :)

eivisa

#3
Det går helt fint om du holder deg til varme i ratt og seter.
Men ville holdt meg til rundt 75km/t i D om du kan.
Jeg kjører ca11mil på80% lading ved rundt 0 grader, men uten annen varme enn ratt og seter.
Du får ta på deg en god jakke, og bruke defrosteren til å fjerne eventuelt dugg som kommer. ;)
(om du forvarmer bilen, så la den gå 1 til 1,5 timer før du kjører, da får du ladet opp til fullt batt. før
turen starter)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

pottle

#4


Vet ikke om denne grafen er publisert her på forumet før. Grafen viser to kurver hvor rekkevidden er relatert i forhold til temperatur: En best case kurve og en gjennomsnittskurve for rekkevidden til Nissan Leaf.

Denne empiriske testen er gjennomført av Fleetcarma.
http://news.fleetcarma.com/2013/12/16/nissan-leaf-chevrolet-volt-cold-weather-range-loss-electric-vehicle/

Når det gjelder spørsmålet spesielt om 11 mil så er du akkurat på grensen under gjennomsnittskjøringen ved noen minusgrader celsius. Hvis du gjør en Lunde så skal det gå greit å komme fram.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Lynet

Høres ut som du har en del stigning, hvor mange høydemeter skal du opp?
Jeg var ned i 7 mil rekkevidde i -18 i fjor vinter, da kom skilpadda opp.... Og det var start på 170 moh og stopp på 90. Høyeste punkt på 380.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Haavard

Sitat fra: eivisa på onsdag 08. januar 2014, klokken 16:01
(om du forvarmer bilen, så la den gå 1 til 1,5 timer før du kjører, da får du ladet opp til fullt batt. før
turen starter)

Vil ikkje bilen være kald igjen da og ny forvarming må til...?
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

BE

Med bilen tilkoblet vil varmen stå på i 2 timer dersom du fjernstarter denne.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

FrodR

Høydemeter som noen nevner her har sikkert en del å si, men etter min erfaring skulle dette kunne gå bra. jeg kjøpte min Leaf i Oslo rett før jul, og startet på fulladet batteri og 13,5 mil hjem. Kjørte med varmeapparat første halvdel, ca -4 grader og snø/regn på deler av turen. Var min første langtur naturligvis, så ønsket ikke å ta noen sjanser, så jeg stoppet halvveis og ladet ca 45 min på 10A. Dette gir ikke særlig stort påfyll på så kort tid, og jeg kom hjem med ca 10 km på guessometeret. God tur :)
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

knnygar

Kjem som sagt an på høgdeforskjellen, men også føreforhold.
Eit par minus og tørr fin veg er bra, men som regel er det vel då saltsuppe som dreg ned rekkevidda.

Med optimale forhold og økonomisk køyring skal dette gå bra, men kan bli veldig spanande på slutten ;-).
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

FrodR

Ja jeg vet ikke hvor mye du har "tynet" på rekkevidde de ukene du har hatt bilen, men kan skrive under på at jeg følte godt på rekkeviddeangsten på denne aller første turen min
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

jsa061

Hvis du har fullversjonen av Leaf Spy så kan du skrive inn et gjennomsnittforbruk ( som du kan finne i forkant) og så få opp helt nøyaktig estimate for hvor langt du kommer. Jeg brukte det på forrige langtur og det var veldig nøyaktig.

Powerflux

Sitat fra: jsa061 på torsdag 09. januar 2014, klokken 09:14
Hvis du har fullversjonen av Leaf Spy så kan du skrive inn et gjennomsnittforbruk ( som du kan finne i forkant) og så få opp helt nøyaktig estimate for hvor langt du kommer. Jeg brukte det på forrige langtur og det var veldig nøyaktig.
Det samme opplever jeg! LeafSpy er er meget anvendelig verktøy.
Det jeg har funnet som er litt dumt ift å beregne gjennomsnittsforbruket er at snittmåleren i bilen umulig kan fortelle hele sannheten!
Over 2 uker nå så har jeg nullstilt hver annen dag og den har  landet på 0,18KW per mil. I realiteten ligger jeg på mellom2,15 og 2,2 ved bruk av varmeapparat. Uten bruk av varme men kun setevarme og rattvarme kommer jeg fortsatt ikke under 2,0.
I LeafSpy har jeg derfor lagt inn 4,83 Km/kWh(det er måten LeafSpy beregner på) Dette gir med den temp om dagen og kjørestil jeg har et helt utrolig nøyaktig estimat på rekkevidde  :-)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

knutgrr

Jeg ville lagt skjøteledning (oi oi!) på 25 meter i bagasjerommet og forsøkt!
Rapport ønskes :)
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

BE

Sitat fra: Powerflux på torsdag 09. januar 2014, klokken 11:50
I LeafSpy har jeg derfor lagt inn 4,83 Km/kWh(det er måten LeafSpy beregner på) Dette gir med den temp om dagen og kjørestil jeg har et helt utrolig nøyaktig estimat på rekkevidde  :-)
Du kan bytte til Wh/km i innstillingene på Leafspy. Jeg benytter konservativt 193 Wh/km, men så er det ei heller skikkelige vintertemperaturer her jeg bor.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA