Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: C-zero 6 mil til Ahus?

Startet av Belloq, onsdag 15. januar 2014, klokken 18:33

« forrige - neste »

Belloq

Lader til 80% hver morgen med forvarming av bil, men opplever til stadighet at når jeg skal kjøre så har batteriet 74%. Har programmert den til og være ferdig ladet hver morgen kl 07.00 , forvarmingen skal være ferdig 08.20

Trodde at når bilen ladet med 16 amp så skulle den ikke trekke noe av batteriet under forvarming?

P85 2014

emil

Varmeapparatet trekker jo fort 5000W, og det er mer enn 16A klarer å gi. De siste dagene med forvarming har hos meg tatt ca 3% av kapasiteten med ladekabel på 16A og utetemperatur på noen plussgrader.

Jeg har riktignok ingen timer på ladingen og lader til 100% (dvs 93% SOC).

Ville kanskje gjort et forsøk på å lade til 80% uten timer (start+slutttid 0:00), eventuellt til 100% (også uten timer) for å se om det blir det samme tapet.

Belloq

Det som er snodig er at det ikke er hver gang det skjer, har opplevd og ha 84% noen ganger også etter forvarming. Sikkert noe og gjøre med ute temperaturen.
P85 2014

Rasmus.B

Mulig det har noe med hvor lenge du står med forvarming? Ser for meg at det går mye strøm til å begynne med, og etter hvert som bilen har nådd ønsket temperatur vil det igjen være nok strøm til å lade batteriet. Ute temperatur har jo også mye å si, selvsagt.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Belloq

Har en følelse av at det lønner seg og lade mens man forvarmer, skal prøve og sette lade timer til stopp like før jeg skal kjøre.
P85 2014

kjbu

Sitat fra: Belloq på onsdag 08. januar 2014, klokken 13:13
Lader til 80% hver morgen med forvarming av bil, men opplever til stadighet at når jeg skal kjøre så har batteriet 74%. Har programmert den til og være ferdig ladet hver morgen kl 07.00 , forvarmingen skal være ferdig 08.20

Trodde at når bilen ladet med 16 amp så skulle den ikke trekke noe av batteriet under forvarming?

Opplever ofte det samme som deg, men kommer meg lengre på samme antall prosenter den dagen. Tror dermed at det blir noe feil med prosentvisningen når man forvarmer, slik at det er mer strøm på batteriet enn bilen viser.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Powerflux

Sitat fra: kjbu på onsdag 08. januar 2014, klokken 21:50
Opplever ofte det samme som deg, men kommer meg lengre på samme antall prosenter den dagen. Tror dermed at det blir noe feil med prosentvisningen når man forvarmer, slik at det er mer strøm på batteriet enn bilen viser.

Du har ikke mulighet til å sjekke dette mot f. eks LeafSpy?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

kjbu

Sitat fra: Powerflux på onsdag 08. januar 2014, klokken 23:10
Sitat fra: kjbu på onsdag 08. januar 2014, klokken 21:50
Opplever ofte det samme som deg, men kommer meg lengre på samme antall prosenter den dagen. Tror dermed at det blir noe feil med prosentvisningen når man forvarmer, slik at det er mer strøm på batteriet enn bilen viser.

Du har ikke mulighet til å sjekke dette mot f. eks LeafSpy?

Har ikke LeafSpy (foreløpig).
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

fws

Det er sannsynligvis temperaturen ute som gjør at man kan får forskjellige resultater på batteriet. Varmeapparatet bruker ikke mer enn det det må.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Belloq

Sitat fra: fws på torsdag 09. januar 2014, klokken 08:42
Det er sannsynligvis temperaturen ute som gjør at man kan får forskjellige resultater på batteriet. Varmeapparatet bruker ikke mer enn det det må.

Det kan stemme det du sier, jeg har jo samme % igjen på batteriet når jeg kommer til jobb hver dag. Selv om det står 84% når jeg starter den ene dagen eller 74%
P85 2014

Knotten

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 08. januar 2014, klokken 13:50
Mulig det har noe med hvor lenge du står med forvarming? Ser for meg at det går mye strøm til å begynne med, og etter hvert som bilen har nådd ønsket temperatur vil det igjen være nok strøm til å lade batteriet. Ute temperatur har jo også mye å si, selvsagt.

Dette tror jeg på.. 8)
Jeg lader vanligvis med 16A. Kjører 05:45 og forvarmer fra 05:15.
I morgen forvarmet jeg tilfeldigvis fra 04:30 og reagerte på at jeg kom flere kilometer lengre før første streken på 'tankmåleren' forsvant.
I mitt tilfelle har det imidlertid lite for seg, ettersom det er husverten på jobben som sparer strøm på at jeg har lengre forvarming på hjemme.. :-X
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Elbil-Larsen

Sitat
Dette tror jeg på.. 8)
Jeg lader vanligvis med 16A. Kjører 05:45 og forvarmer fra 05:15.
I morgen forvarmet jeg tilfeldigvis fra 04:30 og reagerte på at jeg kom flere kilometer lengre før første streken på 'tankmåleren' forsvant.
I mitt tilfelle har det imidlertid lite for seg, ettersom det er husverten på jobben som sparer strøm på at jeg har lengre forvarming på hjemme.. :-X

Men hvis du forvarmer fra 0430, står den fremdeles og varmer når du kommer til bilen 0545?

BE

Ja, når den er tilkoblet står forvarmingen på i 2 timer.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA