Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde i vinterland.

Startet av petersv, onsdag 15. januar 2014, klokken 17:46

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ladefondet og utbygging av ladepunkter er omtrent den eneste grunnen til at jeg vurderer innmelding.

Jeg synes det er helt topp at noen tar ansvar og jobber for utbygging av skikkelig AC lading! Et sted må vi starte :) Det eneste som trekker ned er mye fokus på reiser nordover som er verd null og niks for meg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

drFloyd

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. februar 2014, klokken 09:24
Ladefondet og utbygging av ladepunkter er omtrent den eneste grunnen til at jeg vurderer innmelding.

Jeg synes det er helt topp at noen tar ansvar og jobber for utbygging av skikkelig AC lading! Et sted må vi starte :) Det eneste som trekker ned er mye fokus på reiser nordover som er verd null og niks for meg.
+1 med unntak av at jeg ønsker mye raskere utbygging nordover...  ::)

Øyvind.h

Finnes det noen mulighet til å betale ene og alene til utbyggingsfondet :) ?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Harlex

Sitat fra: drFloyd på torsdag 13. februar 2014, klokken 09:35
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. februar 2014, klokken 09:24

+1 med unntak av at jeg ønsker mye raskere utbygging nordover...  ::)
Ja det blir spennende hvordan disse motstridende interessene behandles i fordelingen av midlene. Ved avstemning (som tidligere nevnt) er jeg redd at de som bor "nord for Lillehammer" får liten avkastning for pengene. Men jeg tar forhåpentligvis feil og det blir en solidarisk fordeling av innskytere fra Lindesnes til Nordkapp... :)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Cronos

Er det noen oppdateringer på ladefondet? Er interessert i å følge med og høre hva som skjer. Kan også evt. være interessert i å bidra.

P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert

Øggen

Sitat fra: Cronos på torsdag 13. mars 2014, klokken 15:20
Er det noen oppdateringer på ladefondet? Er interessert i å følge med og høre hva som skjer. Kan også evt. være interessert i å bidra.

Har også lurt på dette og spurt direkte.
Intet svar enda og lurer da på hvor og når jeg ser at mine penger blir brukt til formålet.

Trustno1

Jeg kjøpte også kombinasjonsmedlemskap i slutten av januar.

Har fortsatt heller ikke hørt noe i fra elbilforeningen hvorvidt jeg har blitt medlem eller ikke.

Per Magnus

Sitat fra: Øggen på torsdag 13. mars 2014, klokken 15:28
Sitat fra: Cronos på torsdag 13. mars 2014, klokken 15:20

Har også lurt på dette og spurt direkte.
Intet svar enda og lurer da på hvor og når jeg ser at mine penger blir brukt til formålet.

Meldte meg selv inn som signaturmedlem i januar. Fint om noen fra TOCN gir en oppdatering ift hva vi kan forvente av utbygging av 22KW punkter.
Model X - 90

laumb

Vi har nettopp hatt en lang periode der vi har laget et dokument med føringer for benyttelse av midlene - slik at de blir brukt fornuftig og til riktig sted/tid.

Det skal tas en formell gjennomgang og kvalitetssikring av dette nå før vi skrider til verks.

Neste steg blir å ta i mot de forslagene/avstemningene som er gjort på TOCN.no og finne lokasjoner som lar oss sette opp ladere.

Dette er et krevende arbeid da vi ikke ønsker å sette opp "på samme plass" som andre og på fornuftige, brukbare lokasjoner.

Dokumentet, når det er kvalitetssikret, blir tilgjengelig på våre sider.

I tillegg har styret dratt inn en ansvarlig for å ta en del av kontakten ute (OddB) - og på sikt drømmer vi om å få inn flere i flere regioner.

Eksakt størrelse på fondet har jeg ikke foran meg nå - men det er stort nok til at vi bør klare å få rullet ut et større antall ladepunkter innen rimelig tid. :)

Trustno1

Har dere regnet på hva omtrentelig kostnad pr ladepunkt blir?

Orcuz

Kanskje det er sosialisten i meg, men jeg betaler gjerne noen hundrelapper ekstra for å være med på å bygge opp et skikkelig ladenettverk :)

Har tocn tenkt noe mer på å kjøpe inn chademo adaptere og leie ut? Tror ikke jeg gidder å kjøpe et men kunne vært kjekt å leie i ferier osv

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Niclas

Tok en titt og hadde intensjoner om å melde meg inn (ikke fått bil enda, men tenkte uansett å melde meg inn), etter å ha vært på TOCN mistet jeg mye av lysten til å bli medlem...

1. Medlemsfordelene var på det tidspunkt bare to ulike rabattavtaler, begge på bilpleieprodukter (detailing)

2. Lukket forum (?) jeg klarte ikke å finne noe forum som var åpent for ikke-medlemmer (kan ikke påsta at jeg brukte lang tid på å lete heller)

3. Ladefond... Flott det, men han vondt for å tro at det vil bli bygd ut noe fra det fondet i mitt nærmiljø (Troms) så her engasjerer jeg meg heller i den lokale elbilforeningen.

4. Har ikke fått bilen enda :-)

5. Elbilforum og elbilforeningen er for meg et godt alternativ til TOCN, hvertfall inntil TOCN har fikset noen medlemsfordeler som faktisk betyr noe for meg.

Dette vil selvfølgelig bli løpende revurdert! Jeg håper det utarbeides avtaler som er av vesentlig større betydning enn detailingrabatter på 10-15%.
- forsikring
- teslashop...../tesla butikker
- felger/dekk (for sent for min del som nå allerede har kjøpt)

De ovenfornevnte punktene er enkle og vil være hensiktsmessig også for teslaeiere utenfor Oslogryta.
Model S hentes 31. Mars 2014 :-)

Amoss

Sitat fra: Niclas på fredag 14. mars 2014, klokken 08:46
Tok en titt og hadde intensjoner om å melde meg inn (ikke fått bil enda, men tenkte uansett å melde meg inn), etter å ha vært på TOCN mistet jeg mye av lysten til å bli medlem...

Ok, er selv ikke medlem (bla. nettopp av din grunn nr 4 ;) ), og har ingen tilknytting til TOCN selv. Men føler likevel at din grunngivning er litt feilplassert, og vil derfor prøve å imøtekomme dem.

Sitat
1. Medlemsfordelene var på det tidspunkt bare to ulike rabattavtaler, begge på bilpleieprodukter (detailing)

Medlemsfordelene med å være med i en interesseorganisasjon er først og fremst at du har noen som kan fremme din og andre medlemmers sak overfor myndigheter og andre man må forholder seg til. I dette tilfellet først og fremst overfor Tesla, men også overfor f.eks. elbilforeningen dersom Teslaeiere en gang i fremtiden ville føle seg "stemodelig" behandlet av denne. Og være ett "grensesnitt" mellom den enkelte eier og f.eks. media. I den nylige "Spetakkel" saken burde de ha vært mye mer synlige som debattmotstandere til påstandene som ble fremsatt. Men klart, foreningen er fortsatt i sin spede begynnelse, men vil forvente at den ved en senere anledning vil fremme medlemmenes sak bedre.

Evnt. rabattavtaler er bare en bonus.

Sitat2. Lukket forum (?) jeg klarte ikke å finne noe forum som var åpent for ikke-medlemmer (kan ikke påsta at jeg brukte lang tid på å lete heller)

Ja, vi har alt ett velfungerende forum her, og har ikke noe behov for å spre oss rundt på flere forum. Ett lukket forum for de ting som ang. foreningen som sådan er helt klart på sin plass, men det er ikke nødvendig med flere offentlige forum (dersom man ikke evnt. er/blir missfornøyd med hvordan dette forumet administreres/modereres).

Sitat3. Ladefond... Flott det, men han vondt for å tro at det vil bli bygd ut noe fra det fondet i mitt nærmiljø (Troms) så her engasjerer jeg meg heller i den lokale elbilforeningen.

Vel, nå kan jeg ikke hverken si eller ikke si hvor disse havner, men om jeg ikke husker helt feil var det nettopp manglende ladestasjoner nordover som var det som fikk frem ideen om dette ladefondet. Om de plasseres akkurat der du trenger dem aner jeg ikke, men vil forundre meg stort om det ikke kommer i det minste noen nordover. Ellers er det jo ikke i ditt nærmiljø du trenger dem, men ditt du har tenkt å kjøre. Men det er på ingen måte noe galt i å engasjere seg i sin lokale elbilforening. Ikke ser jeg noe motsettningsforhold mellom det og å være medlem i f.eks. TOCN.

Sitat4. Har ikke fått bilen enda :-)

Endelig ett godt argument :D

Men på den annen side, dersom du ser behovet for å få plassert en ladestasjon ett sted du kan få nytte av den, så bør du jo melde deg inn - eller i det minste legge penger i fondet - jo før jo heller for å påvirke hvor disse plasseres. Kanskje de da alt er på plass når du får bilen?

Sitat5. Elbilforum og elbilforeningen er for meg et godt alternativ til TOCN, hvertfall inntil TOCN har fikset noen medlemsfordeler som faktisk betyr noe for meg.

Elbilforum fungerer greit nok det. Men som jeg ser det er ikke alternativet å melde seg inn i elbilforenignen eller TOCN, men om man melder seg inn i elbilforeningen eller OGSÅ melder seg inn i TOCN. Elbilforeningen er der for å fremme interessene til alle elbileiere, mens TOCN fremmer interessene til Tesla-eiere spesielt, og din lokale elbilforening vil fremme interessene for elbileiere i ditt distrikt spesielt. Hvert til sitt bruk :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

Ladere i Tromsø-området er av interesse ! Nå holder styret på med å kvalitetssikre vilkårene TOCN kommer til å stille til de som skal få støtte fra Ladefondet. Forhåpenligvis er de klar ganske snart slik at vi kan begynne å få opp ladere på gode plasseringer.
Slik jeg ser det er behovet for 22kW-ladere todelt. Først"akuttfasen" fra nå og ut 2014 , inntil Superladernettverket er bygd ut. Dvs i hovedsak E6 fra Trondheim til Tromsø.
Deretter vil behovet være å få opp ladere på de stedene der det aldri vil komme superladere, og der kommersielle aktører ikke er interesserte.
Jeg skal f.eks fra Andenes til Tromsø i sommer, via Senja. Hadde ikke vært dumt med en lader på den strekningen, så kom med gode forslag til steder som kunne passe ! 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Niclas

Uten at vi sporer helt av og begynner å diskutere ladeplasser er det kanskje grei tilbakemelding til TOCN at det bør fremgå litt hva tanken bak fondet er OG at det er spesielt viktig når info i dag forutsetter at man er medlem..

Jeg vil selv forsøke gjennom Elbilforeningen gjøre en innsats for at det blir ladepunkt type 2 i nordkjosbotn på gjestestua. (Har de som kunde i dag og er nok uproblematisk å få en ordning der)

Videre satser jeg på at Torghatten og Nordland fylkeskommune er lydhør for ladestasjon på fergeleiene. Også her har jeg relasjoner som bør hjelpe godt på.

Så tilbake til punktene mine og TOCN.. Kan ikke se helt hvorfor dette nødvendigvis er TOCN-ansvar, det er ikke bare Tesla som går på EL :-)
Med Type 2 som standard i Europa bør man ha godt utgangspunkt for at de større aktørene bygger ut og drifter slike stasjoner langs hovedferdselsårene våre. Jeg tror også Elbilforeningen blir tatt varmere imot enn Tesla owners Club...
Model S hentes 31. Mars 2014 :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA