Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde i vinterland.

Startet av petersv, onsdag 15. januar 2014, klokken 17:46

« forrige - neste »

OddB

#60
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 02. februar 2014, klokken 22:28
Sitat fra: Teslaguten på søndag 02. februar 2014, klokken 20:12
TOCN er eit flott tiltak, og vi treng fleire medlemmer der!

Flott med entusiasme men å dele opp interressegruppen for elbilisme på flere foreninger og diskusjoner på flere flater, elbilforum, flere grupper på FB, TOCN sitt forum i ett lite land som Norge har jeg ingen tro på at styrker noen. Det er bare med på å splitte og gjennom det marginalisere hele gruppen. Men jeg skjønner at andre Tesla eiere har ett behov for å distansere seg fra resten av elbilistene jeg skjønner på ingen måte poenget med det.
Dette handler ikke om å dele opp en interessegruppe, det handler om å nå flest mulig.
Halve Norge er  på Facebook, derfor er en åpen Facebookgruppe den beste måte å få kontakt med andre Teslaeiere. At det ble etablert et lukket alternativ ser jeg på som helt uproblematisk. Da kan man velge hvor mye av sin spesialinteresse man eksponerer sine omgivelser for. Deretter har du elbilforum, der alle elbileiere er samlet under ett tak. Her er terskelen for at folk "ramler inn døra" adskillig høyere enn på Facebook, mange får nok vite om dette forumet gjennom Facebook. At de mest engasjerte av Teslaeierene ville starte sin egen interesseforening var helt naturlig. Det har skjedd i samarbeid med Elbilforeningen og de fleste er medlemmer i begge foreningene. At TOCN har sitt eget nettsted med et lukket forum  skulle vel bare mangle.. Arbeidet som TOCN kommer til å gjøre vil også gavne alle andre elbileiere gjennom at de ladepunktene som TOCN planlegger å få satt opp vil være tilgjengelige for alle elbiler.  Dette er ikke tenkt å være en snobbete eliteforening, men siden Model S er såpass forskjellig fra alle andre elbiler, mest med tanke på rekkevidde og bruksområde er det helt på sin plass å ha en egen forening som tar vare på disse særinteressene.
Slik jeg ser det er denne fragmenteringen med på å styrke miljøet i stedet for å splitte det.
Alle vil finne seg til rette i en eller flere av disse kanalene, noen er fornøyd med litt oppdatering på Facebookveggen, andre vil engasjere seg i dybden i en interesseforeningen. Slik er den nye verden med sosiale medier, og de fleste klarer å takle mangfoldet. For at dette skal fungere optimalt må de forskjellige arenaene være synlig for hverandre, derfor vil det være nødvendig å drive med litt promotering på kryss og tvers med jevne mellomrom.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

hma

#61
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 02. februar 2014, klokken 22:28
Flott med entusiasme men å dele opp interressegruppen for elbilisme på flere foreninger og diskusjoner på flere flater, elbilforum, flere grupper på FB, TOCN sitt forum i ett lite land som Norge har jeg ingen tro på at styrker noen. Det er bare med på å splitte og gjennom det marginalisere hele gruppen. Men jeg skjønner at andre Tesla eiere har ett behov for å distansere seg fra resten av elbilistene jeg skjønner på ingen måte poenget med det.
Her er Kallagtunet inne på et viktig poeng.
Størst mulig gjennomslagskraft i et lite land som Norge, oppnår man ved en samlet oppslutning i én sterk organisasjon.

Det vil ikke føre noe godt med seg om Leaf-eierne, i3-eiere, Trilling-eiere, Think-eiere og Tesla-eiere skulle drive elbil-politikk fra hvert sitt kontor.

Vi er alle best tjent ved å stå samlet under samme fane.

Det er naturligvis svært positivt å drive merkeorienterte foreninger. Hvordan disse drives får bli opp til hver enkelt.
Kan trekke fram et godt eksempel fra Trøndelag Elbilforening hvor vi har undergruppe Trondheim Thinkers. Denne enheten har fått midler fra hovedforeningen (Norsk Elbilforening) til å drive aktiviteter etter eget ønske - typisk; anskaffelse av diagnose-og serviceutstyr, kurs, treff og support av biler.

Det er muligheter for å starte 'Trondheim Teslas', hvor man kan etablere kontakter mot lokal Tesla-forhandler og drive aktiviteter som treff, oppfølging av kundespørsmål, kurs, utvikling av infrastruktur, etc.
Er noen interesserte, ta kontakt med meg.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

19quiz76

Enig mht splittelse, men Teslaen har enkelte særbehov ift Schuko-slukerne og bør således kunne organisere seg for å ivareta sine disse interessene. Mange saker er allmenngyldige for elbiler, og for dette samt eiere med tradisjonell rekkevidde på bilene sine (f.eks P106 som jeg selv eier) har vi Elbilforeningen.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

OddB

...og på toppen av det er man selvsagt medlem i NAF ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

laumb

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 02. februar 2014, klokken 22:53
Mangler det en "Kontakt Oss"-knapp på sidene til TOCN eller har jeg oversett den?
Ville bare høre hva man skal betale når man allerede er medlem av Elbilforeningen og hadde krysset av for "ønsker medlemsskap i TOCN" ved innmelding. Ser det er en besparelse ved å tegne i begge foreninger samtidig..

Godt skjult under "om klubben": post@tocn.no ;)


En side der du fyller ut et skjema (eventuelt slipper å fylle ut om du er logget inn) er under arbeid. :)

Kallagtunet

#65
Sitat fra: OddB på søndag 02. februar 2014, klokken 22:55
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 02. februar 2014, klokken 22:28
Sitat fra: Teslaguten på søndag 02. februar 2014, klokken 20:12
TOCN er eit flott tiltak, og vi treng fleire medlemmer der!

Flott med entusiasme men å dele opp interressegruppen for elbilisme på flere foreninger og diskusjoner på flere flater, elbilforum, flere grupper på FB, TOCN sitt forum i ett lite land som Norge har jeg ingen tro på at styrker noen. Det er bare med på å splitte og gjennom det marginalisere hele gruppen. Men jeg skjønner at andre Tesla eiere har ett behov for å distansere seg fra resten av elbilistene jeg skjønner på ingen måte poenget med det.
Dette handler ikke om å dele opp en interessegruppe, det handler om å nå flest mulig.
Halve Norge er  på Facebook, derfor er en åpen Facebookgruppe den beste måte å få kontakt med andre Teslaeiere. At det ble etablert et lukket alternativ ser jeg på som helt uproblematisk. Da kan man velge hvor mye av sin spesialinteresse man eksponerer sine omgivelser for. Deretter har du elbilforum, der alle elbileiere er samlet under ett tak. Her er terskelen for at folk "ramler inn døra" adskillig høyere enn på Facebook, mange får nok vite om dette forumet gjennom Facebook. At de mest engasjerte av Teslaeierene ville starte sin egen interesseforening var helt naturlig. Det har skjedd i samarbeid med Elbilforeningen og de fleste er medlemmer i begge foreningene. At TOCN har sitt eget nettsted med et lukket forum  skulle vel bare mangle.. Arbeidet som TOCN kommer til å gjøre vil også gavne alle andre elbileiere gjennom at de ladepunktene som TOCN planlegger å få satt opp vil være tilgjengelige for alle elbiler.  Dette er ikke tenkt å være en snobbete eliteforening, men siden Model S er såpass forskjellig fra alle andre elbiler, mest med tanke på rekkevidde og bruksområde er det helt på sin plass å ha en egen forening som tar vare på disse særinteressene.
Slik jeg ser det er denne fragmenteringen med på å styrke miljøet i stedet for å splitte det.
Alle vil finne seg til rette i en eller flere av disse kanalene, noen er fornøyd med litt oppdatering på Facebookveggen, andre vil engasjere seg i dybden i en interesseforeningen. Slik er den nye verden med sosiale medier, og de fleste klarer å takle mangfoldet. For at dette skal fungere optimalt må de forskjellige arenaene være synlig for hverandre, derfor vil det være nødvendig å drive med litt promotering på kryss og tvers med jevne mellomrom.

At fragmentering styrker en interessegruppe vil i så fall være første gang i historien.

Hvorfor ikke jobbe i elbilforeiningen for at alle medlemmer der kan være med på ladefond hvis en mener det er en god ide?

Eventuelle rabatter eller foreler hos tilbehørsleverandører vil bli lettere å få forhandlet frem hvis hele elbil miljøet var potensielle nye kunder??

Tror dere virkelig stemmen fra en forening av Tesla eiere med biler som koster i snitt over 600 tusen vil vekke sympati i opinion eller hos politikere når elbilfordelene skal reforhandles...

Nope, her er det mange som ikke skjønner sitt eget beste, men det er i og for seg ikke noe nytt fenomen.

PS Når det er sagt skjønner jeg heller ikke hva elbilforeningen ser i å samarbeide og reklamere for denne særforeningen.

laumb

Sitat fra: hma på søndag 02. februar 2014, klokken 22:56
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 02. februar 2014, klokken 22:28
Flott med entusiasme men å dele opp interressegruppen for elbilisme på flere foreninger og diskusjoner på flere flater, elbilforum, flere grupper på FB, TOCN sitt forum i ett lite land som Norge har jeg ingen tro på at styrker noen. Det er bare med på å splitte og gjennom det marginalisere hele gruppen. Men jeg skjønner at andre Tesla eiere har ett behov for å distansere seg fra resten av elbilistene jeg skjønner på ingen måte poenget med det.
Her er Kallagtunet inne på et viktig poeng.
Størst mulig gjennomslagskraft i et lite land som Norge, oppnår man ved en samlet oppslutning i én sterk organisasjon.

Det vil ikke føre noe godt med seg om Leaf-eierne, i3-eiere, Trilling-eiere, Think-eiere og Tesla-eiere skulle drive elbil-politikk fra hvert sitt kontor.

Vi er alle best tjent ved å stå samlet under samme fane.

Det er naturligvis svært positivt å drive merkeorienterte foreninger. Hvordan disse drives får bli opp til hver enkelt.
Kan trekke fram et godt eksempel fra Trøndelag Elbilforening hvor vi har undergruppe Trondheim Thinkers. Denne enheten har fått midler fra hovedforeningen (Norsk Elbilforening) til å drive aktiviteter etter eget ønske - typisk; anskaffelse av diagnose-og serviceutstyr, kurs, treff og support av biler.

Det er muligheter for å starte 'Trondheim Teslas', hvor man kan etablere kontakter mot lokal Tesla-forhandler og drive aktiviteter som treff, oppfølging av kundespørsmål, kurs, utvikling av infrastruktur, etc.
Er noen interesserte, ta kontakt med meg.

Det var noe som ble luftet i starten av elbilforeningen - men som vi valgte å gå bort i fra.
Det er bred enighet om at i enkelte saker vil det være mer praktisk om NEF og TOCN står på hver sin side og brøler samme budskap - framfor at "det er NEF igjen, denne gangen med tusen ekstra medlemmer som brøler...".

Det kan rett og slett gi bedre gjennomslagskraft med flere foreninger med felles mål.

Det finnes "bilforumet.no" - likevel ruller klubbene til BMW (bimmers), SAAB (STCN), VW/Audi (VACN), Peugeot-klubben osv. Hvorfor ikke bare samle alle på "bilforumet"? De har jo tross alt 4 hjul og går på flytende drivstoff alle sammen....

hma

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 02. februar 2014, klokken 23:05
Teslaen har enkelte særbehov ift Schuko-slukerne og bør således kunne organisere seg for å ivareta sine disse interessene.
Den nye ladeinfratrukturen vi i hovedsak snakker om er utbygging av mode3/type2.
Det er en type ladepunkt som vil gi økt mobiliteten for alle nye elbiler, ikke bare for Tesla. Stolpene vil være like relevante langs landeveien som i byen.
Skal man drive fram slike aktiviteter på en god og effektiv måte, nytter det ikke å sitte på hver sin tue. Det krever i stedet en felles innsats med felles mål.

Et godt eksempel på et vellykket tiltak kan vi se i Geiranger (sjekk elbil.no).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Kallagtunet

Bortsett fra plassering av Tesla sine egne superladere ser jeg ingen områder der en ikke har felles interesser med andre elbilister (bortsett kanskje felles front på feil og mangler men der er jeg veldig usikker på om TOCN har noe å bidra med.)

OddB

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 02. februar 2014, klokken 23:28
Bortsett fra plassering av Tesla sine egne superladere ser jeg ingen områder der en ikke har felles interesser med andre elbilister (bortsett kanskje felles front på feil og mangler men der er jeg veldig usikker på om TOCN har noe å bidra med.)
Selvsagt er det det !
Hvor mange Thinkeiere i Oslo er opptatt av om det kommer en 22kW lader i Reine i Lofoten ?
Jeg respekterer at du har liten tro på TOCN, da håper jeg at du respekterer at det er et par hundre av oss andre som tror det motsatte. :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kallagtunet

Sitat fra: OddB på søndag 02. februar 2014, klokken 23:32
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 02. februar 2014, klokken 23:28
Bortsett fra plassering av Tesla sine egne superladere ser jeg ingen områder der en ikke har felles interesser med andre elbilister (bortsett kanskje felles front på feil og mangler men der er jeg veldig usikker på om TOCN har noe å bidra med.)
Selvsagt er det det !
Hvor mange Thinkeiere i Oslo er opptatt av om det kommer en 22kW lader i Reine i Lofoten ?
Jeg respekterer at du har liten tro på TOCN, da håper jeg at du respekterer at det er et par hundre av oss andre som tror det motsatte. :D

Jeg respekterer at dere vil distansere dere men skjønner det ikke...

Jeg er helt sikker på at det er eiere av elbiler i lofoten som er veldig mye mer interesert i og har mye større behov for lokal ladeifrastruktur en både Think eiere i oslo og en Tesla eier fra sør på sommerferie på konstant jakt etter gratis strøm..

OddB

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 02. februar 2014, klokken 23:39
Sitat fra: OddB på søndag 02. februar 2014, klokken 23:32
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 02. februar 2014, klokken 23:28
Bortsett fra plassering av Tesla sine egne superladere ser jeg ingen områder der en ikke har felles interesser med andre elbilister (bortsett kanskje felles front på feil og mangler men der er jeg veldig usikker på om TOCN har noe å bidra med.)
Selvsagt er det det !
Hvor mange Thinkeiere i Oslo er opptatt av om det kommer en 22kW lader i Reine i Lofoten ?
Jeg respekterer at du har liten tro på TOCN, da håper jeg at du respekterer at det er et par hundre av oss andre som tror det motsatte. :D

Jeg respekterer at dere vil distansere dere men skjønner det ikke...

Jeg er helt sikker på at det er eiere av elbiler i lofoten som er veldig mye mer interesert i og har mye større behov for lokal ladeifrastruktur en både Think eiere i oslo og en Tesla eier fra sør på sommerferie på konstant jakt etter gratis strøm..
Jeg har ingen problemer med å forholde meg til eierskap av bil på flere plan. Alt fra NAF til TOCN.
Eksemplet  mitt var for å vise at de forskjellige typer biler har forskjellige interesser.
Der vi har sammenfallende interesser tar vi det gjennom  Elbilforeningen, der vi har særinteresser tar vi det i TOCN, og gjelder det generelle vei- og bilsaker tar vi det gjennom NAF. Her er det IKKE snakk om distansering, men betalingsproblemer på CHAdeMO-ladere klarer jeg ikke å opparbeide den store interessen for all den tid jeg aldri kommer til å bruke en slik lader...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

hma

#72
Sitat fra: OddB på søndag 02. februar 2014, klokken 23:32
Hvor mange Thinkeiere i Oslo er opptatt av om det kommer en 22kW lader i Reine i Lofoten ?
Hehe, jeg vil så definitivt droppe Thinken under sommerens tur til Lofoten, liten nytte av 22kW har den også.
Dog ville regelmessige plasserte mode3-stasjoner gitt meg muligheten til å bruke min kjære Rav4 EV på ferie - hvor tøft hadde ikke dét vært? :)
Nå må jeg i stedet punge ut en årslønn på en bil som greier lengre etapper ;)

Flere og flere elbiler tilbyr kraftigere innebygget lader, som vil gi økt mobilitet, tross mindre batteripakke.
Det er derfor i alles interesse at det bygges mode3/type2-ladepunkt (opp til 22kW) - også i Reine (som jeg skal besøke). :)
Dette er noe vi må jobbe sammen om!
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Kallagtunet

Sitat fra: OddB på søndag 02. februar 2014, klokken 23:50
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 02. februar 2014, klokken 23:39
Sitat fra: OddB på søndag 02. februar 2014, klokken 23:32
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 02. februar 2014, klokken 23:28
Bortsett fra plassering av Tesla sine egne superladere ser jeg ingen områder der en ikke har felles interesser med andre elbilister (bortsett kanskje felles front på feil og mangler men der er jeg veldig usikker på om TOCN har noe å bidra med.)
Selvsagt er det det !
Hvor mange Thinkeiere i Oslo er opptatt av om det kommer en 22kW lader i Reine i Lofoten ?
Jeg respekterer at du har liten tro på TOCN, da håper jeg at du respekterer at det er et par hundre av oss andre som tror det motsatte. :D

Jeg respekterer at dere vil distansere dere men skjønner det ikke...

Jeg er helt sikker på at det er eiere av elbiler i lofoten som er veldig mye mer interesert i og har mye større behov for lokal ladeifrastruktur en både Think eiere i oslo og en Tesla eier fra sør på sommerferie på konstant jakt etter gratis strøm..
Jeg har ingen problemer med å forholde meg til eierskap av bil på flere plan. Alt fra NAF til TOCN.
Eksemplet  mitt var for å vise at de forskjellige typer biler har forskjellige interesser.
Der vi har sammenfallende interesser tar vi det gjennom  Elbilforeningen, der vi har særinteresser tar vi det i TOCN, og gjelder det generelle vei- og bilsaker tar vi det gjennom NAF. Her er det IKKE snakk om distansering, men betalingsproblemer på CHAdeMO-ladere klarer jeg ikke å opparbeide den store interessen for all den tid jeg aldri kommer til å bruke en slik lader...

Er det ikke i april (pluss to Tesla uker) CHAdeMO adapteret til Tesla kommer, jeg vil tro at mange Teslaeiere vil være optatt av den type problemstillinger da... Dvs sammenfallende interesser med andre elbilister der også gitt :D

OddB

La du merke til at jeg brukte personlig pronomen entall 1. person i den setningen ?
Jeg tror vi stanser her....

Sent from my GT-I9100 using Forum Fiend v1.1.5.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA