Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde i vinterland.

Startet av petersv, onsdag 15. januar 2014, klokken 17:46

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Niclas på fredag 14. mars 2014, klokken 17:32
Så tilbake til punktene mine og TOCN.. Kan ikke se helt hvorfor dette nødvendigvis er TOCN-ansvar, det er ikke bare Tesla som går på EL :-)

Korrekt nok, det er ikke TOCN's ansvar :)  Men Tesla Model S er i dag unik pga rekkevidden i forhold til andre ELbiler. Derfor er også behovet andeledes. Mens andre elbiler i hovedsak først og fremst trenger ladere i nærområdet trenger Model S først og fremst ladere "på tur". Derfor er behovet for utplasseringer noe annet enn de andre. Da ser jeg på det som en naturlig jobb for TOCN å arbeide for en ladeinfrastruktur som passer Model S (og senere X og E) bedre enn dagens.

Joda, det går ann å dra på langtur med andre elbiler (om ladeinfrastrukturen er der), så elbilforeningen er vel ikke helt fraværende de heller, og noe samarbeide foregår det på dette området så vidt jeg har forstått. Men selve ladefondet ble til etter initiativ av MS eiere, for å dekke behovet for MS/X/E/...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

Dette handler om et "både og" og ikke "enten eller", Niclas.

Tanken bak ladefondet , slik jeg ser det, er at vi som brukere viser et initiativ til å hjelpe å bygge ut ladeinfrastrukturen ved å gi økonomisk støtte til de aktørene som kunne tenke seg å sette opp Type 2-ladere på "våre" vilkår.
De skal selvsagt være tilgjengelige for alle elbiler.

Tanken er at de vil kunne trekke kunder til veikroer eller andre "attraksjoner". For mange små aktører er det i overkant risikabelt å investere 10-20 000 kr på en slik ladestasjon når man knapt har sett en elbil. (Det er vel bare Teslaeiere som ser nytten av en ladestasjon i Gryllefjord eller Nusfjord ?:D )
Om det skal tas betaling vil være opp til driveren å bestemme, men det bør ikke være mer enn å dekke strømkostnadene, og litt til vedlikehold. Jeg kunne tenke meg at 30kr/time burde være en grei makspris. Jeg har tro på et "ukommersielt" alternativ som kan virke som et korrektiv til det kaoset av ladekort og abonnementer som de som driver Hurtigladestasjonene holder på med i dag.

Flott at den lokale elbilforeningen engasjerer seg. Det er veldig viktig at det finnes ildsjeler som deg som engasjerer seg ! 
Jeg tror den største bøygen er å få ut god informasjon. At det i løpet av kort tid vil dukke opp elbiler overalt i Norge, at en slik enkel Type 2-"ladeboks" er noe helt annet enn en dyr Hurtiglader og at man vil kunne trekke til seg kunder som nødvendigvis vil ha god tid til å benytte seg av stedets tilbud.   

I denne fasen er det jo litt "risikabelt" å sette opp ladere før superladerne er på plass, men samtidig vil man alltid ha nytte av Type-2 kontakter som backup og avlastning.

Jeg tror denne sommmeren kommer til å bli den mest krevende for de 3-4 000 nybakte elbilturistene som skal ut på landeveien, særlig i Nord-Norge, så hver eneste kontakt som dukker opp vil nok bli tatt i mot med glede :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Harlex

Sitat fra: Niclas på fredag 14. mars 2014, klokken 17:32

Så tilbake til punktene mine og TOCN.. Kan ikke se helt hvorfor dette nødvendigvis er TOCN-ansvar, det er ikke bare Tesla som går på EL :-)
Med Type 2 som standard i Europa bør man ha godt utgangspunkt for at de større aktørene bygger ut og drifter slike stasjoner langs hovedferdselsårene våre. Jeg tror også Elbilforeningen blir tatt varmere imot enn Tesla owners Club...
+1
Og fremdeles eneste grunnen til at jeg velger å holde meg utenfor.... Men sitter no på sidelinjen og følger med. Håper kriteriene for bruk av ladefondet lekker ut fra det gode selskap. Kan være interessant å høre om hvordan det er tenkt...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

laumb

Kriteriene kommer ut i klartekst så snart de er ferdig "diskutert". :)
Begynner å se bra ut nå da!

brynjar

Jeg har heller ikke betalt til ladefondet enda, men vil gjerne bidra når planene er klare.

I mellomtiden kan jeg fortelle at det kommer meget oppmuntrende tilbakemeldinger fra Tynset. Både kommunen, kraftlaget og flere andre er inne i bildet. Der kommer det etter alt å dømme dobbeltuttak på 22KW både på Tynset og i Alvdal etter anbefalinger fra flere ivrige Teslaeiere  8).  Og da vil jo ladefondet kunne sponse flere Type 2-uttak andre steder.
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

D.O

Når det gjelder nordover fra Dombås så kjenner jeg til alle stedene superladerenne kommer. Og mener det er generelt dumt å plassere ladere fra ladefondet langs E6. De fleste får da kun nytteverdi i kanskje maks 1 sommer. Plasser dem i distriktet ut mot byer som ikke ligger innenfor 5mil fra E6. Ikke i byene men på veien dit.
Ladefond ladere som backup for superlader har jeg ikke tro på og der er  muligheter for å hente ut mye mer fra trafoene til superladerne slik at ett type2 uttak kunne Tesla eller andre aktører sette opp her hvis det  er nødvendig. (Trolig vil andre aktører komme med type2 eller combo på de fleste superladere tror jeg)
Så mitt tips er riksveier og fylkesveier som går til steder i innland og kyst. Ikke E6. Oddb får heller utsette elbil ferien en sommer, eller bruke litt lengre tid. Eller gi han penger fra ladefondet til en leiebil i ferien, da det bli billigere en å sette opp ladere som ikke benyttes mer en 1sessong.  :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OddB

Nå er vel ikke jeg alene om å skulle kjøre E6 nordover i sommer ??
Hvis et par av "våre" Type 2-ladere plasseres mellom de kommende superladerplassene som du har oversikt over, vil de langt fra være bortkastet.
Hvis mine antagelser om at superladerne ikke havner midt i byene stemmer  så vil de kunne være et greit supplement også i framtida. Mosjøen, Mo i Rana og Fauske er vel de mest aktuelle stedene.
Bare det jeg vil spare på to hotellovernattinger vil dekke en halv ladeboks  :D

jkirkebo

Sitat fra: D.O på lørdag 15. mars 2014, klokken 09:48
Når det gjelder nordover fra Dombås så kjenner jeg til alle stedene superladerenne kommer. Og mener det er generelt dumt å plassere ladere fra ladefondet langs E6. De fleste får da kun nytteverdi i kanskje maks 1 sommer. Plasser dem i distriktet ut mot byer som ikke ligger innenfor 5mil fra E6. Ikke i byene men på veien dit.
Ladefond ladere som backup for superlader har jeg ikke tro på og der er  muligheter for å hente ut mye mer fra trafoene til superladerne slik at ett type2 uttak kunne Tesla eller andre aktører sette opp her hvis det  er nødvendig. (Trolig vil andre aktører komme med type2 eller combo på de fleste superladere tror jeg)
Så mitt tips er riksveier og fylkesveier som går til steder i innland og kyst. Ikke E6. Oddb får heller utsette elbil ferien en sommer, eller bruke litt lengre tid. Eller gi han penger fra ladefondet til en leiebil i ferien, da det bli billigere en å sette opp ladere som ikke benyttes mer en 1sessong.  :)

Høres fornuftig ut. Langs Rv17 ville dekket en populær turistrute som ellers aldri vil bli dekket med SC. Sandnessjøen, Brønnøysund, ved fergeleiene underveis osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Har ingen interesser der selv, men Setesdalen burde være aktuelt for 22kw punkt.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OddB

Det er bare å komme med konkrete forslag til steder ! Gjerne med navn og telefonnummer

Øggen

Har vi ikke stemt på dette før og avklart posisjonene????

OddB

Vi har vel ikke avklart noen posisjoner ? Det krever at det finnes noen fysiske bedrifter som er interessert å sette opp en lader fra oss. Den lista er foreløpig ganske kort....
For å finne gode steder er vi avhengige av lokalkunnskap og litt detektivvirksomhet/lobbyvirksomhet fra folk som ferdes der...

Øggen

Ææææh, ok. Da hopper jeg helt av........
Har iallefall(pga at Ålesund ble av de 10 første på stemme listen for en stundsiden) snakket med interessenter her. Sendt alle data til TOCN, og hatt kontakt med  TS/Laumb, men lite som skjer.
Derfor ble jeg forrige uke kontaktet av den ene som mente det virket lite seriøst og dropper hele greia.

Nuvolari

Sitat fra: Øggen på lørdag 15. mars 2014, klokken 17:57
Ææææh, ok. Da hopper jeg helt av........
Har iallefall(pga at Ålesund ble av de 10 første på stemme listen for en stundsiden) snakket med interessenter her. Sendt alle data til TOCN, og hatt kontakt med  TS/Laumb, men lite som skjer.
Derfor ble jeg forrige uke kontaktet av den ene som mente det virket lite seriøst og dropper hele greia.

TOCN bruker 2 Tesla-uker :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

laumb

2CN-uker? ;)

Fra spøk til alvor. Det er som sagt tidligere grunnet utformingen av retningslinjene for bruk av midlene. Kan vel si at vi nå er nærmere å være i boks med det nå enn noensinne tidligere. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA