Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Close call

Startet av prophan, onsdag 15. januar 2014, klokken 16:45

« forrige - neste »

Lokführer

Sitat fra: ArneS på onsdag 24. september 2014, klokken 15:28
Tror jeg skal selge min i Sverige. Ny P85+ med tilsvarende spec som min koster over 1,2 Mill SEK der  ;)
Selg den heller i Japan, der koster en maxa TMS 14.7mill! (JPY)
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

ArneS

Sitat fra: Lokführer på onsdag 24. september 2014, klokken 20:57
Sitat fra: ArneS på onsdag 24. september 2014, klokken 15:28
Tror jeg skal selge min i Sverige. Ny P85+ med tilsvarende spec som min koster over 1,2 Mill SEK der  ;)
Selg den heller i Japan, der koster en maxa TMS 14.7mill! (JPY)
...som kun er 860.000 kroner - pluss frakt ;)
P85+ Signature (solgt)
P85DL

hookmaker

Sitat fra: Øggen på onsdag 24. september 2014, klokken 16:25
Stod det ikke noe i papirene om at garantien bare gjaldt i opprinnelsesland ved videresalg?? Mulig jeg tar feil. Om ikke er det jo en mulighet. I Danmark skriker de etter brukte Tesla.

Skriker?...Njaaa, men ikke fra Norge! Da må man betale toll OG moms, da Norge ikke er ett EU land og bilerne kommer direkte fra USA og ikke er samlet i Holland. Og med de priser som man trur man kan selge for i Norge, ja da er det ikke noen idé att importere   8)

Sense

Det er vel naturlig at Tesla justerer prisene regelmessig opp når de inkluderer utstyr som ikke var aktuelt før, som f.eks hattehylle, el.sidespeil og bedre garanti på drive unit.

Men det som monner er jo kronekursen. For min del var jeg griseheldig og sparte over 60 000 kr. på at kronen var sterkere på bestillingstidspunktet enn på leveringstidspunktet.

sondell

Import till Sverige är jag ganska uppdaterad på. Har försökt kolla alla instanser i Sverige. Lite svårt att få samma svar dock :). Men det är ganska säkert 10% tull och 25% moms (även på tullavgiften, hohoho).

Inom EU däremot så är det ju moms och tullfritt att köpa begagnade bilar som är äldre än 6 månader (och gått mer än 600 mil). Precis som allt annat är moms och tullfritt inom EU. Därför man köper det mesta från europeiska nätbutiker och skickar det till Svensk adress :). Hade Norge varit med i EU så hade väl alla köpt 6 månader gamla Tesla från Norge. Det hade ju inte drabbat Norges statskassa men andra länders statskassa (men förmodligen hade de ju då aldrig köpts så är ju en teoretiskt förlust). Därigenom kunde Norge ha påverkat hela EU elbilspolitik :).

Ska själv flytta tillbaka till Sverige nu och tar med mig bilen som flyttgods. Då är det tull och momsfritt. Men då får man inte sälja bilen första året i Sverige för då måste man först betala moms och tull. Man ska ha haft bilen i 6 månader innan man flyttar också.

Vad beträffar garanti så är den ju samma i hela EES (European Economic Area) precis som service. Man kan lika gärna serva bilen i Spanien som i Norge eller Sverige med det serviceavtal man har i Norge. Det står också tydligt i garantidokumentet, skriver lite om det här:
http://tesla.sondell.biz/?p=1553



Amoss

Sitat fra: sondell på torsdag 25. september 2014, klokken 10:50
Ska själv flytta tillbaka till Sverige nu och tar med mig bilen som flyttgods.

Men en ting om du skal ta med deg bil fra Norge til Sverige, Tesla vil kanskje ha bilen inn for å skifte sim-kort?  Er vel litt dyrt med roaming for en som bor der...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sondell

Sitat fra: Amoss på torsdag 25. september 2014, klokken 12:14
Sitat fra: sondell på torsdag 25. september 2014, klokken 10:50
Ska själv flytta tillbaka till Sverige nu och tar med mig bilen som flyttgods.

Men en ting om du skal ta med deg bil fra Norge til Sverige, Tesla vil kanskje ha bilen inn for å skifte sim-kort?  Er vel litt dyrt med roaming for en som bor der...
Jepp. Har faktiskt frågat om det på epost men fick aldrig svar. Vad jag har märkt så går nätet också trögare vid roaming. Ska det vara så tro? Är väl kanske för att begränsa kostnaderna. Tar mycket längre tid att ladda ner nya kartar i kartvisningen i Sverige än i Norge nu med det norska SIM-kortet.

MartinP

Sitat fra: sondell på torsdag 25. september 2014, klokken 10:50

Ska själv flytta tillbaka till Sverige nu och tar med mig bilen som flyttgods. Då är det tull och momsfritt. Men då får man inte sälja bilen första året i Sverige för då måste man först betala moms och tull. Man ska ha haft bilen i 6 månader innan man flyttar också.

Vad beträffar garanti så är den ju samma i hela EES (European Economic Area) precis som service. Man kan lika gärna serva bilen i Spanien som i Norge eller Sverige med det serviceavtal man har i Norge. Det står också tydligt i garantidokumentet, skriver lite om det här:
http://tesla.sondell.biz/?p=1553

Takk för info. Jag är i samma situation men flyttlasset går inte på några år än.

HåkonE

Om noe tror jeg prisen vil gå opp.  Begrunnelse:


  • Ser man på valutakursen, har en P85 (100k$) blitt 20 000kr dyrere de siste ukene. Det går rett på bunnlinjen. Tjener de 80 000kr (vilt estimat) per bil, er marginene plutselig 25% dårligere. DNB spår at kronen vil bli enda noe svakere ut mot 2015.
  • Fortsatt høy etterspørsel etter Model S. Nylig lansert i Japan. Fortsatt ingen naturlige konkurrenter.
  • Nye biler ruller ut med nytt sikkerhetsutstyr Tesla er nødt til å ha som standard i EU. Herunder blindsonevarsler, radar, kamera og nytt ratt. Dette øker produksjonskostnadene.
  • Indexregulering
  • Tesla står ovenfor store investeringer, og trenger kapital.
  • Nordmenn har bedre kjøpekraft enn i 2013, og renten forblir lav.

Summert er det ikke umulig at Tesla ser åpning for en (moderat) økning snart. Det jeg kan se som taler for at prisen forblir som den er (eller går ned) er mer effektivisering av produksjonsprosessen, færre garantisaker/feil og lavere delepriser. Går den ned vil jeg gjette at det er snakk om svært moderate ting alà hatthyllen som plutselig ble inkludert.

Alt blir jo bare vill og ukvalifisert spekulasjon, men jeg tror det er større muligheter for at prisen går opp enn ned, og valgte å bestille nå.

I Norge har vi en ekstra usikkerhet, og det er vinglete politikere som fortsatt ikke tørr å si hva planen er for avgiftene fremover. Tvilsomt at det skjer noe i 2015, men jeg stoler ikke på politikere før jeg ser ting skriftlig.

sondell

Rätta mig om jag har fel. Men stora företag är väl inte beroende av valutasvängningar på kort sikt? Det måste väl vara någon valuta hedging. Så frågan är väl hur ofta och för hur långa perioder de säkrar valutakurser. Går väl säkert att hedga bättre kurser nu än för knappt ett år sen efter valet. Men detta är inte min expertis. Bara gissar jag. Veckovalutor är det nog garanterat inte i alla fall :).

jkirkebo

Sitat fra: Haknys på fredag 26. september 2014, klokken 09:31
Ser man på valutakursen, har en P85 (100k$) blitt 20 000kr dyrere de siste ukene. Det går rett på bunnlinjen. Tjener de 80 000kr (vilt estimat) per bil, er marginene plutselig 25% dårligere. DNB spår at kronen vil bli enda noe svakere ut mot 2015.

De tjener nok langt mer pr. bil i snitt i Norge. Ihvertfall over 150k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Trenger noe mer fortjeneste i Norge for å dekke frakt for bil og lønninger til de som jobber her.
Er nok litt bedre lønn en i USA. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sondell på fredag 26. september 2014, klokken 10:54
Rätta mig om jag har fel. Men stora företag är väl inte beroende av valutasvängningar på kort sikt? Det måste väl vara någon valuta hedging. Så frågan är väl hur ofta och för hur långa perioder de säkrar valutakurser. Går väl säkert att hedga bättre kurser nu än för knappt ett år sen efter valet. Men detta är inte min expertis. Bara gissar jag. Veckovalutor är det nog garanterat inte i alla fall :).

Om jeg ikke husker helt feil så ble de norske - og europeiske - prisene satt i november 2012. I fjor sommer ble prisene litt justert i USA, og i november(?) i fjor ble de samme justeringene + en valuttajustering foretatt for det norske og europeiske markedet. En justering som om jeg ikke husker feil medførte en prisøkning i Norge og en prisreduksjon i Euro?

Så ja, er svært sannsynlig at de vil vurdere kursutviklingen det siste året i November. Ved større svinginger har vi vel sett at de har justert oftere - Euro prisene ble vist redusert ytterligere i vinter en gang? Har ikke fulgt med på kurstrenden det siste året, men ser at akkurat nå ligger dollar høyere vs NOK enn den gjorde i fjor. Så svært sannsynlig at prisene kan komme til å bli justert noe opp i okt/november. Vi har så vidt jeg har fått med meg ikke sett noen prisendring i USA enda, så blir nok kun for kursreguleringen.

Evnt. høyere effektivitet/lavere produksjonskostnader vil vel helst bli kompensert ved å legge mer utstyr inn som standard, slik som vi har sett med hattehylla og xenon-lys, og som det nå ser ut til at vil gjelde Lane deparature og Speed Assist.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

HåkonE

#28
Dette er definitivt ikke mitt fagfelt, men selskapet der jeg jobber opererer med kostpriser der kortsiktige svingninger er innberegnet. Prisene revideres av tallknusere med jevne mellomrom naturligvis.

Nå har vi i en lang periode vært rundt 6kr per dollar, og i senere tid gått opp til 6,4. Økonomer spådde dette, og samtidig at det vil fortsette (og kanskje stige ytterligere) inn i 2015.

Aner ikke hvordan selskap som Tesla håndterer dette. Kanskje har de tatt høyde for opp til 6,5. Men en stigning over tid vil i alle fall øke risikoen for at de vil vurdere revidering av pris. Jobber man med import/eksport globalt er man ikke immun mot svingninger. Og med et nytt normalnivå over tid på 6,4 må man vel også ta høyde for at det kan svinge over dette.

Hva Tesla tjener per bil i Norge blir vel bare spekulasjon om man ikke har innsyn i deres kalkyler. Det er mange faktorer som påvirker, spesielt i et høykostland som Norge.  I denne sammenheng vil jeg påstå at det ikke er så veldig relevant heller. Har du budsjettert 150k margin per bil, kan det få konsekvenser for budsjettet ellers om man over natten kun sitter igjen med 120k.  Økonomer tenker ikke som enkelte av oss ("vi tjener så mye allikevel" osv), og inntektene er sannsynligvis for lengst planlagt andre investeringer. Og der har for tiden Tesla ambisjoner større enn de fleste andre selskap i verden.

Men tiden vil vise. Blir jo litt som å investere i aksjer dette. Mye usikkerhet når produsenten selv holder kortene tett til brystet.  :)

sondell

Sitat fra: Amoss på fredag 26. september 2014, klokken 13:03
Sitat fra: sondell på fredag 26. september 2014, klokken 10:54
Rätta mig om jag har fel. Men stora företag är väl inte beroende av valutasvängningar på kort sikt? Det måste väl vara någon valuta hedging. Så frågan är väl hur ofta och för hur långa perioder de säkrar valutakurser. Går väl säkert att hedga bättre kurser nu än för knappt ett år sen efter valet. Men detta är inte min expertis. Bara gissar jag. Veckovalutor är det nog garanterat inte i alla fall :).

Om jeg ikke husker helt feil så ble de norske - og europeiske - prisene satt i november 2012. I fjor sommer ble prisene litt justert i USA, og i november(?) i fjor ble de samme justeringene + en valuttajustering foretatt for det norske og europeiske markedet. En justering som om jeg ikke husker feil medførte en prisøkning i Norge og en prisreduksjon i Euro?

Så ja, er svært sannsynlig at de vil vurdere kursutviklingen det siste året i November. Ved større svinginger har vi vel sett at de har justert oftere - Euro prisene ble vist redusert ytterligere i vinter en gang? Har ikke fulgt med på kurstrenden det siste året, men ser at akkurat nå ligger dollar høyere vs NOK enn den gjorde i fjor. Så svært sannsynlig at prisene kan komme til å bli justert noe opp i okt/november. Vi har så vidt jeg har fått med meg ikke sett noen prisendring i USA enda, så blir nok kun for kursreguleringen.

Evnt. høyere effektivitet/lavere produksjonskostnader vil vel helst bli kompensert ved å legge mer utstyr inn som standard, slik som vi har sett med hattehylla og xenon-lys, og som det nå ser ut til at vil gjelde Lane deparature og Speed Assist.
Det jag menade var att de baserar sig väl inte på vad som varit utan vad de kan hedga som valutakurs kommande år. Sen har de det som underlag till pris nästa år, eller vilka perioder de nu jobbar med. Så det intressante är väl då vad kan man hedga NOK för ett år framåt nu kontra för ett år sedan. Men som sagt inte mitt bord heller detta :).


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA