Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spekulasjon rundt AWD.

Startet av commiesoft, onsdag 15. januar 2014, klokken 11:22

« forrige - neste »

commiesoft

Han ser ut til å ha gått av hengslene i forhold til det å sverte elbiler, og jeg forstår ikke noe av det, bortsett fra at jeg har en liten feeling av en sur gubbe som rir en pill røten kjepphest.

Siste jeg så var en artikkel om støy, hvor Bjartefar påstod at over 30km/h var det samme bråket fra en elbil som fra en  fossilbil.. ?

Oki, men her mellom Særp og Frekstad, sier 40 000 mennesker seg sterkt plaget av trafikkstøy, pga av mye stopp og start, akselerasjon og unødvendig rusing, bakker, råtne eksosanlegg, traktorere, busser, lastebiler med 12l motorer.

Om trafikken var elektrifisert, så hadde vi levd i et annet samfunn, et bedre ett.

Om resten av preiket til den typen der er like fjernt som det med støyproblematikken, og det er det så langt jeg kan se av tåkepraten, så burde vel noen noen og en hver begynne å ta igjen?

Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

OddB

Sykkel er det eneste saliggjørende, i følge Bjart.
Etterrettelig nei, men "sannhetene" hans blir tatt for god fisk av media, mye pga hans SSB-forskertittel og sprer seg verden rundt.
http://www.ibtimes.com/tesla-owners-norway-get-134000-tax-break-which-more-base-price-model-s-1507740
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Balrog


Bjart Holtsmark på vei til jobben for å skrive en artikkel om at elbiler øker risikoen for å få AIDS
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Ronny

Sitat fra: Balrog på lørdag 11. januar 2014, klokken 01:28

Bjart Holtsmark på vei til jobben for å skrive en artikkel om at elbiler øker risikoen for å få AIDS


Så han mener at elbiler drar damer??? ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

flux

#4
Forskjellen mellom når SSB uttaler noe og når det er Bjart Holtsmark som privatperson som uttaler seg er vanskelig å skille i media.

SSB burde ha klarere retningslinjer om hvordan en forsker publiserer som privatperson og når det er SSB som publiserer.


cra

Sitat fra: flux på mandag 13. januar 2014, klokken 12:30
Forskjellen mellom når SSB uttaler noe og når det er Bjart Holtsmark som privatperson som uttaler seg er vanskelig å skille i media.

SSB burde ha klarere retningslinjer om hvordan en forsker publiserer som privatperson og når det er SSB som publiserer.

Kan hende en aldri så liten "flom" av e-poster fra bekymrede borgere kan framprovosere noe slikt? Bekymrede i den forstand at vi lurer på hva slags forskning/undersøkelse ssb driver med, og hvorfor ssb har slike merkelige meninger? ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emagic


Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

flux

#8
Sitat fra: emagic på tirsdag 14. januar 2014, klokken 21:26
http://www.ssb.no/a/filearchive/HoltsmarkElbil2012.pdf

Han har tydeligvis skrevet en sak for SSB iallefall

emagic
Nei, denne saken er ikke laget av SSB, det er han som privatperson som skriver et innlegg til medlemsbladet til arbeidstakerorganisasjonen Samfunnsøkonomene. Den føyer seg inn i en lang rekke slike artikler som folk flest og til og med media oppfatter som SSB sitt arbeid.

Han arkiverer sine private artikler på SSB sine webservere og bruker sin tittel "Forsker, statistisk sentralbyrå" slik at det ser ut som om SSB publiserer dette.

Når forskere publiserer noe i forskning tidsskrifter har det normalt peer review, dvs. at andre forskere vurderer arbeidet.  Alle artikler som Holtsmark har publisert om elbiler er uten peer review, og det ser ut som at de fleste av de er hans personlige arbeid på fritiden, og ikke SSB finansiert arbeid.

Holtsmark - CV:
http://www.ssb.no/forskning/ansatte/_attachment/118369/binary/23502?_download=true&_ts=13f191d1600



commiesoft

SitatAlle artikler som Holtsmark har publisert om elbiler er uten peer review, og det ser ut som at de fleste av de er hans personlige arbeid på fritiden, og ikke SSB finansiert arbeid.

Hadde vel en liten anelse om det, SSB burde kalle ham inn til et lite møte på kontoret til personalsjefen, for meg er han en ren vits, og jeg synes han drar SSB med seg ned på sitt nivå, og det fortjener de ikke.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

cra

Send en mail til SSB og signer den med "bekymret borger" (eller noe i den dur). Fortell dem at du stiller spørsmål ved SSB sin seriøsitet/etterrettelighet/evne/kompetanse og at du frykter at mange andre gjør det samme når Holtsmark holder på som han gjør. Du trenger ikke gi inntrykk av at du tror at han skriver disse innleggene for egen regning. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

EV - Driver

#11
Har lest hans rapport https://www.ssb.no/a/filearchive/HoltsmarkElbil2012.pdf . Her er det masse tøys og tull, men det verste er vel at han i sine beregninger forutsetter at bensin og diesel på magisk vis oppstår på bensinstasjonen. Et konservativt estimat er vel 2 kWh per liter bensin bare på produksjon og frakt av bensinen. Med den energimengden kjører vi nesten to mil med vår lille elbil.
Det man må huske er at elbil er den store fienden for oljeselskapene og de vil sikkert skaffe seg forskere med på laget som undergraver elbilen. Dette kan gjøres på mange måter har vi sett tidligere. Mange er så lettkjøpte at de sikkert kan bli en elbilhatere med riktig kompensasjon. Jeg vil ikke påstå at det er tilfellet her, men man kan jo lure når en oppegående person er så til de grader på jordet.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Gordon Retriever

Holtsmarks artikkel er to år gammel. Det er nok lettere å kjøre linjen om at han er seriøs forsker og alle som er uenige tar feil, enn å ta noen u-sving om innrømme feil i premissene.  ???

commiesoft

Det her med at bensin oppstår på magisk vis er noe jeg lurer på. Vi får stadig høre hvor mye det
koster i form av co2 utslipp å produsere strømmen..

Men hvor mye koster det å produsere bensin, pumpe olje opp av havet, frakte, raffinere, frakte, selge?
Før fossilbilen sløser bort 78 prosent av energien og fortsetter med utslippene?

Og det med at å produsere et Li batteri forurenser så mye, men hva med alle delene i en fossilbil, og
hva med alt som skal til for å holde dem på veien, som motorolje, dyre servicer og bytte av reimer,
partikkelfilter, eksosanlegg osv, over en lav sko? Blir mye co2 av det.

Neii, noe sier meg at SSB og denne typen er helt i kålåkern.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

elektrolux

Jeg vet ikke svaret på dette, men siste offshore turene mine gikk til Hammerfest der vi logget en del hull, både med og uten olje oppi.

Så allerede før oljen er funnet og satt i produksjon er utslippene enorme.

Når det er sagt vil vel store av verdens befolkning miste arbeidet sitt om vi skulle slutte å lete og produsere, og rafinere og forbruke fossile ressurser...
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA