Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av LMOR, tirsdag 14. januar 2014, klokken 21:56

« forrige - neste »

LMOR

En ting jeg har lurt på tidligere også, og som kom opp igjen etter å ha lest Lunde-testen:

"Batteriet er på drøyt 22kWh, men av hensyn til litiumbatteriets trivsel og ønske om et langt liv er kapasiteten elektronisk begrenset til 18,6 kWh."

Det har vært diskutert hvordan vi best holder batteriets levetid lengst mulig, og at for oss som har tenkt å lade hver natt, så bør vi bare lade opp til 80%.

Slik jeg har forstått det, og som Lunde skriver, så har BMW tatt ansvaret for det allerede, slik at det å lade i3 til 100%, tilsvarer å lade det til 80% av kapasiteten? (bilen selv passer på at vi ikke ødelegger batteriet ved å lade til 100% hver natt)

Enig?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

#1
En del av diskusjonene på elbilforum handler om hvordan man skal kjøre, lade, vedlikeholde og sikre at ens ganske enkle elbilkonstruksjon skal leve lengst mulig.  Ser man på trådene under en del av elbilene som har levd noen år er det problemer som man ikke skulle forvente på 3-4 år gamle biler.  Uten å tråkke noen hardt på foten så er det vel 1 generasjons el-biler (Think, PSA, Budy, Reva), 2 generasjons biler (Trillinger og Leaf (-2012)), 3 generasjons biler.  I den siste kategorien kan man vel plassere e-up, Leaf (2012->), Tesla og i3.

Mitt håp - og det er til en viss grad dokumentert av BMW - er at de har tenkt på alt sammen.  De har tenkt på regenerering, seiling, lading og utlading, slik at bilen skal være enkelst mulig for kjører og eier.  Man skal kunne plugge inn bilen når det er strøm, man skal kunne kjøre bilen dit en vil.  Om det ikke er nok strøm, eller for mye kø foreslår bilen hvor man skal parkere og hvilken buss man skal ta for å komme raskest frem.

Så slik jeg ser det er svaret på ditt spørsmål JA
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på tirsdag 07. januar 2014, klokken 16:42
En ting jeg har lurt på tidligere også, og som kom opp igjen etter å ha lest Lunde-testen:

"Batteriet er på drøyt 22kWh, men av hensyn til litiumbatteriets trivsel og ønske om et langt liv er kapasiteten elektronisk begrenset til 18,6 kWh."

Det har vært diskutert hvordan vi best holder batteriets levetid lengst mulig, og at for oss som har tenkt å lade hver natt, så bør vi bare lade opp til 80%.

Slik jeg har forstått det, og som Lunde skriver, så har BMW tatt ansvaret for det allerede, slik at det å lade i3 til 100%, tilsvarer å lade det til 80% av kapasiteten? (bilen selv passer på at vi ikke ødelegger batteriet ved å lade til 100% hver natt)

Det har de andre også. 100% på Leaf er egentlig ca. 95% mens 0% er ca. 4%. Det vil si at om man lader til 80% er det egentlig 76%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:04
Det har de andre også. 100% på Leaf er egentlig ca. 95% mens 0% er ca. 4%. Det vil si at om man lader til 80% er det egentlig 76%.

Det blir ikke det samme, fordi hvis du ikke bør lade mer enn 80%, som også står flere ganger på Leaf forumet, så må en "tenke" selv, og være bevisst på når en lader til hvilken tur osv.

Med i3 trenger jeg ikke å tenke på det, som også Vind argumenterer for at er bevisst fra BMWs side. Det er en kjempefordel for oss som skal ha flere mer eller mindre bevisste sjåfører i familien. De kan kjøre den som en annen bil, og sette den på lading når de kommer hjem, og jeg kan sove bedre :-)

Og jeg som allerede hadde laget en håndbok i lading til dem...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:24
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:04
Det har de andre også. 100% på Leaf er egentlig ca. 95% mens 0% er ca. 4%. Det vil si at om man lader til 80% er det egentlig 76%.

Det blir ikke det samme, fordi hvis du ikke bør lade mer enn 80%, som også står flere ganger på Leaf forumet, så må en "tenke" selv, og være bevisst på når en lader til hvilken tur osv.

Med i3 trenger jeg ikke å tenke på det, som også Vind argumenterer for at er bevisst fra BMWs side. Det er en kjempefordel for oss som skal ha flere mer eller mindre bevisste sjåfører i familien. De kan kjøre den som en annen bil, og sette den på lading når de kommer hjem, og jeg kan sove bedre :-)

Det er ikke noe magisk med batteriet i i3 som gjør at det takler lading til høyere nivåer bedre. 18,6kWh er ca. 84% av fullt, jeg tipper det ligger 10% buffer i topp og 6% i bunn. BMW lar deg altså ikke velge et lavere ladenivå enn 90% selv om man skulle ønske det pga. batteriets holdbarhet.

Jeg kan ikke se noe positivt i at valgmuligheter tas bort. Tesla har etter min mening gjort det rette her, vi kan stille inn alle mulige verdier fra 50% til 100% (og 100% er da nær batteriets 100%).

Du kan kjøre Leaf "uten å tenke" også, bare å stille den inn på 80% og la den stå der det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. januar 2014, klokken 18:04
Sitat fra: LMOR på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:24
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:04
Det har de andre også. 100% på Leaf er egentlig ca. 95% mens 0% er ca. 4%. Det vil si at om man lader til 80% er det egentlig 76%.

Det blir ikke det samme, fordi hvis du ikke bør lade mer enn 80%, som også står flere ganger på Leaf forumet, så må en "tenke" selv, og være bevisst på når en lader til hvilken tur osv.

Med i3 trenger jeg ikke å tenke på det, som også Vind argumenterer for at er bevisst fra BMWs side. Det er en kjempefordel for oss som skal ha flere mer eller mindre bevisste sjåfører i familien. De kan kjøre den som en annen bil, og sette den på lading når de kommer hjem, og jeg kan sove bedre :-)

Det er ikke noe magisk med batteriet i i3 som gjør at det takler lading til høyere nivåer bedre. 18,6kWh er ca. 84% av fullt, jeg tipper det ligger 10% buffer i topp og 6% i bunn. BMW lar deg altså ikke velge et lavere ladenivå enn 90% selv om man skulle ønske det pga. batteriets holdbarhet.

Jeg kan ikke se noe positivt i at valgmuligheter tas bort. Tesla har etter min mening gjort det rette her, vi kan stille inn alle mulige verdier fra 50% til 100% (og 100% er da nær batteriets 100%).

Du kan kjøre Leaf "uten å tenke" også, bare å stille den inn på 80% og la den stå der det.

Enig i at det å ta bort valgmuligheten er negativt, men hvis den positive effekten er større, så er det OK for meg. Dette blir litt samme diskusjonen vi har hatt i mange andre tråder også. Jeg vil ha en enkel bil å bruke, så får de som vil ha valgfrihet velge noe annet.

Forutsatt at Leaf på 80% kjører like langt som i3, er er jeg enig i at jeg kunne kjørt Leaf også uten å tenke noe mer på det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Coachen

Ikke gjør dette til nok en "min penis er større en din" diskusjon ;-)

Går det an å få ett 100% svar på hva denne tråden spør om?
Har selv planer om å gjøre det som er ideelt for mitt batteri da mitt bruk vil gjøre dette enkelt.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

LMOR

#7
Så langt er svaret tja, slik jeg tolker det. Det er et mindre problem i forhold til noen av de andre, men 86-90% er mer enn 80%, så da er spørsmålet om BMW sitter på noen informasjon som sier at de har valgt de optimale grensene for hva batteriet tåler uten å bli ødelagt for fort, eller om vi likevel må tenke. Men hvis noen kan si helt klart JA, så hadde det vært flott!

En bør heller ikke reise fra bilen full-ladet, men der har jeg en enkel løsning klar. Jeg kan skru av strømmen via fjernstyring, og så sette på varmen i bilen en stund :-)

Så kan jeg skru på strømmen igjen på vei hjem, slik at den er full-ladet til jeg kommer hjem. Da bør både brannrisiko og batteririsiko være under kontroll mens jeg er på ferie.

Men det er den daglig bekymringen jeg trenger en løsning på, og hvis den også sikrer at jeg har full kapasitet hver dag, er det optimalt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Blip

Dette blir litt tullete. Det blir som om BMW hadde lagt et egg under gasspedalen eller forhindret bruk av 1. og 6. gir på en X5 fordi det er optimalt for motor og drivverk... (håper dere ser sarkasmen i det jeg skriver). O:-)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

LMOR

Sitat fra: Blip på tirsdag 07. januar 2014, klokken 20:44
Dette blir litt tullete. Det blir som om BMW hadde lagt et egg under gasspedalen eller forhindret bruk av 1. og 6. gir på en X5 fordi det er optimalt for motor og drivverk... (håper dere ser sarkasmen i det jeg skriver). O:-)

Det ville ikke vært tullete hvis det gjorde at bilen var verd mer når du skulle selge den, eller at du også kommer det hjem etter noen år...

Det er det vi håper noen kan bekrefte, og da helst noen som har greie på det, og ikke mer sarkasme :-(
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

timingbeltkiller

Å lese tråder som denne og tilsvarende for andre elbilmerker gir inntrykk av å lade elbiler i Norge er en vitenskap som krever doktorgraden i elektronikk.

Det er lite av det samme i US-tråder. Betyr det norske elbileiere er å sammenligne med bestemor som kun håndterer primitive mobiler med kun samtale og SMS på menyen mens de i US er som ungdommer som fixer de mest avanserte mobilene problemfritt?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

LMOR

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 07. januar 2014, klokken 21:12
Å lese tråder som denne og tilsvarende for andre elbilmerker gir inntrykk av å lade elbiler i Norge er en vitenskap som krever doktorgraden i elektronikk.

Det er lite av det samme i US-tråder. Betyr det norske elbileiere er å sammenligne med bestemor som kun håndterer primitive mobiler med kun samtale og SMS på menyen mens de i US er som ungdommer som fixer de mest avanserte mobilene problemfritt?

Litt usikker på hva du vil frem til her, og det er på grensen av det vi ikke trenger mer av, men kan bruke det til noe:

1. Du mener at ungdommen i USA passer på at de avanserte mobilene ikke lades opp til 100% hver natt?
2. Stort sett all den dokumentasjonen jeg har sett på batterilevetid og konsekvenser kommer fra USA...
3. USA er et av de viktigst markedene til BMW Nr1 frem til 2012. Nå Kina.
4. I USA blir du bli saksøkt for det meste.
5. Det er mange ting BMW er strenge på, pga erfaringer med 4. i USA. Det de sier før og mens du kjører skal være riktig.

Ergo er konklusjonen at BMW faktisk har bygget dette inn, motsatt av det du hadde i tankene når du skrev det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pottle

#12
Sitat fra: LMOR på tirsdag 07. januar 2014, klokken 20:50

Det ville ikke vært tullete hvis det gjorde at bilen var verd mer når du skulle selge den, eller at du også kommer det hjem etter noen år...

Det er det vi håper noen kan bekrefte, og da helst noen som har greie på det, og ikke mer sarkasme :-(

Jeg tenker at prisforskjellen ved salg av en "normal"-ladet i3 eid av Peder Ås og en i3 (begge like gamle) eid av en überforsiktige batteriekspert som knapt bruker bilen pga sine teoretiske sannheter og marginale gevinster er minimal. Det er for vanskelig for bruktbilkjøperen å finne ut om batteriet er blitt behandlet pent, for vanskelig å sette seg inn i hvor meget 2 % tap er osv, og hvordan er egentlig 2 % batteritap verdsatt i kroner og øre.

Jeg tror vi overfokuserer på lade og batteriteorien. Lad nå som du vil. Kos deg med bilen og kjør avkommet på trening uten å bekymre deg for at batteriet kommer under 20 % og hvor teoretisk skadelig det er.

Jeg vet at det er en forskjell, men den er vanskelig å bevise og verdsette. Jeg håper dog at det er av deg jeg kjøper en 4 år gammel i3. Da kan jeg kanskje gjøre et kupp.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

LMOR

Sitat fra: pottle på tirsdag 07. januar 2014, klokken 21:43
Jeg vet at det er en forskjell, men den er vanskelig å bevise og verdsette. Jeg håper dog at det er av deg jeg kjøper en 4 år gammel i3. Da kan jeg kanskje gjøre et kupp.

Flott, da har jeg en kjøper :-)

Høres ut som vi stort sett er enige om konsekvensen, men jeg er litt uenig i om dette vil oppdages av kjøper. Det vil vises i displayet, og om 4 år er har alle som skal kjøpe elbil brukt, lest på nettet hva de skal passe på.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Blip

Poenget mitt (ikke fullt så sarkastisk) er at det også er forskjell på om en diesel-bil er kjørt hardt og brutalt, gassen i bånn, sladd i hver sving eller om den er kjørt fint og forsiktig selv om kjørelengden er lik. Dette kan være vanskelig å se for en "vanlig mann i gata" når han kikker etter bruktbil på finn.

Jeg foretrekker valgfriheten det gir å kunne lade "100%" de gangene jeg kjenner litt på rekkeviddeangsten, og ellers til "80%" for lang levetid.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA