Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av Griffel, tirsdag 14. januar 2014, klokken 21:46

« forrige - neste »

MagnusT

Poenget mitt var jo at FCEV og BEV begge er bra og begge kan hjelpe til med å få bort fossilibilene fra veiene, så det er noe FCEV kan bidra med. Hydrogenbilene gir forbrukerne enda flere alternativ og har en rolle spesielt i bilsegmentet hvor man forventer lange kjørelengder og store biler.

Heldigvis trenger vi ikke å "gjestimere" prisene på hydrogenbiler så mye lenger. Toyota og Honda starter salg av slike biler neste år.


MagnusT

Oiioi det der var jo en oppramsing av myter og såkalte "etablerte" sannheter. Dessuten nok en gang en sammenligning av hva som er best, batterier eller brenselceller. Begge er jo bedre enn bensin og diesel og det er de bilene vi må bli kvitt..

Thomas Parsli

Sitat fra: MagnusT på søndag 23. mars 2014, klokken 22:57
Heldigvis trenger vi ikke å "gjestimere" prisene på hydrogenbiler så mye lenger. Toyota og Honda starter salg av slike biler neste år.

Godbiter fra nikkei.com som er et respektabelt mediekonsern
(http://asia.nikkei.com/Business/Trends/Honda-Toyota-to-let-consumers-join-the-fuel-cell-party)

* "plans to roll out as early as November 2015"
* "Initial prices will be  set below 10 million yen"
* "Honda intends to churn out 5,000 units over five years"
* "Toyota hopes to cut prices to between 3 million yen and 5 million yen in the 2020s, according to a development staffer."


Produsentene håper å kunne selge FCEV til rundt 600.000,- i slutten av 2015, tror at salget går treigt, men at man i løpet av fem års tid skal klare å få prisen ned mot 250.000,-

"The Future's So Bright, I Gotta Wear Shades"

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

MagnusT

De offisielle uttalelsene til Toyota i USA har gitt en pris på mellom 300 000 og 600 000 NOK. Hva prisen blir i Norge blir jo spekulasjoner, men hvis den blir 600 000 blir det vanskelig å få solgt så mange siden kokurransen fra Tesla er stor. Kanskje vi kan se en pris på rundt 450 000?


Kjell Leaf

Mercedes sier de kommer med Hydrogen i 2017 om jeg ikke husker feil, det er et samarbeid med Ford og Nissan som sikkert også da kommer med sine biler.
Det jeg lurer på er hva det vil koste å fylle tanken, man kan jo ikke lade hjemme og staten har da en glimrende melkeku med påskudd om at de vil minke biltrafikken osv...
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

MagnusT

Prisen på hydrogen ved hydrogenstasjonene i Norge er 80 kr/kg. Forbruket til en hydrogenbil ligger på ca 1kg/100km. Så i dag er kostnaden den samme som en dieselbil med forvbruk på 0,6l/mil.

Espen Hugaas Andersen

#22
Jepp, koster ca det samme som en bensinbil i drivstoff, når man tar med de enorme subsidiene fra staten. (Og her snakker vi ikke om avgiftslette, men subsidier. Det koster i området 800 kr/kg for å betale for hydrogenet og fyllestasjonene - etter kundene har betalt sine 80 kroner betaler staten de resterende 720 kronene. Statoil tar til vettet, Fylkeskommunene pøser på med penger)

En elbil derimot betaler ca en fjerdedel av en hydrogenbil i drivstoff, og da uten subsidier og avgiftsletter. Ca 60% av elkostnaden er avgifter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MagnusT

Veldig så negativt dette ble da... Ja, stasjonene koster en del å holde i drift, men at det er "enorme" subsidier er vel litt å ta i. At kostnaden pr kg blir høy er heller ikke så rart, siden det bare er rundt 20 biler i Norge i dag. Forskjellen mellom hydrogenbiler og elbiler er jo at hydrogenbilene har behov for at det bygges ut et minimum med infrastruktur før bilene kan selges, mens batteribiler kan i stor grad lades hjemme (men ofte med noen små invisteringer pr bil). Når man først har fått noen titusener av biler på veiene er forskjellene mindre.
Infrastruktur for batteribiler blir jo også sterkt støttet av staten, Transnova har akkurat lansert en strategi for støtte av ladepunkter på 135 mill NOK i 2015 og 2016. Hvis man brukte like mye på hydrogenstasjoner kunne man ha bygd ut ca 20 hydrogenstasjoner og dekt mesteparten av Sør-Norge ihvertfall.

Kjell Leaf

#24
Sitat fra: MagnusT på torsdag 10. april 2014, klokken 18:11
Veldig så negativt dette ble da... Ja, stasjonene koster en del å holde i drift, men at det er "enorme" subsidier er vel litt å ta i. At kostnaden pr kg blir høy er heller ikke så rart, siden det bare er rundt 20 biler i Norge i dag. Forskjellen mellom hydrogenbiler og elbiler er jo at hydrogenbilene har behov for at det bygges ut et minimum med infrastruktur før bilene kan selges, mens batteribiler kan i stor grad lades hjemme (men ofte med noen små invisteringer pr bil). Når man først har fått noen titusener av biler på veiene er forskjellene mindre.
Infrastruktur for batteribiler blir jo også sterkt støttet av staten, Transnova har akkurat lansert en strategi for støtte av ladepunkter på 135 mill NOK i 2015 og 2016. Hvis man brukte like mye på hydrogenstasjoner kunne man ha bygd ut ca 20 hydrogenstasjoner og dekt mesteparten av Sør-Norge ihvertfall.
Jeg er ikke enig i at 20 fyllestasjoner vil dekke det meste av sør Norge, da vil mange måtte kjøre mange mil for å fylle tanken, og det er jo dumt å komme hjem med litt over halv tank............
Fyllestasjonene må ligge ganske tett om det skal bli en attraktiv bil.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

02jan

#25
20 stasjoner vs mulighet til å lade hjemme + relativt lav kost for eksisterende kjøpesenter, butikker, bensinstasjoner, kafe'er og andre ,som har lyst å tjene på salg av strøm til el- biler.

20 stasjoner på X antall 100.000 biler på østlandet , som skal fylle hydrogen, er nok større investeringer på dette en å legge opp noen el stolper..

Nå som el bil også har kommet dit at selv meg har fått øynene opp, så tenker jeg det er en liten avsporing hvis jeg heller skal droppe elbil, og vente på hydrogen - og i mellomtiden kjøre 20.000 km i året i Oslo med dieselbil.

At det er forskning/eksperiment på andre drivstoff er flott - kanskje godt alternativ for lastebiler, fly og busser, før overføring til personbilparken.ikke bare personbil som støyer/forurenser.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

jkirkebo

Sitat fra: MagnusT på torsdag 10. april 2014, klokken 18:11
Infrastruktur for batteribiler blir jo også sterkt støttet av staten, Transnova har akkurat lansert en strategi for støtte av ladepunkter på 135 mill NOK i 2015 og 2016. Hvis man brukte like mye på hydrogenstasjoner kunne man ha bygd ut ca 20 hydrogenstasjoner og dekt mesteparten av Sør-Norge ihvertfall.

Tror du det? I California skal de bygge 20 stasjoner nå, totalt kommer det på 200 millioner dollar. Altså 10 millioner dollar pr. stasjon, eller 60 millioner kroner. Med norsk kostnadsnivå ville du altså fått 1,5 av disse stasjonene for 135 millioner kroner.

http://www.egmcartech.com/2014/01/06/toyota-unveils-hydrogen-fuel-cell-car-to-go-on-sale-next-year-at-ces/
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MagnusT

Ja, det tror jeg. På hannovermessen denne uken ble planene for bygging av 50 hydrogenstasjoner i Tyskland innen utgangen av 2015 presentert (http://www.now-gmbh.de/en/presse-aktuelles/2014/reinforcement-market-introduction.html). Kostnaden er her gitt til 40 millioner €, eller ca 7 mill NOK pr. stasjon. I California (Side 32 i den offisielle investeringsplanen til California Energy Commission; http://www.energy.ca.gov/2012publications/CEC-600-2012-008/CEC-600-2012-008-CMF.pdf) gir de en pris på $1.5 mill $ pr stasjon, eller ca 9 mill NOK.


Kjell Leaf

Sitat fra: MagnusT på lørdag 05. april 2014, klokken 09:49
De offisielle uttalelsene til Toyota i USA har gitt en pris på mellom 300 000 og 600 000 NOK. Hva prisen blir i Norge blir jo spekulasjoner, men hvis den blir 600 000 blir det vanskelig å få solgt så mange siden kokurransen fra Tesla er stor. Kanskje vi kan se en pris på rundt 450 000?
Jeg tror ikke konkurransen fra Tesla er så stor, ikke alle vil ha en Tesla nemlig.
Mange inkludert meg er ute etter biler med mye høyere kvalitet enn det Tesla kan prestere.

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 11. april 2014, klokken 16:51
Jeg tror ikke konkurransen fra Tesla er så stor, ikke alle vil ha en Tesla nemlig.
Mange inkludert meg er ute etter biler med mye høyere kvalitet enn det Tesla kan prestere.

Ja, og da er jo en Leaf midt i blinken ;)
Gulvteppet i Leafen vår er slitt i stykker på flere steder etter 2,5 år. De valgte virkelig en kremkvalitet på den interiørdelen der ja...

Felgene var også superkvalitet, fikk nye vinterfelger på garanti etter 2 års bruk da de gamle alt var hardt angrepet av korrosjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA