Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Styre spotify fra bilen

Startet av bromm, tirsdag 14. januar 2014, klokken 16:45

« forrige - neste »

flux

#90
Sitat fra: Lunde på onsdag 08. januar 2014, klokken 21:34
PÅ den korte tiden jeg hadde bilen opplevde jeg at det var et og annet jeg stusset på. Noen ganger opplevde jeg at den ikke bremset like mye når pedalen ble sluppet opp. Et vanlig fenomen med fulle batterier, men det var ikke det. Fikk ikke forsket nok, men for folk flest er det tut å kjør, det funker. Jeg er ikke som folk flest og trives best når jeg forstår hvorfor ting er som de er. Prosessforståelse er et must med andre ord.
Dog er det umulig å bli fullstendig fortrolig med en bil og dennes alle mulige fenomener på noen titalls mil over noen dager.
Jeg mener jeg har lest et sted at coast funksjonen "aktiveres" over en gitt fart, men det virker som de har tonet ned hvor "distinkt" dette punktet oppleves i pedalen.

bromm

Sitat fra: flux på onsdag 08. januar 2014, klokken 21:40
Jeg mener jeg har lest et sted at coast funksjonen "aktiveres" over en gitt fart, men det virker som de har tonet ned hvor "distinkt" dette punktet oppleves i pedalen.

Det stemmer nok at du må opp i en viss fart, ja - og jeg hadde ca. 90 på flat motorvei, da jeg opplevde dette. Den kan også være betinget av topografi, og om bilen kan "se" at det er stor gevinst i regen, for jeg fikk ikke samme effekt da jeg prøvde første gangen - i en lang nedoverbakke på motorveien i stort sett samme fart...

MortenH

Sitat fra: Lunde på onsdag 08. januar 2014, klokken 21:34
PÅ den korte tiden jeg hadde bilen opplevde jeg at det var et og annet jeg stusset på. Noen ganger opplevde jeg at den ikke bremset like mye når pedalen ble sluppet opp. Et vanlig fenomen med fulle batterier, men det var ikke det.

Vi har en egen tråd for regenerering for BMW i3 et annet sted i forumet. Her finner du forklaringer på redusert eller bortfallt regenerering. Det er også sitert fra manualen:

http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=11323.0;attach=14218;image
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Lanber

#93
I den farten og det føret uten varme var forbruket 1.53 kwh/10km på Teslaen. (
Fasiten ligger innenfor +/- 5%

Lanber


Tinhlevan

Hei alle "likesinnede". Har selv bestilt i3, og har gjennomgått en god del stoff om bilen. Men er total uvitende om det meste som gjelder el-biler. Setter stor pris på at så mange deler sine erfaringer både profesjonelt og ikke.

Har et spørsmål ang.kapasiteten når man kommer til køkjøring.
Er det lurt å slå av all strøm om køen er så stillestående for å spare eller bruker bilen så lite strøm ved full stans?

Vind

Sitat fra: Tinhlevan på søndag 12. januar 2014, klokken 14:29
Hei alle "likesinnede". Har selv bestilt i3, og har gjennomgått en god del stoff om bilen. Men er total uvitende om det meste som gjelder el-biler. Setter stor pris på at så mange deler sine erfaringer både profesjonelt og ikke.

Har et spørsmål ang.kapasiteten når man kommer til køkjøring.
Er det lurt å slå av all strøm om køen er så stillestående for å spare eller bruker bilen så lite strøm ved full stans?
Det avhenger først og fremst av hvor langt du skal.  Bilen bruker jo lite energi når den står stille i kø, Om man skal ha lengst mulig rekkevidde, så er det bedre å bruke varmeseter, jakke, hansker, og kjøre lav temperatur på varmeapperatet.  AC bør være på for å redusere dugg.  Om man bare skal 6-7 mil, så kan man ha den komforten man trenger.  I i3 er det ett fint display som viser deg hva de forksjellige funksjonene tar av strøm, så det er svært lett å følge med på.  Endring i tempratur gir øyeblikkelig økning eller reduskjon i rekkevidddemåleren.  Om du har lagt inn hvor du skal, sier bilen tydelig i fra om endringer du gjør som tar mere strøm vil gjøre at man nærmer seg rekkevidden.  Dette fungerer svært godt i i3 ift alle andre elbiler jeg har kjørt.

Denne diskusjonen/ spørsmålet egner seg vel nesten i en egen tråd, men det er omtalt ganske mye tidligere og.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Tinhlevan

Takk for svar, da leter jeg etter info og poster på rett sted:-)

MortenH

Fortsetter avsporingen (beklager): Etter det jeg har forstått har i3 egen dugg-sensor som aktiverer systemer for å fjerne dugg. (Husker ikke kilden for denne opplysningen)
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Sitat fra: Vind på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:42
Opplever det samme med "seiling" , når man har funnet punktet så fungerer det fint, men det er veldig anderledes enn i e-up.  Jeg sier ikke bedre eller dårligere, men anderledes.  Om man har en av hver så blir det litt som å gå fra automat og manuell...

I følge manualen, så står det CHARGE når den regenererer og READY når du "seiler". Etter hver har vi sikkert full kontroll.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

I tillegg har bilen "Route-Ahead Assist", som gir beskjed at du f.eks nærmerer deg en rundkjøring.

Den sier da i fra når du når riktig tid for "seiling", og med indikatorer hvo seilepunktet er, osv..

:-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: flux på onsdag 08. januar 2014, klokken 14:12
Sitat fra: Lunde på onsdag 08. januar 2014, klokken 13:29
Sitat fra: MortenH på onsdag 08. januar 2014, klokken 11:57
Jeg tipper det var lavere forbruk med Tesla Model S, siden den ser ut som den tar opp mindre luftmotstand enn BMW i3.

Ikke glem at Tesla S har litt større gummisåler og veier et tonn mer. Har fasiten, men den kommer først med S testen. Kommer nok neste uke ;-) Flere tips tas i mot. Vinneren får en full tank gratis :o) (på elbilen ;-) hehe
Model S sin induksjonsmotor er noe mindre effektiv enn en AC synkron motor som i3 har, og spesiellt ved lav last.
http://www.greencarcongress.com/2013/08/bmw-20130812.html

Jeg tipper 15,7 kwh/100km, på kartet ser det ut til at det er ca 200m høydeforskjell fra Hagan ned til Son, og det går i model S sin favør.
Gratulerer med seieren? Eller minst 2.nd place. (fant ikke noen nærmere i farten). Svaret ble 15,1 så vidt jeg kan forstå :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 07:46
Sitat fra: flux på onsdag 08. januar 2014, klokken 14:12
Sitat fra: Lunde på onsdag 08. januar 2014, klokken 13:29
Sitat fra: MortenH på onsdag 08. januar 2014, klokken 11:57
Jeg tipper det var lavere forbruk med Tesla Model S, siden den ser ut som den tar opp mindre luftmotstand enn BMW i3.

Ikke glem at Tesla S har litt større gummisåler og veier et tonn mer. Har fasiten, men den kommer først med S testen. Kommer nok neste uke ;-) Flere tips tas i mot. Vinneren får en full tank gratis :o) (på elbilen ;-) hehe
Model S sin induksjonsmotor er noe mindre effektiv enn en AC synkron motor som i3 har, og spesiellt ved lav last.
http://www.greencarcongress.com/2013/08/bmw-20130812.html

Jeg tipper 15,7 kwh/100km, på kartet ser det ut til at det er ca 200m høydeforskjell fra Hagan ned til Son, og det går i model S sin favør.
Gratulerer med seieren? Eller minst 2.nd place. (fant ikke noen nærmere i farten). Svaret ble 15,1 så vidt jeg kan forstå :-)
Hehe.
Ja nå er det noen som kanskje bør gå litt i seg selv  :D
http://elbil.no/elbiler/1205-myteknuser-lunde-tester-model-s
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LMOR

Det står ikke noe der som jeg ikke kan være enig i. Som Lunde også skriver er det mange rapporter på at forbruket kan holdes lavt, men for meg handler det om størrelse og pris først og fremst. Tesla S er ikke en praktisk bybil, og det skriver Lunde også.

Hva som oppleves som nok utstyr på en bil i dette segmentet derimot, har nok jeg og Lunde forskjellig oppfatning om. Og han overlater også det til andre å beskrive/diskutere.

I tillegg er det for mange feil.

Neste versjon av Tesla S derimot, når feilene er rettet og Tesla har en utstyrsliste som ligner MB, Audi og BMW, så står den på listen over kandidater til bil 1/2 :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

#104
Jeg tenkte utelukkende på forbruk, ikke andre mer subjektive aspekter. Model S og i3 er jo epler og pærer.

Men det får være nok OT fra meg :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA