Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Styre spotify fra bilen

Startet av bromm, tirsdag 14. januar 2014, klokken 16:45

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: bromm på tirsdag 28. januar 2014, klokken 15:20
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. januar 2014, klokken 14:58
Hvor mange ladestasjoner er det i dag hvor i3 kan lade med 50kW DC og Tesla kun med 22kW AC? Trodde ikke CCS var så utbredt enda. Og hvor mange mil kan du lade med 50kW på i3, 8-9? Hvis du mener Chademo adapteret til Tesla er dyrt ($1000 i USA), hva koster DC lading til i3 / Leaf ?

Så godt som alle eksisterende CHAdeMO-stasjoner blir i løpet av året oppgradert til CCS Combo og de fleste vil også få (eller har) 22kW AC Type 2. Alle nye planalagte stasjoner vil ha CCS Combo (siden det er vedtatt EU-standard). Hurtigladekartet er oppdatert med de siste planene - du vil se hvor mange lokasjoner som forsvinner hvis du fjerner kryssene for CHAdeMO der : http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet

Å, så vi diskuterer i løpet av året ? Da skal Tesla ha bygget flere superladere og levert Chademo adapteret og. Så da kan TMS lade med 50kw på samme stasjoner, i tillegg til 22kW AC og superladere. Og så kan de lade med 50kW over mye lengre tid...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

bromm

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. januar 2014, klokken 15:29
Å, så vi diskuterer i løpet av året ? Da skal Tesla ha bygget flere superladere og levert Chademo adapteret og. Så da kan TMS lade med 50kw på samme stasjoner, i tillegg til 22kW AC og superladere. Og så kan de lade med 50kW over mye lengre tid...

Det er vel riktig at Tesla bygger ladere - men i følge http://www.hegnar.no/motor/article754154.ece så står følgende: Det kommer ingen nye ladere i Norge med det første, selv om enkelte ønsker ladere nord for Trondheim. PS! kommentarfeltet der er åpent i tilfelle du har lyst til å oppdatere Hegnar med noen hemmelige planer som du vet om ;)

CHAdeMO-adapteret er selvfølgelig interessant - iallefall så lenge det er lovlig å bruke det. Det siste har ikke jeg sett noen bekreftelse på fra de som produserer stasjonene - men hvis det finnes så er jo det bra for TMS-eierne.

LMOR

Bromm har vel vært inne på det allerede, men i3 og flere andre er laget for å dekke behovet de fleste har til en bybil. Jeg kan lade med 10A som alle kan, kjøre uten å bekymre meg om noe, leke meg og ha alt utstyr på, og
våkne opp til en oppladet og kanskje varm bil :-) Ingen bekymringer.

Tallene i Lunde testen er ikke representativ for et gjennomsforbruk. Tallene på nettet tyder på at differansen er mer 50% når en skal ha det gøy og bruke alt utstyr på begge biler.

Det betyr enkelt og greit at jeg ikke kunne brukt Tesla S uten å tenke meg om, og dermed ikke hatt den gleden av bilen som den og jeg
fortjener.

Tesla S er ikke en bybil for folk flest av mange andre grunner også. Men er det noe problem?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 28. januar 2014, klokken 15:17
Og hvor lang tid må man stå med BMW sin AC lader for å komme 100km? Bra spørsmål, det tar 18,8 kWh / 160 km * 100 km / 7,4 kW lading = 1 time og 35 min (dette er ikke helt rettferdig sammenligning, siden i3's AC-lader er på bare 7,4 kW i forhold til TMS sin 11 eller 22 kW - men litt nedenfor kan du nok se at det kanskje ikke har så mye å si på hjemmefronten allikevel)

Man kan jo ikke sammenligne tesla sin AC lading med bmw sin DC lading ;) Jo her kan man det, fordi det er disse 50 kW-ladestasjonene det er (og blir) flest av. Siden TMS bare støtter Type 2 AC (som er 22 kW på disse stasjonene), og ikke "offisielt" støtter verken CHAdeMO eller CCS Combo, så er dette en helt rettferdig sammenligning. Hvis du vil sammenligne DC, så er det bare ett "offisielt" alternativ for TMS, nemlig å svisje bort til nærmeste Supercharger ;)

Det store batteriet til tesla og tiden det tar å fylle det på 10A har vært diskutert i dette forum mang en gang.
Sett i forhold så fylles vel batteriet på i3 og tesla omtrent like fort hvis maks AC ladekapasitet utnyttes. Maks ladekapasitet for TMS er på 11kW (evt 22 kW med dobbeltlader) - MEN, disse krever 400V 3fas-nett hjemme, og det er det er det tydeligvis få som har mulighet til - derfor ender også TMS opp med 230V/32A 1fas (7,4kW) som største alternativ. Og da havner den derfor på 2 timer og 48 min for 100 km - så hvis man tar med de naturlige begrensningene i elektrisk infrastruktur, så bruker TMS godt over timen lengre tid enn i3 for 100 km, hjemme i garasjen - hvis "maks AC ladekapasitet utnyttes"

Kommentarer i bold ovenfor...

valvolainen

Åja, så det er ikke rettferdig å sammenligne ladere fordi? Det er jo i HØYESTE grad relevant. 22kW er det faktisk mange av.
Når du sier at at tesla ikke kan bruke chademo så er det hvisomatdersom, og hvis du sitter på noe informasjon som tilsier at ikke et chademo adapter skal være lov å bruke på de forskjellige strømleverandørene sine ladestasjoner, ja så dokumenter dette istedenfor å prat tull!

Nei, TMS ender ikke opp med 7,4Kw som største alternativ. Største alternativ er 22kW!! Igjen, har i3 støtte for hurtiglading fordet om ikke alle kjøper det? Er du enig i at svaret er nei? Er det et argument som holder? Trodde ikke det. Det er forøvrig ikke få som har 400V i norge.

Jeg skjønner jeg ikke har noen argumenter å nå frem med siden du er veldig flink til å konstruere scenarioer som ikke passer noe annet enn i3.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

turfsurf

Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 16:24
Bromm har vel vært inne på det allerede, men i3 og flere andre er laget for å dekke behovet de fleste har til en bybil. Jeg kan lade med 10A som alle kan, kjøre uten å bekymre meg om noe, leke meg og ha alt utstyr på, og
våkne opp til en oppladet og kanskje varm bil :-) Ingen bekymringer.

Uh, hadde jeg hatt en i3 kunne jeg faktisk ikke gjort akkurat det. Ett par dager i uken kjører jeg fort 10-15 mil. Det er vanskelig med i3 uten å måtte lade på vinterstid. Med TMS kan jeg fint gjøre det, uansett om jeg får ladet helt opp til neste dag. Hvis man får ladet 10t i døgnet med 10A så kan man lett kjøre 60 mil i uken med TMS. Og da regner jeg kun lading med 10A. Hvis man tar med 22kW og annet så kommer man mye lengre. Poenget er at med TMS så er man ikke avhenging av hurtiglading, man klarer seg mye lengre med over natta lading. Der hvor man med bybilene er avhengig av hurtiglading for å komme seg T/R Ikea, så trenger man ikke det med TMS.

Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 16:24
Tallene i Lunde testen er ikke representativ for et gjennomsforbruk. Tallene på nettet tyder på at differansen er mer 50% når en skal ha det gøy og bruke alt utstyr på begge biler.

Skal man sammenligne tall, så må man se på like for like. Tipper forskjellen blir større jo mere bakkete og start/stopp det er, men varme om vinteren er % vis mye værre for i3. Referere "tallene på nettet" blir litt for drøyt for meg. Har egentlig bare "rated" tallene og Lunde testen som sammenlignings grunnlag. Autobild testen f.eks som ser ut til å være en skikkelig worst-case var om mulig enda mere negativ for i3.

Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 16:24
Det betyr enkelt og greit at jeg ikke kunne brukt Tesla S  i3 uten å tenke meg om, og dermed ikke hatt den gleden av bilen som den og jeg
fortjener.

Rettet det for deg jeg   ;)

Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 16:24
Tesla S er ikke en bybil for folk flest av mange andre grunner også. Men er det noe problem?

Det skal jeg være enig i. TMS er vel ikke som bybil å regne i det hele tatt, selv om vi nesten daglig bruker den til det og uten å svette.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: bromm på tirsdag 28. januar 2014, klokken 15:58
Det er vel riktig at Tesla bygger ladere - men i følge http://www.hegnar.no/motor/article754154.ece så står følgende: Det kommer ingen nye ladere i Norge med det første, selv om enkelte ønsker ladere nord for Trondheim.

Så kommer det an på hva man mener med "med det første" da. Dette er ganske ullent og kan godt bety at det ikke kommer noe de neste 3 månedene. Noe som er ganske naturlig årstiden tatt i betraktning...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

OK - da hopper jeg av TMS-diskusjonen her. Jeg nevnte (igjen) at TMS har et potensielt problem med ladefart (potensielt betyr altså at noe kan oppstå) - og i løpet av bare noen timer, så kryr det av Tesla-folk her inne som prøver så godt de kan med å få "feiet bordet" - med alle mulige forklaringer på at en "Tesla-kWh" er noe annet enn alle andre kWh'er i hele verden...

...og jeg gidder ikke forklare dette flere ganger nå - så da får det bare bli slik at en Tesla-kWh kan fylles på det fantastisk store batteriet minst like raskt som andre kWh'er på andre batterier - selv om den brukes opp raskere på veien enn hos de andre... Myten om at en kWh er det samme som en kWh er derfor "knust"...

Takk for diskusjonen ;)

i3_X5_730

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 28. januar 2014, klokken 16:44Største alternativ er 22kW!!

Unnskyld min naivitet, men ... når kan du gjøre bruk av slik kapasitet hjemme:o Ikke det at noen har nevnt det, men jeg bare spør grunnet at slik jeg ser det ... lader de fleste EL-bilene sine hjemme. Jeg kommer i allefall aldri til å kjøre x-mil for å "superlade" i3'en min, for så å kjøre hjem igjen.

Og når det gjelder "Lunde-testen" ... kjør testen fra Bergen til Stavanger, side-om-side på E39(!) ... så får vi se, hva forbruk angår bilene blir tilslutt.




valvolainen

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 28. januar 2014, klokken 18:12
Sitat fra: valvolainen på tirsdag 28. januar 2014, klokken 16:44Største alternativ er 22kW!!

Unnskyld min naivitet, men ... når kan du gjøre bruk av slik kapasitet hjemme:o Ikke det at noen har nevnt det, men jeg bare spør grunnet at slik jeg ser det ... lader de fleste EL-bilene sine hjemme. Jeg kommer i allefall aldri til å kjøre x-mil for å "superlade" i3'en min, for så å kjøre hjem igjen.

Og når det gjelder "Lunde-testen" ... kjør testen fra Bergen til Stavanger, side-om-side på E39(!) ... så får vi se, hva forbruk angår bilene blir tilslutt.

Det du trenger er 400V inn i huset. Det har mange. Så trenger du en saltoboks (type2Mode3 32A), disse koster fra 5000,-.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Øyvind.h

#130
Det er jo litt trist at enkelte ikke vil forholde seg til hva som er realiteten, men heller konstruerer merkelige scenarier. Hva er egentlig poenget? Hvorfor ikke bare forholde seg til at Model S faktisk kan ha lavt forbruk når man trenger det, dvs. på langkjøring? I hverdagen når forbruk er uten betydning kjører man på med varme, forvarming, snøsmelting og harde akselerasjoner :) Helt uvesentlig for turene man faktisk trenger rekkevidde, for da kjører man gjerne litt annerledes. Har selv snitt på rundt 250Wh/km, men har kjørt i start/stopp trafikk langsmed Mjøsa i 3 mil med snitt 164Wh/km nylig. Fra Minnesund til der 4-felten åpner igjen, med div rundkjøringer, bakker, varierende hastighet etc. Selvfølgelig med varme på. Eller 195Wh/km fra Oslo-Lillehammer, selvfølgelig også med varme, takstativ, full bil, 100+ i den delen som hadde 100-grense etc.

Ganske artig at "ladehastighet" ikke er noe jeg har tenkt på siden jeg disponerte en bil med tilsvarende rekkevidde som i3  ;D Da var det derimot noe jeg ofte tenkte på. Kom jeg frem til hytta? Måtte jeg lade underveis? Var det kø på hurtigladeren? Hvordan skulle jeg betale der?

Men enkelte bygger seg nok litt mer erfaring etter hvert, eks hvor raskt hurtiglading til 80-90-100% går i praksis, kø ved hurtigladerne, betaling ved hurtigladerne, hurtigladere ute av drift etc. Å avfeie med å hevde at man mener kWh ikke er kWh viser bare at man ikke har noe praktisk erfaring med lading :)

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 28. januar 2014, klokken 18:12
Og når det gjelder "Lunde-testen" ... kjør testen fra Bergen til Stavanger, side-om-side på E39(!) ... så får vi se, hva forbruk angår bilene blir tilslutt.
Blir jo veldig kjedelig å måtte stå og vente på at i3``en skal lade hele tiden? Må gjøres sommerstid i så fall :)


Uansett - Øyvind Lunde er ganske klar i sin test, og det må man bare forholde seg til enten man vil eller ikke. i3 imponerte jo også i samme test, men diffen på pen langkjøring mellom i3/Model S er altså ikke dobbelt forbruk, selv om noen lever på den planeten....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Vind

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. januar 2014, klokken 18:44
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 28. januar 2014, klokken 18:12
Og når det gjelder "Lunde-testen" ... kjør testen fra Bergen til Stavanger, side-om-side på E39(!) ... så får vi se, hva forbruk angår bilene blir tilslutt.
Blir jo veldig kjedelig å måtte stå og vente på at i3``en skal lade hele tiden? Må gjøres sommerstid i så fall :)
Tror jeg har sagt det før, men å sammenligne i3 og Leaf er som å sammenligne en Nissan Note mot en BMW 135.  Å sammenligne Tesla og BMW i3 er som å sammenligne en Audi A7 mot en Audi A3, man ville aldri gjort det i "fosil" verdenen, og man finner ingen bilblader som har sammenlignet slike biler i tester.

Men siden det i praksis bare finnes noen få el biler på markedet så blir det naturlig å sammenligne dem.  Med andre behov ville jeg kansje kjøpt en Tesla - og vært superfornøyd med det.  Nå har jeg en i3 - og er superfornøyd med det.

Det er valgt forskjellige tekniske løsninger.  Dette viser at elbilmarkedet fortsatt er umodent, om noen år vil det være færre ladestandarder og likere løsninger.

Å kjøre omkapp Bergen Stavanger på E39 vil nok Tesla vinne på tid (om man ikke kan lade på fergene - det hadde vært fint!!).  Skal vi først kjøre om kapp kan vi jo ta førstemann fra bunn til topp og ned igjen i Paleet parkeringshus i Oslo - har ikke sett mange Tesla'er parkert der  ;D
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

turfsurf

Sitat fra: bromm på tirsdag 28. januar 2014, klokken 17:45
OK - da hopper jeg av TMS-diskusjonen her. Jeg nevnte (igjen) at TMS har et potensielt problem med ladefart (potensielt betyr altså at noe kan oppstå) - og i løpet av bare noen timer, så kryr det av Tesla-folk her inne som prøver så godt de kan med å få "feiet bordet" - med alle mulige forklaringer på at en "Tesla-kWh" er noe annet enn alle andre kWh'er i hele verden...

Det er ingen andre enn du som prøver å fremstille det på den måten. Du sa ikke potensiellt problem når du startet dette, det kom du med senere:

Sitat fra: bromm på tirsdag 28. januar 2014, klokken 17:45
Under like forutsetninger mht. tilgang på strøm (de fleste bor veldig langt unna Superchargerne), så er faktisk dette det største problemet med Tesla S - og det er det ingen som kan diskutere seg bort i fra !

Når du er så bastant uten å ha backing fra en eneste TMS eier, så må du regne med å bli korrigert. Tro det eller ei, men mange TMS eiere frekventerer og BMWi forumet, og noen til og med eier eller går med planer om å eie begge deler. Liker i3 veldig godt selv, den har mange gode løsninger jeg kunne tenkt meg på TMS, spesiellt rekkevidde koblingen mot navigasjon, kan ikke skjønne at ingen andre har implementert dette. Men den er totalt unyttig som eneste bil (for meg), og jeg har ikke noe ønske om å ha to biler.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

#133
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. januar 2014, klokken 17:17
Autobild testen f.eks som ser ut til å være en skikkelig worst-case var om mulig enda mere negativ for i3.
De andre tingen bryr jeg meg ikke om å kommentere, fordi det spiller liten rolle for meg om at du har funnet en løsning, hvis ikke jeg kunne ladet Tesla S opp hver natt på 10A med mitt forbruk, og som jeg prøvde å si er det potensielle kunder som meg i3 retter seg mot.

Men henvisningen til Autobild testen er jo helt feil:
i3: 302watt/km
Leaf: 313watt/km
Tesla: 390watt/km

Tesla bruke altså 30% mer energi enn i3 i det tilfelle, altså værre for Tesla og ikke for i3...

Og den i3 de testet var en REX som veier mer enn den norske, og den hadde ikke varmepumpe som ville utgjøre MYE i vintertesten fordi de kjørte med varme på, men Lunde kjører uten. så mitt estimat på opp mot 50% er nok ikke så urealistisk som du vil ha det til.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kjell Leaf

Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 19:41
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. januar 2014, klokken 18:44
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 28. januar 2014, klokken 18:12
Og når det gjelder "Lunde-testen" ... kjør testen fra Bergen til Stavanger, side-om-side på E39(!) ... så får vi se, hva forbruk angår bilene blir tilslutt.
Blir jo veldig kjedelig å måtte stå og vente på at i3``en skal lade hele tiden? Må gjøres sommerstid i så fall :)
Tror jeg har sagt det før, men å sammenligne i3 og Leaf er som å sammenligne en Nissan Note mot en BMW 135.  Å sammenligne Tesla og BMW i3 er som å sammenligne en Audi A7 mot en Audi A3, man ville aldri gjort det i "fosil" verdenen, og man finner ingen bilblader som har sammenlignet slike biler i tester.

Men siden det i praksis bare finnes noen få el biler på markedet så blir det naturlig å sammenligne dem.  Med andre behov ville jeg kansje kjøpt en Tesla - og vært superfornøyd med det.  Nå har jeg en i3 - og er superfornøyd med det.

Det er valgt forskjellige tekniske løsninger.  Dette viser at elbilmarkedet fortsatt er umodent, om noen år vil det være færre ladestandarder og likere løsninger.

Å kjøre omkapp Bergen Stavanger på E39 vil nok Tesla vinne på tid (om man ikke kan lade på fergene - det hadde vært fint!!).  Skal vi først kjøre om kapp kan vi jo ta førstemann fra bunn til topp og ned igjen i Paleet parkeringshus i Oslo - har ikke sett mange Tesla'er parkert der  ;D
Du sammenligner Leaf mot Note og i3 mot 135i, hahahaha.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA