Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Betaling per kwt?

Startet av fonberg, tirsdag 14. januar 2014, klokken 15:37

« forrige - neste »

fonberg

Det er mange måter å vise gjenværende rekkevidde på i bilen, på appen og på Visible Tesla. Så vidt jeg har skjønt har "Estimated Range" i Visible Tesla tilsvart "Typical Range" i appen og i bilen.

I dag viser "Typical Range" i bil og på app plutselig det samme som "Ideal Range" i Visible Tesla. Er det bare jeg som roter?

Det hadde vært fint hvis noen kan gi (henvisning til) en oversikt over de ulike rekkeviddemålene og hva de baseres på!
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Cato76

Dette står i "Documentation" i VisibleTesla:

Rated Range  The car's estimate of remaining range based on a fixed energy consumption in Watt-hours/mile (whpm). The fixed whpm is different for different vehicles (85kWh / 60kWh) and in different markets based on the regulatory test for that vehicle in that market.
  • US: The fixed whpm is based on EPA 5-cycle Standard

• Europe: The fixed whpm is based on NEDC range in accordance with regulation ECE101

• Canada: Unknown
Estimated Range  The car's predicted remaining range based on energy consumption during recent driving. This is based on a dynamic Watt-hours/mile (whpm) value that is based on recent driving habits. This is not country-specific.

Ideal Range  The car's estimate of remaining range based on a fixed energy consumption in Watt-hours/mile (whpm) at a specified average speed. The fixed whpm is a figure determined by Tesla and is not country specific. The average speed is a figure determined by Tesla and is not country specific.
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

EvenSteven

Good info!!  ;)

Utfra min kjøring, nå ca. 200 mil med 60KW er "Typical range" den som viser mest korrekt kapasitet / kjørelengde.
Mitt snitt er nå på 232wh/km, dette er da med mest småkjøring / bykjøring og kun èn langtur fra Jessheim - Strømstad - Jessheim.
Snitt på denne turen endte på 216wh/km. Mest kjøring motorvei 100+
Så virker vel som at småkjøring / kjøring i høyere hastighet enn 90km/h, piggdekk samt mye våt vei etc. skreller ca. 25% av Estimert rekkevidde. 375km.

Ergo 60kw utgave vinter maks. 28-30 mil ved blandet kjøring. Ved langkjøring 80-vei er jeg overbevist om at bilen kan kjøres en del lenger ved økonomisk kjøring.
Så jeg er fornøyd med rekkevidden og har ikke hatt noen form for rekkeviddeangst enda selv med minste batteripakke.
Og for en bil!!!  8)   

Tesla S P85+ sølv

teslapower

Sitat fra: EvenSteven på tirsdag 07. januar 2014, klokken 11:34
Good info!!  ;)

Utfra min kjøring, nå ca. 200 mil med 60KW er "Typical range" den som viser mest korrekt kapasitet / kjørelengde.
Mitt snitt er nå på 232wh/km, dette er da med mest småkjøring / bykjøring og kun èn langtur fra Jessheim - Strømstad - Jessheim.
Så virker vel som at småkjøring / kjøring i høyere hastighet enn 90km/h, piggdekk samt mye våt vei etc. skreller ca. 25% av Estimert rekkevidde. 375km.

Ergo 60kw utgave vinter maks. 28-30 mil ved blandet kjøring. Ved langkjøring 80-vei er jeg overbevist om at bilen kan kjøres en del lenger ved økonomisk kjøring.
Så jeg er fornøyd med rekkevidden og har ikke hatt noen form for rekkeviddeangst enda selv med minste batteripakke.
Og for en bil!!!  8)   

Samme erfaring her med 60 kw :-)
TM3 levert 30.4.2019
TMS 60 2013 - solgt 2018
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk".
Thomas A. Edison

rklokk

Sitat fra: fonberg på tirsdag 07. januar 2014, klokken 09:51

I dag viser "Typical Range" i bil og på app plutselig det samme som "Ideal Range" i Visible Tesla. Er det bare jeg som roter?

Hmm, på langtur nyttårshelga viste min kones Iphone app Ideal Range, mens min Android app viste Typical :o
Så vidt jeg vet ingen måte å stille dette på i selve appen? Kan ikke huske at dette har vært feil før i Iphone appen? Bilen er innstilt til å vise Typical.
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

jalias

Bilen min viser "ideal range" Hvordan får jeg vist "Estimated range"? denne bør vel være den mest reele mht til gjenværende rekkevidde?

arnkl

Estimated range vert vist i energimålaren på den store skjermen. Du kan stille den inn til å besere seg på dei siste 50, 25 eller 10km eller du kan la den estimere ut frå energiforbruket du har akkurat no. Målaren inne i speedometeret kan kun vise rated- eller typical range.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

jalias

Sitat fra: arnkl på fredag 21. februar 2014, klokken 12:34
Estimated range vert vist i energimålaren på den store skjermen. Du kan stille den inn til å besere seg på dei siste 50, 25 eller 10km eller du kan la den estimere ut frå energiforbruket du har akkurat no. Målaren inne i speedometeret kan kun vise rated- eller typical range.

Javel, driver nå å lader opp til max range (Ideal) pga en langtur i ettermiddag. Det nærmer seg 400km i appen.
Det vil da si at om jeg har et snittforbruk på ca 200W/t pr km kan jeg kjøre 400 km?

sondell

Sitat fra: jalias på fredag 21. februar 2014, klokken 12:52
Sitat fra: arnkl på fredag 21. februar 2014, klokken 12:34

Javel, driver nå å lader opp til max range (Ideal) pga en langtur i ettermiddag. Det nærmer seg 400km i appen.
Det vil da si at om jeg har et snittforbruk på ca 200W/t pr km kan jeg kjøre 400 km?
Ja. Så lenge du ikke står still med varmen på :). Da trekker den ström uten å få det med sig. Og så har du jo 5 kWh i reserve. Så da er du oppe i 425 km.

ebbrey

Sitat fra: EvenSteven på tirsdag 07. januar 2014, klokken 11:34
Good info!!  ;)

Og for en bil!!!  8)   

Jeg kjører for det meste kun langturer. Snittet hittil er på 229 8000 km. Ligger stort sett i 110 på motorveien. Ser ut som snittet mitt blir 230 vinter og 215 vår/sommer.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA