Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Olemann, tirsdag 14. januar 2014, klokken 14:51

« forrige - neste »

Olemann


Hei,

Med håp om at aktuelle sjåfør kanskje leser dette her på Leaf Forum poster jeg her.

Ca kl. 07.45 i morges var det som vanlig litt kø ved påkjøringen til E18 mot Oslo ved Blommenholm.  Dette skyldes nesten stillestående kø på E18 og at påkjørende fossil-biler derfor ikke kom inn i køen.

Det var en ryddig kø i kollektivfeltet, som vanlig skyldes dette ikke antall elbiler, men at de fleste fossilbiler kjører helt fram der kollektivfeltet slutter før de stopper og lager kork ved påkjøring til E18.

MEN:  Plutselig kommer en Leaf som tydeligvis ikke liker denne kollektive køen, og presser seg fram i stor hastighet i et eget kjørefelt vedkommende oppretter mellom påkjøringskøen og høyre felt på E18.
Dette ender selvsagt med enda mer krøll når vedkommende påtreffer både påkjøringskøen og høyre felt E18.

Atferden ble observert av mange, både de i kø på E18 og påkjøringsbilister fra Blommenholm.

Hva om alle hadde gjort som han?  Skjønner ikke sånne folk at deres atferd ikke funker om andre gjør som dem selv? Gir de ikke andre samme rett som de tar selv?  Er det bare korttenkt og banal egoisme?

Vedkommende har tydeligvis CarCam i sin bil, så han kunne jo lagt ut video av det hele, ser han har lagt ut andre videoer på nett fra sin bil.  (Reg. nr slutter på 89 om han skulle lese dette innlegget)

Skjønner ikke sånne folk at våre elbil-fordeler ryker fortere enn svint om vi ikke utviser ydmykhet for de rettigheter de som sitter i køen (via våre politikere) har gitt oss?

Mvh Ole

Vind

Opplevde nesten samme situasjon i går på E18 ved Høvik påkjøringen.  Der var det en trilling som presset seg på innsiden av alle. (sort, men fikk ikke sett hvilken type eller nummer da det var mørkt og vått, og jeg var på vei til å flette inn)

Generelt vil jeg si at det har blitt mye bedre nå i det siste med flere elbiler i kollektivfeltet.  95% oppfører seg ordentlig - og fletter - og viser hensyn til alle traffikanter.  Vi skal alle frem, få er på veien for morro skyld 07:45 om morgenen. 

Desverre har det blant noen få el-bil kjørere utviklet seg en holdning til at de har forkjørsrett i en hver situasjon.  Dette vil på sikt kunne påvirke generelle holdninger og ødelegge for alle.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -


bjorn_2390

Blå Euro-Leaf (2012)

Balrog

Ja, korsfest korsfest! Det er dessuten utenkelig at det kunne være noe kritisk som lå bak kjøringa til vedkommende. (Har selv grisekjørt til sykehus og ble far 12 minutter etter at vi kom inn døra på sykehuset.)

Elbilister er som folk flest. De aller fleste følger reglene, noen tøyer dem litt av og til og noen tramper hardt og brutalt over grensa for god folkeskikk. Det kan til og med hende at man kjører hensynsløst uten å ville det, simpelthen fordi man takket være fx. enorm A eller C-stolpe ikke så hva som var i blindsonen.

Jeg tror jeg kan poste flere ganger daglig om fossilbilisters hensynsløse/farlige/ulovlige kjøring inn og ut av kollektivfeltet. I dag lå jeg bak en taxi som i tomt kollektivfelt holdt max 58 km/t i sin BMW.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

TB

Sitat fra: Balrog på tirsdag 07. januar 2014, klokken 23:54
Jeg tror jeg kan poste flere ganger daglig om fossilbilisters hensynsløse/farlige/ulovlige kjøring inn og ut av kollektivfeltet. I dag lå jeg bak en taxi som i tomt kollektivfelt holdt max 58 km/t i sin BMW.

Om han "måtte" skrive ein "viktig" SMS er nok dette korrekt fart?   8)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Vind

..vel i dag så jeg politiet blå blinke ut en Mercedes Hydrogen bil (med HY skilter) ut av kollektivfeltet på Høvik, så fokusen er ikke helt der den burde være :-(
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Olemann


Det kan du sikkert, men det er ikke poenget.  Poenget er at som elbilist i kollektiv-feltet har man et ansvar som er mye større enn for egen framkommelighet.  Nemlig for at elbil-fordelene ikke kuttes.   Man har et ansvar for å vise seg verdig de fordeler vi er gitt.   Husk at det er de som sitter i køen med sine fossil-biler som har velsignet oss med retten til å kjøre forbi dem i eget kjørefelt.  Da er det på sin plass med både hensynsfull og ydmyk framferd :)

Mvh Ole

Sitat fra: Balrog på tirsdag 07. januar 2014, klokken 23:54
Jeg tror jeg kan poste flere ganger daglig om fossilbilisters hensynsløse/farlige/ulovlige kjøring inn og ut av kollektivfeltet. I dag lå jeg bak en taxi som i tomt kollektivfelt holdt max 58 km/t i sin BMW.

Daeedor

Sitat fra: Olemann på onsdag 08. januar 2014, klokken 23:54

Det kan du sikkert, men det er ikke poenget.  Poenget er at som elbilist i kollektiv-feltet har man et ansvar som er mye større enn for egen framkommelighet.  Nemlig for at elbil-fordelene ikke kuttes.   Man har et ansvar for å vise seg verdig de fordeler vi er gitt.   Husk at det er de som sitter i køen med sine fossil-biler som har velsignet oss med retten til å kjøre forbi dem i eget kjørefelt.  Da er det på sin plass med både hensynsfull og ydmyk framferd :)

Mvh Ole

Sitat fra: Balrog på tirsdag 07. januar 2014, klokken 23:54
Jeg tror jeg kan poste flere ganger daglig om fossilbilisters hensynsløse/farlige/ulovlige kjøring inn og ut av kollektivfeltet. I dag lå jeg bak en taxi som i tomt kollektivfelt holdt max 58 km/t i sin BMW.


Ole ; du er sikkert en bra mann , og jeg synes at jeg selv er det også. Men å tro at El-bilister er en slags homogen rase som har kjøpt El-bil for å være snill og grei og for å redde miljøet osv , det er å tro på julenissen.  Det er nok like mange gode og dårlige bilister etterhvert blant dem , som i Norge ellers. Ettersom antallet el-bilister øker , går nok "ansvarsfølelsen" omtrent ut på samme nivå som bilister ellers.

Mao :  ikke bruk så mye tid på oppdragelse , det er nytteløst.  La evnt. politiet være politi , så får vi andre passe våre egne saker.... jeg kjører lovlig , men jeg gir absolutt "BIIIP" i hva andre driver på med , så lenge de ikke bulker bilen min eller setter meg i fare.  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA