Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla hinter om nye tilbehør og søker nye medarbeidere

Startet av janmb, mandag 13. januar 2014, klokken 22:58

« forrige - neste »

Charge and Drive

Jeg vil tro at det gjelder for Mode 2 lading, det vil si lading ved tilkobling til Schuko/vanlig veggkontakt.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

janmb

Sitat fra: pej på lørdag 11. januar 2014, klokken 10:12
Tesla sier til meg at garantien KAN falle bort dersom man lader med annet enn orginal UMC, har flere fått dette svaret? Dette er jo i beste fall en dårlig vits? Det vil si at kun Teslas egne superchargere og den orginale UMC er det eneste som kan brukes? Hva er isåfall vitsen med samarbeidet med Salto?

Dersom man har ladet med en ulovlig, ukurrant løsning som åpenbart er skyld i skader påført bilens systemer er det for så vidt forståelig at de reserverer seg litt - men godkjente ladekabler/standarder kan de jo ikke lovlig fraskrive seg ansvar for.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Batteritralla

Sitat fra: janmb på lørdag 11. januar 2014, klokken 12:05
Sitat fra: pej på lørdag 11. januar 2014, klokken 10:12
Tesla sier til meg at garantien KAN falle bort dersom man lader med annet enn orginal UMC, har flere fått dette svaret? Dette er jo i beste fall en dårlig vits? Det vil si at kun Teslas egne superchargere og den orginale UMC er det eneste som kan brukes? Hva er isåfall vitsen med samarbeidet med Salto?


Dersom man har ladet med en ulovlig, ukurrant løsning som åpenbart er skyld i skader påført bilens systemer er det for så vidt forståelig at de reserverer seg litt - men godkjente ladekabler/standarder kan de jo ikke lovlig fraskrive seg ansvar for.

Angitt policy er jo vanlig, men det hadde vært på sin plass at de da leverte med utstyr som fungerte mer stabilt enn det som er tilfellet for medfølgende UMC....

Har ennå tilgode å høre at noen med feks en Leaf har problemer med å lade.....
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

PaalT

Pej
Det er rart!  Særlig når tesla selv bruker salto på Alnabru og har innledet samarbeid med salto i følge salto.
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

Havebigfun

Sitat fra: PaalT på lørdag 11. januar 2014, klokken 15:46
Pej
Det er rart!  Særlig når tesla selv bruker salto på Alnabru og har innledet samarbeid med salto i følge salto.
Det er ikke rart at Tesla forbeholder seg å trekke garantien når noe spikker til en ladeløsning som er hverken godkjent eller kvalitetssikret. Jeg tror ikke man får problemer med garantien når det er skader etter lading med en Salto-lader eller for den sak med umanipulert Mennekes-utstyr. Tesla anbefaler Salto i Norge- da synes man vel at kvaliteten er godt nok :)

janmb

Her er det strengt tatt kun lovlighet som er avgjørende. I Norge kan man ikke reservere seg i garantien mot løsninger man ikke liker så lenge de er lovlige og forskriftsmessige.

F.eks Salto leverer jo godkjente ladere som følger samme standard pluggen i bilen gjør. Da har ikke Tesla på noen måte anledning til å begrense garantien i forhold til dette selv om de skulle ønske det.

Her er det også fullt mulig at det renner over litt fra den amerikanske siden av selskapet, som typisk er vant til helt andre rammebetingelser enn vi er her til lands.

Det er utrolig mange eksempler på avtaler og disclaimers som gjør ulike former for ansvarsfraskrivelse og/eller fratar bruker/kunde lovfestede rettigheter. Slik avtaler/avtalepunkter er helt enkelt null og void.

Det er også mange som tror at ettersom det er frivillig å inngå en avtale/bruksvilkår etc betyr det at man kan sette opp hva enn betingelser man ønsker. Det er helt enkelt ikke tilfelle. Loven står over avtaler.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

TS

Sitat fra: janmb på mandag 13. januar 2014, klokken 09:09
Her er det strengt tatt kun lovlighet som er avgjørende. I Norge kan man ikke reservere seg i garantien mot løsninger man ikke liker så lenge de er lovlige og forskriftsmessige.

F.eks Salto leverer jo godkjente ladere som følger samme standard pluggen i bilen gjør. Da har ikke Tesla på noen måte anledning til å begrense garantien i forhold til dette selv om de skulle ønske det.

Her er det også fullt mulig at det renner over litt fra den amerikanske siden av selskapet, som typisk er vant til helt andre rammebetingelser enn vi er her til lands.

Det er utrolig mange eksempler på avtaler og disclaimers som gjør ulike former for ansvarsfraskrivelse og/eller fratar bruker/kunde lovfestede rettigheter. Slik avtaler/avtalepunkter er helt enkelt null og void.

Det er også mange som tror at ettersom det er frivillig å inngå en avtale/bruksvilkår etc betyr det at man kan sette opp hva enn betingelser man ønsker. Det er helt enkelt ikke tilfelle. Loven står over avtaler.

Jeg vil informere om at Salto sin "UMC" er Type2 på bilsiden og derfor er iht standard. Jeg fikk selv låne en slik av Tesla Motors Norge fordi jeg opplevde at original UMC var kranglete en morgen før jeg skulle til fjells ..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

OleT

Nå savner jeg bare en skikkelig 230V 3-fas lademulighet, uten trafo. Har 50A 240V 3-fas i garasjen - på TT-nett.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

bblomst

Synes det er meget behagelig å ha kort ladetid hjemme, og har intill nylig brukt den vanlige stikken med 13 km/h. Har nå fått installert en trafo som med 3x400V 16A gir ca 62 km/h med rødt adapter. Bilen tok en shut-down helt i begynnelsen på denne type lading, noe som ble forklart av Tesla med ustabil strømtilførsel. Etter en justering hos Tesla som, hvis jeg har tolket det riktig, ga et større "vindu" i bilens lader (mindre følsomhet for svingninger) har alt vært problemfritt.

P85D+

Rødt adapter fungerer problemfritt
Blått adapter ikke bedre enn schuko - men er vel stort sett fikset etter siste SW oppgradering

Har testet en del. Har 80A tre/en fas i garasjen + 32A 400V Trafo
P85D og 85D

janmb

Sitat fra: TS på tirsdag 28. januar 2014, klokken 12:52
Jeg vil informere om at Salto sin "UMC" er Type2 på bilsiden og derfor er iht standard. Jeg fikk selv låne en slik av Tesla Motors Norge fordi jeg opplevde at original UMC var kranglete en morgen før jeg skulle til fjells ..

Sliter med å se relevansen av det du skriver her eller hva som er budskapet ditt.

Salto sin kabel er uinteressant all den tid den er låst til shuko. For min del er det en type 2 stasjon med type 2 plugg og løs type 2 til type 2 kabel mellom denne og bilen som er aktuelt.

At bilens plugg og Saltos ladestasjoner er type 2 er vel velkjent for alle nå og heller lite relevant i denne sammenhengen.

Som jeg også har nevnt andre steder ser jeg det som uaktuelt å benytte en UMC uansett hvor stabil den blir. Det er fullstendig upraktisk å ta den inn og ut av bilen daglig. I tillegg synes jeg kabler med kladd er et upraktisk format i seg selv.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

nofuelno

Sitat fra: janmb på fredag 31. januar 2014, klokken 09:42
Sitat fra: TS på tirsdag 28. januar 2014, klokken 12:52
Jeg vil informere om at Salto sin "UMC" er Type2 på bilsiden og derfor er iht standard. Jeg fikk selv låne en slik av Tesla Motors Norge fordi jeg opplevde at original UMC var kranglete en morgen før jeg skulle til fjells ..

Sliter med å se relevansen av det du skriver her eller hva som er budskapet ditt.

Salto sin kabel er uinteressant all den tid den er låst til shuko. For min del er det en type 2 stasjon med type 2 plugg og løs type 2 til type 2 kabel mellom denne og bilen som er aktuelt.

At bilens plugg og Saltos ladestasjoner er type 2 er vel velkjent for alle nå og heller lite relevant i denne sammenhengen.

Som jeg også har nevnt andre steder ser jeg det som uaktuelt å benytte en UMC uansett hvor stabil den blir. Det er fullstendig upraktisk å ta den inn og ut av bilen daglig. I tillegg synes jeg kabler med kladd er et upraktisk format i seg selv.
Anbefaler en type2 veggboks fra KEBA om du skal lade med 32A/3fas. http://www.kecontact.com/en/
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA