Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla hinter om nye tilbehør og søker nye medarbeidere

Startet av janmb, mandag 13. januar 2014, klokken 22:58

« forrige - neste »

janmb

Jeg vet det finnes mye om slike temaer fra før, men sliter med å finne noe entydig svar på følgende:

Hva er de maksimale mulighetene med 240V per dags dato?

Jeg har 240V inntak og derfor er 240V mest nærliggende. Alternativet er trafo, med kostnadene og kompleksiteten det medfører.

Derfor: Finnes det per i dag i det hele tatt noen muligheter over 1x240V 32A?

Kan sikkert til nød leve med 32A, men kunne godt tenke meg mer.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

eclipse

Nei, det maksimale er 240V 32A enfas.

PS! Du trenger ikke mer enn dette hjemme.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

janmb

Neida, regner med at det holder lenge - kjører tilnærmet aldri langt to dager på rad.

Hovedtanken bak å ønske seg mer er for å best mulig støtte andre som trenger lading. Og med mindre det er snakk om smellvakre kvinner i nød så er det jo egentlig greit at slik lading kan gå fortest mulig :D
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

PaalT

Hei Janmb

Eclipse har helt rett! Vi har installert Salto box (240VAC, begrenset til 20A for å ikke belaste strøm nettet/trafo etc) som gir 26km/t.. det er mer en nok! Var på tur til Geilo i romjulen. toppet opp tanken (400km sånn ca) på Gol, kjørte 200km hjem til Drammen, et par timer hjemme og så t/r Kongsberg samme dag. Hadde 120Km igjen når vi endelig koblet inn salto laderen. Tok ca 12 timer å lade opp TMS.  20 amper holder i masse for oss. skal legge opp støpsel til UMC'en slik at man kan lade ved 32A hvis man må...
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

janmb

Da tror jeg jeg slår fra meg 400V, slipper trafo, og nøyer meg med 1x240x32. Enklere og billigere. Blir uansett saltoboks eller lignende - gidder ikke basere meg på en UMC jeg ikke kan stole på til daglig hjemme. Dessuten er det uansett praktisk å ha den liggende fast i bilen
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Da har jeg vært i kontakt med Salto for å få mer konkret info om de ulike alternativene de leverer og prising etc.

Må innrømme at det er en frustrerende prosess å få noe ut av dem i det hele tatt. Først fikk jeg et par standard vedlegg om bilen og hvordan den kan lades, km per time etc, samt at jeg måtte snakke med elektriker i forhold til nettet mitt og hva som er mulig. Ting jeg selvsagt vet og alt annet enn det jeg spurte om.

Etter å ha presisert at jeg hverken spør om elnett eller bil, men om salto sine bokser fikk jeg litt mer, men fortsatt slitsomt å få noe mer konkret enn at de ikke selger direkte til private.

Jeg gjorde det svært klart for vedkommende at det fortsatt er JEG som trenger informasjonen slik at jeg kan instruere elektrikeren min riktig og ta et riktig veivalg for meg.

Etter mye om og men og tidvis direkte brysk tone fikk jeg omsider det jeg ønsket meg.

pga issues rundt skjevbelastning ved 240V 1 fas 32A blir det trafo likevel, antakelig til 3x400V 16A.

Ender nok da opp med å kjøpe en passende type2 stasjon, men neppe fra Salto gitt. "Dette forstår ikke du noe av vennen min" (min opplevelse, ikke sitat) er ikke akkurat en tone som stryker meg med hårene gitt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Nuvolari

Sitat fra: janmb på tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:27
Da har jeg vært i kontakt med Salto for å få mer konkret info om de ulike alternativene de leverer og prising etc.

Må innrømme at det er en frustrerende prosess å få noe ut av dem i det hele tatt. Først fikk jeg et par standard vedlegg om bilen og hvordan den kan lades, km per time etc, samt at jeg måtte snakke med elektriker i forhold til nettet mitt og hva som er mulig. Ting jeg selvsagt vet og alt annet enn det jeg spurte om.

Etter å ha presisert at jeg hverken spør om elnett eller bil, men om salto sine bokser fikk jeg litt mer, men fortsatt slitsomt å få noe mer konkret enn at de ikke selger direkte til private.

Jeg gjorde det svært klart for vedkommende at det fortsatt er JEG som trenger informasjonen slik at jeg kan instruere elektrikeren min riktig og ta et riktig veivalg for meg.

Etter mye om og men og tidvis direkte brysk tone fikk jeg omsider det jeg ønsket meg.

pga issues rundt skjevbelastning ved 240V 1 fas 32A blir det trafo likevel, antakelig til 3x400V 16A.

Ender nok da opp med å kjøpe en passende type2 stasjon, men neppe fra Salto gitt. "Dette forstår ikke du noe av vennen min" (min opplevelse, ikke sitat) er ikke akkurat en tone som stryker meg med hårene gitt.

Du kunne jo testet med en trafo og rødt adapter først (kommer forhåpentligvis snart)? De få tilbakemeldingene jeg har sett tyder på at rødt adapter er relativt stabilt. Ikke sikkert du trenger en type 2 boks.

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

janmb

Meget mulig jeg kunne klart meg med rød adapter, men det har flere ulemper.

For det første er det stabilitietsspørsmålet og funksjonalitet som fjernstyrt lading som åpenbart ikke funker skikkelig ennå.

For det andre er det upraktisk å bruke bilens eneste UMC til daglig hjemmelading. Da må jeg ha en til, noe som fort vekk koster like mye som type 2-stasjonen og ellers er helt unyttig.

Da frister det mye mer å legge noen få laken i en god vegglader som både kan dyttes til 32A om jeg vil, har en type2 kontakt og løs type 2 kabel som kan henge i garasjen til vanlig og tas med på langtur.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

krister461

Sitat fra: janmb på tirsdag 07. januar 2014, klokken 14:12
Meget mulig jeg kunne klart meg med rød adapter, men det har flere ulemper.

For det første er det stabilitietsspørsmålet og funksjonalitet som fjernstyrt lading som åpenbart ikke funker skikkelig ennå.
Er det åpenbart at lading ikke er stabilt med rødt adapter?

Har savnet erfaringer om dette. :-)

jog

Jeg har valgt en Salto-løsning som normalt er fastmontert i garasjen (se bilde), men jeg kan ta den med når jeg skal på en lengre tur. På denne måten kan jeg lade med alle muligheter opptil 400 volt/32A og utnytte dobbeltladeren min. Synes dette har blitt en gunstig løsning med mange overganger (se bilde av frunken). Har også i noen tilfeller brukt trafo, men jeg ser at 230 volt/32A en-fase ofte er nok. Jeg tror også det er stor sjanse for at det kommer løsninger for å utnytte 3-fase/230 volt eller en-fase opptil 80A som kan være kjekt å bruke når man er på en eller annen kai på Vestlandet. Derfor vil jeg ikke ha lagt for mye penger i trafo utover det en trenger akkurat nå.

Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Voll1

Må du koble/laske om inne i boksen avhengig av inngående spenning/ampere?
Model S  2013-2018
Model X  2017-

janmb

Sitat fra: krister461 på tirsdag 07. januar 2014, klokken 21:01
Er det åpenbart at lading ikke er stabilt med rødt adapter?

Nei, det kan vel hverken bekreftes eller avkreftes ennå. Men at lading hjemme er 100% stabilt er et must, og slik sett har UMCen brukt opp tillitskvoten sin for lengst - inntil det finnes, innrømmes og rettes en eller flere konkrete feil.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

eclipse

#12
Sitat fra: janmb på onsdag 08. januar 2014, klokken 09:54
Sitat fra: krister461 på tirsdag 07. januar 2014, klokken 21:01
Er det åpenbart at lading ikke er stabilt med rødt adapter?

Nei, det kan vel hverken bekreftes eller avkreftes ennå. Men at lading hjemme er 100% stabilt er et must, og slik sett har UMCen brukt opp tillitskvoten sin for lengst - inntil det finnes, innrømmes og rettes en eller flere konkrete feil.

Jeg bruker bare 230V 32A med blått adapter hjemme og opplever det som veldig stabilt. Jeg kan starte/stoppe ladingen fra App.

Hvem snakker om skjevbelastning på nettet, er det Salto eller har du sjekket med lokal installatør? Dette var overhode ikke et problem i mitt område selv om Salto advarte mot det.

Hadde jeg vært deg så ville jeg snakket med din lokale installatør og sett om det var problemer å sette påå en 230V 32A kurs (du må gjerne oppgradere hovedsikringen). Hvis mulig ville jeg installert dette og sett hvordan det gikk. Så kan du alltid oppgradere etterpå hvis du ikke blir fornøyd.

Jeg må legge til at jeg ikke har lading av elbil som hobby der det å ha flest mulig adaptere og muligheter til å lade på alle mulige og umulige plasser som den store lidenskapen. Jeg har kjørt 7000 km med Teslaen og har en Type 2 kabel som jeg har brukt i 10 min for å teste, ellers så har jeg ladet med schuko frem til jeg fikk blått adapter til Jul av Tesla.

Jeg har aldri vært i nærheten av å ha for lite strøm!

Hvis jeg skal si min mening så gjøres dette unødvendig komplisert, den eneste grunnen til fast opplegg i garasjen er robustheten og mindre slitasje på UMC, derfor vurderer jeg en ladeløsning fra Zero Carbonworld, Type 2 stasjon med 32A trefas kabel der jeg lasker i sammen alle fasene for å utnytte 230V 32A enfas tilførsel.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Griffel

#13
Sitat fra: jog på tirsdag 07. januar 2014, klokken 21:51
Jeg har valgt en Salto-løsning som normalt er fastmontert i garasjen (se bilde), men jeg kan ta den med når jeg skal på en lengre tur. På denne måten kan jeg lade med alle muligheter opptil 400 volt/32A og utnytte dobbeltladeren min. Synes dette har blitt en gunstig løsning med mange overganger (se bilde av frunken).

Etter det som står på Saltos hjemmeside er denne beregnet for fastmontasje og med jordfeilautomat i sikringsskapet. Siden du ikke kan vite om det er det er jordfeilautomater på de stikkontaktene du tilfeldig kobler deg til er dette klart en ulovlig løsning (men det er du sikkert klar over). Bildet av transf. løsningen din tyder også på at du ikke har dette under full kontroll.

Dette er nok et eksempel på noe "som virker" så lenge alt annet er i orden men hvor en av sikkerhets barriærene mangler.

Slike ting som sikringer og jordfeilautomater har ingen funksjon før det oppstår en annen feil, men da er det viktig at ekstra barriæren er på plass.

Her er et annet eksempel på noe "som virker":
Sitat fra: jog på fredag 06. desember 2013, klokken 21:03
en slik y koblings boks laget jeg til baaten min noen aar siden,fordi det var mange baathavner med lav amp paa svenskekysten.  Virket helt fint.  hadde rele som koblet korekt opp.  Har vurdert aa lage en 32a versjon.  var litt skummel om noen tuk ut den ene kabelen aa tok paa lederne.
I dette tilfelle var det mer flaks at ingen ble skadet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cries

Jeg har installert SALTO lader hjemme hos meg, og har muligens noen erfaringer som det ser ut som om TS kan dra nytte av.

Jeg kan for det første nevne at jeg hadde noe skeivbelastet nett (ivertfall lokalt hos meg, i min leilighet) som jeg fikk elektriker til å ordne med det samme han installerte SALTO lader.

Jeg gjorde følgende:
Bestilte SALTO boks via elektrikeren ved å presisere følgende:
"1 fase 28A, ABL 552 Ladestasjon, Ferdig lasket for Tesla".
Jeg fikk ikke ladestasjonen ferdig lasket, men det ordnet elektrikeren. Setningen ovenfor er hva jeg fikk av SALTO, som de sa jeg skulle få elektriker til å oppgi på bestilling. Lasking er svært enkelt, kan muligens ta et bilde av min lasking slik elektrikeren løste det (veldig elegant). Ta kontakt om det er ønskelig.

Her kommer hovedoppskriften:
Elektriker endret skeivbelastningen på nettet (har 3 fase inn) slik at belastningen ble noe jevnere. Jeg har 40A hovedsikring, og kan fint lade på 32A samtidig som jeg har TV, PC, komfyr, gulvarme etc på samtidig. Ikke bekymret for skeivlast i det hele tatt.

Som er nevnt på forumet: 13-20A holder i massevis i det daglige, men å ha 32A til gode man kan bruke om det haster er kjekt. 230V, 32A ladestasjon fra SALTO holder i massevis.

Summa summarum kom kjøpet fra SALTO på 11K, inkludert Type B vern som må installeres i sikringsskap.

Håper dette var noe til hjelp.

PS: Jeg bor rett utenfor Trondheim om det er noen som vil ta en titt på arrangementet :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA