Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla hinter om nye tilbehør og søker nye medarbeidere

Startet av janmb, mandag 13. januar 2014, klokken 22:58

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: eclipse på onsdag 08. januar 2014, klokken 10:50
Hvem snakker om skjevbelastning på nettet, er det Salto eller har du sjekket med lokal installatør? Dette var overhode ikke et problem i mitt område selv om Salto advarte mot det.

Ja, det kommer fra Salto. De sier ikke at det ER et problem, de sier det er et potensielt problem. Og det krever uansett søknad og godkjenning fra netteier enten det er et problem eller ei. I hvilken grad elektriker faktisk gjør det eller ei er selvsagt en annen sak.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

eclipse


Sitat fra: janmb på onsdag 08. januar 2014, klokken 15:53
Sitat fra: eclipse på onsdag 08. januar 2014, klokken 10:50u ikke har bruk for
Hvem snakker om skjevbelastning på nettet, er det Salto eller har du sjekket med lokal installatør? Dette var overhode ikke et problem i mitt område selv om Salto advarte mot det.

Ja, det kommer fra Salto. De sier ikke at det ER et problem, de sier det er et potensielt problem. Og det krever uansett søknad og godkjenning fra netteier enten det er et problem eller ei. I hvilken grad elektriker faktisk gjør det eller ei er selvsagt en annen sak.

En installatør sjekker alltid dette, spesielt hvis du må utvide hovedsikringen. Jeg advarer bare mot å bruke 10-20.000kr på et ladeanlegg du strengt tatt ikke må ha, du kan kjøpe mye diesel for 20.000kr for å si det sånn. Jeg la inn 32A fordi det var enkelt, men jeg ser at jeg hadde klart meg med schuko hjemme. Utfordringen er når du kjører på de områdene som ikke har SC, som deler av Vestlandet og fjellene, der er det heller ikke bygd ut med Type2 ladere.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

tony@lunatech.no

Sitat fra: janmb på tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:27
Da har jeg vært i kontakt med Salto for å få mer konkret info om de ulike alternativene de leverer og prising etc.

Må innrømme at det er en frustrerende prosess å få noe ut av dem i det hele tatt. Først fikk jeg et par standard vedlegg om bilen og hvordan den kan lades, km per time etc, samt at jeg måtte snakke med elektriker i forhold til nettet mitt og hva som er mulig. Ting jeg selvsagt vet og alt annet enn det jeg spurte om.

Etter å ha presisert at jeg hverken spør om elnett eller bil, men om salto sine bokser fikk jeg litt mer, men fortsatt slitsomt å få noe mer konkret enn at de ikke selger direkte til private.

Jeg gjorde det svært klart for vedkommende at det fortsatt er JEG som trenger informasjonen slik at jeg kan instruere elektrikeren min riktig og ta et riktig veivalg for meg.

Etter mye om og men og tidvis direkte brysk tone fikk jeg omsider det jeg ønsket meg.

pga issues rundt skjevbelastning ved 240V 1 fas 32A blir det trafo likevel, antakelig til 3x400V 16A.

Ender nok da opp med å kjøpe en passende type2 stasjon, men neppe fra Salto gitt. "Dette forstår ikke du noe av vennen min" (min opplevelse, ikke sitat) er ikke akkurat en tone som stryker meg med hårene gitt.

Tror dette kommer veldig an på hvem man treffer på. Jeg sendte en mail og fikk kort tid etter svar fra teknisk ansvarlig (Egil Falch Piene) som både svarte veldig bra og utfyllende på alle mine spørsmål samt svarte raskt på oppfølgingsspørsmål jeg hadde med en svært hyggelig tone.
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

janmb

For dere som kjører 240V Salto er det kun en-fase inn som er aktuelt?

En langt mer elegant løsning dersom teknisk mulig ville jo være å kjøre 3-fas 240V frem til Salto-boksen og at denne via de nødvendige mekanismer reduserte dette til 1-fase ved å belaste de tre fasene man får inn jevnt.

En-fase 240V 32A er mer enn nok kapasitet - ikke uenig i det - men blå plugg og UMC er som sagt utelukket.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: janmb på torsdag 09. januar 2014, klokken 23:05
For dere som kjører 240V Salto er det kun en-fase inn som er aktuelt?

En langt mer elegant løsning dersom teknisk mulig ville jo være å kjøre 3-fas 240V frem til Salto-boksen og at denne via de nødvendige mekanismer reduserte dette til 1-fase ved å belaste de tre fasene man får inn jevnt.

Det er teknisk mulig, men "de nødvendige mekaniskmene" er relativt dyre. Du må likerette strømmen inn og deretter vekselrette den igjen. En inverter som leverer 11kW ren sinus strøm vil nok fort koste noen titusen kroner.

Den "billige" løsningen som også er best teknisk sett er da en trafo fra 230V til 400V og lading med 3-fase 400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


janmb

Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. januar 2014, klokken 00:00
Den "billige" løsningen som også er best teknisk sett er da en trafo fra 230V til 400V og lading med 3-fase 400V.

Takk for avklaring.

Skal få elektriker til å sjekke om 240V 32A 1-fas er gangbart - i så fall kan jeg kjøre det hele veien enten direkte til blå plugg eller en 1-fas ladestasjon.

Om det viser seg å ikke være gangbart blir det trafo som du sier. Kan knappest kalles billig, ryker vel fort vekk 20-30 laken tilsammen på trafo og ladestasjon, men får seg hva vi lander på.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Anders Heibø

Føyer meg inn i gruppen fornøyde Saltoboks eiere. Største fordel for min del er at jeg slipper å legge sammen UMC hver gang jeg skal ut å kjøre.

Forstod som vanlig prosedyre for Salto er at elektrikerfirma bestiller boksen hos de. Jeg spesifiserte en 32A/230V enfas "nedtunet" til 16A/230V og bestilte på vegne av elektrikerfirmaet. Boksen ble sendt til meg og faktura til elektriker.

Hos Tesla Bergen mener jeg det står en boks som kan gi 60A/230V Enfas? Noen som husker?? Denne er koblet til 63A Blå plugg. Tesla kommer vel med en hjemmelader på sikt men tviler på at en vanlig husholdning får lov til å trekke særlig mer enn 32A pga skjevbelastning. Vi får håpe det ikke går alt for mange år før nettleverandører skjønner at de må oppgradere hele strømnettet til 400V.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

janmb

Hvorfor ville du ha boksen din nedtunet fra 32 til 16A? Da kunne du jo like godt kjørt en type2 -> shuko kabel?
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Griffel

Sitat fra: janmb på fredag 10. januar 2014, klokken 10:15
Hvorfor ville du ha boksen din nedtunet fra 32 til 16A? Da kunne du jo like godt kjørt en type2 -> shuko kabel?
De som tenker best mulig sikkerhet i garasjen vil foretrekke en fastmontert ladstsjon framfor en 16A kladd og Schuko.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janmb

Sitat fra: Griffel på fredag 10. januar 2014, klokken 15:36
De som tenker best mulig sikkerhet i garasjen vil foretrekke en fastmontert ladstsjon framfor en 16A kladd og Schuko.

Sant nok, men da sliter jeg med se grunn til å kjøre 16A isteden for 32.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Griffel

Sitat fra: janmb på fredag 10. januar 2014, klokken 16:07
Sitat fra: Griffel på fredag 10. januar 2014, klokken 15:36
De som tenker best mulig sikkerhet i garasjen vil foretrekke en fastmontert ladstsjon framfor en 16A kladd og Schuko.

Sant nok, men da sliter jeg med se grunn til å kjøre 16A isteden for 32.
Kanskje en som har en 16A kurs til garasjen og i denne omgang ikke ønsker å oppgradere, men alikevell vil ha noe bedre enn en Schuko stikkontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

torerikb

Sitat fra: Cries på onsdag 08. januar 2014, klokken 11:57
Jeg har installert SALTO lader hjemme hos meg, og har muligens noen erfaringer som det ser ut som om TS kan dra nytte av.

Jeg kan for det første nevne at jeg hadde noe skeivbelastet nett (ivertfall lokalt hos meg, i min leilighet) som jeg fikk elektriker til å ordne med det samme han installerte SALTO lader.

Jeg gjorde følgende:
Bestilte SALTO boks via elektrikeren ved å presisere følgende:
"1 fase 28A, ABL 552 Ladestasjon, Ferdig lasket for Tesla".
Jeg fikk ikke ladestasjonen ferdig lasket, men det ordnet elektrikeren. Setningen ovenfor er hva jeg fikk av SALTO, som de sa jeg skulle få elektriker til å oppgi på bestilling. Lasking er svært enkelt, kan muligens ta et bilde av min lasking slik elektrikeren løste det (veldig elegant). Ta kontakt om det er ønskelig.

Her kommer hovedoppskriften:
Elektriker endret skeivbelastningen på nettet (har 3 fase inn) slik at belastningen ble noe jevnere. Jeg har 40A hovedsikring, og kan fint lade på 32A samtidig som jeg har TV, PC, komfyr, gulvarme etc på samtidig. Ikke bekymret for skeivlast i det hele tatt.

Som er nevnt på forumet: 13-20A holder i massevis i det daglige, men å ha 32A til gode man kan bruke om det haster er kjekt. 230V, 32A ladestasjon fra SALTO holder i massevis.

Summa summarum kom kjøpet fra SALTO på 11K, inkludert Type B vern som må installeres i sikringsskap.

Håper dette var noe til hjelp.

PS: Jeg bor rett utenfor Trondheim om det er noen som vil ta en titt på arrangementet :)

Det hadde vært veldig interessant. Bor på Brekstad, men er ofte i Trondheim og omegn.

Sent from my HTC One dual sim using Tapatalk

Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

PaalT

Jeg har også installert 230V Salto lader med løs type 2 mode 3 kabel, trimmet ned til 20A. Det gir 26km/t som er mer en nok for vårt behov. I tillegg skal jeg sette opp 32A stikk som jeg kan bruke hvis nødvendig..

Jeg gjorde en feil.. Bestilte Salto boks justert ned til 20A.. Kunne ha begrenset det i TMS :( sender nok boksen inn for å justere den tilbake til 32A etter jeg får blå adapter..

Fordelene med Salto er at man slipper å dra UMCen ut og inn av bilen.
Aldri noe kluss med IT og TN nett og at man har en type 2 mode 3 kabel som kan medbringes på turer.. For folk flest, gir 230V enfas mer en nok påfyll. 

Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

pej

Tesla sier til meg at garantien KAN falle bort dersom man lader med annet enn orginal UMC, har flere fått dette svaret? Dette er jo i beste fall en dårlig vits? Det vil si at kun Teslas egne superchargere og den orginale UMC er det eneste som kan brukes? Hva er isåfall vitsen med samarbeidet med Salto?
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA