Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Olemann, mandag 13. januar 2014, klokken 22:50

« forrige - neste »

OddB

#30
Når man først skal legge kabel er det like greit å ikke spare på tverrsnittet.  La 50 m 10mm2 til garasjen. ..et par volt spart i spenningsfall er en kmt tjent i ladehastighet :-)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Lille Lance

Sitat fra: sigurdi på mandag 03. februar 2014, klokken 10:09
Sitat fra: Lille Lance på mandag 03. februar 2014, klokken 09:12
Jeg har satt opp 32A 1-fas i garasje.
Har lagt opp 3-leder 10mm2 (i tilfelle 3-fas / 230V blir mulig i framtiden).

Når jeg nå skal kjøpe jordfeilautomat, må jeg kjøpe inn 1-fas eller kan jeg bruke en 3-fas, selv om den ene lederen ikke er tilkoblet?

Håper du har lagt opp 3 leder + jord i 10mm2 = 4 ledere.

Joda, 3+jord (10mm2) ... PFSP lagt i rødt rør ... helt etter boka  :)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

sigurdi

#32
Sitat fra: Lille Lance på mandag 03. februar 2014, klokken 11:34
Joda, 3+jord (10mm2) ... PFSP lagt i rødt rør ... helt etter boka  :)

Elektriker var innom for prat hos meg regnet litt på strekket mitt.
(9 meter i rør, 7 meter åpent strekk over kaldt loft/garasje 2x10mm (2 faser) + 2x10mm (en fase og jord) i to adskilte 20mm rør)
(Lå to stk 20 trekke rør fra sikrings skap til loft (ca 2 meter i isolert vegg/tak), som han skal skjøte seg inn på.)   

Og lurte på om jeg ønsket 40A trefas sikring (uten jordfeil) ut til garasjen og dele den opp i 32A jordfeil automat til bil og 16A jordfeil automat til andre ting.

Da kan bil lade ved 32A (Er nok fikset når jeg får min bil), samtidig som lys og garasjeport fungerer.
Er ca 2000W tilgjengelig utenom bilen. :-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Havebigfun

Sitat fra: sigurdi på mandag 03. februar 2014, klokken 11:40
Da kan bil lade ved 32A (Er nok fikset når jeg får min bil), samtidig som lys og garasjeport fungerer.
sigurdi
Det fungerer allerede idag- 230V32A enfas på UMC.
400V 32A trefas (type2) fungerer derimot ikke -det er redusert til 26A til noe HW er oppgradert i bilene.

sigurdi


Sitat fra: Havebigfun på mandag 03. februar 2014, klokken 19:42
Det fungerer allerede idag- 230V32A enfas på UMC.
400V 32A trefas (type2) fungerer derimot ikke -det er redusert til 26A til noe HW er oppgradert i bilene.

Supert at 230v 32A fungerer.

Trodde den også var redusert siden 16 shucho er redusert til 13.  :-)

At det var redusert til 13A på hver del lader, og da med dual lader ble det 13A på en del lader på hver unit.
2x 13 - 26A.

Men da fordeler UMC på på alle del laderene. :-)


sigurdi
X #645
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Lille Lance

1-fas 32A stikk i garasjen.
3x10mm2 PSFP (3-leder + jord)  til sikringsskap.

Hvilken jordfeilautomat bør velges? Vil helst bruke 3-fas automat da slik lading kanskje blir aktuelt i framtiden og så slipper jeg å bytte.
http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/sikringsmateriell/jordfeilautomat/001147624/Catalog.html?AttributeValue=2507
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Griffel

#36
Sitat fra: Lille Lance på torsdag 06. februar 2014, klokken 13:53
1-fas 32A stikk i garasjen.
3x10mm2 PSFP (3-leder + jord)  til sikringsskap.

Hvilken jordfeilautomat bør velges? Vil helst bruke 3-fas automat da slik lading kanskje blir aktuelt i framtiden og så slipper jeg å bytte.
http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/sikringsmateriell/jordfeilautomat/001147624/Catalog.html?AttributeValue=2507
Antar at du vil ha størst mulig sikkerhet mot skader om noe går feil. Da; for 3 fas ladelikeretter bør jordfeilbryter type B benyttes, må ikke missforstås til sikringer med B karakteristikk. (Det er ikke feil å benytte type B jordfeilbrytere på en fas heller.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lille Lance

Sitat fra: Griffel på torsdag 06. februar 2014, klokken 19:31
Sitat fra: Lille Lance på torsdag 06. februar 2014, klokken 13:53
1-fas 32A stikk i garasjen.
3x10mm2 PSFP (3-leder + jord)  til sikringsskap.

Hvilken jordfeilautomat bør velges? Vil helst bruke 3-fas automat da slik lading kanskje blir aktuelt i framtiden og så slipper jeg å bytte.
http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/sikringsmateriell/jordfeilautomat/001147624/Catalog.html?AttributeValue=2507
Antar at du vil ha størst mulig sikkerhet mot skader om noe går feil. Da; for 3 fas ladelikeretter bør jordfeilbryter type B benyttes, må ikke missforstås til sikringer med B karakteristikk. (Det er ikke feil å benytte type B jordfeilbrytere på en fas heller.)
Men det går greit å bruke 3-fas jordfeilbryter selvom en den ene fasen ikke er tilkobet?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

don

Sitat fra: Griffel på torsdag 06. februar 2014, klokken 22:11
Sitat fra: Lille Lance på torsdag 06. februar 2014, klokken 20:46

Men det går greit å bruke 3-fas jordfeilbryter selvom en den ene fasen ikke er tilkobet?
Ja
hmm.. anbefaler å benytte fagfolk her og ikke stole på hva folk svarer på et forum - f.eks bør testknapp kobling mellom fasene være tilkoblet -ellers vil ikke testknappen funke (sjekk koblingsskjema - ABB er typisk mellom 4/3 og 6/5 - ikke på 2/1)
S85 Blå met. P24185
Order: 16/9,Confirmed:17/9,Vin# utdelt: 23/9,In prod: 9/1,In transit: 14/1
17/2: Din Model S blir klargjort for henting eller levering
4/3: Levert

Havebigfun

Sitat fra: don på torsdag 06. februar 2014, klokken 22:25
Sitat fra: Griffel på torsdag 06. februar 2014, klokken 22:11
Sitat fra: Lille Lance på torsdag 06. februar 2014, klokken 20:46

Men det går greit å bruke 3-fas jordfeilbryter selvom en den ene fasen ikke er tilkobet?
Ja
hmm.. anbefaler å benytte fagfolk her og ikke stole på hva folk svarer på et forum - f.eks bør testknapp kobling mellom fasene være tilkoblet -ellers vil ikke testknappen funke (sjekk koblingsskjema - ABB er typisk mellom 4/3 og 6/5 - ikke på 2/1)
Prisipiellt enig i at man skal bruke trikker.
Allikevel har mange ymse erfaringer med håndverkere som ikke alltid har like god dybdekunnskap i alle problemene rundt elbil. Det gjør ikke noe om man bygger litt kompetanse selv. :)
Når det er sagt er det noen superkompetente folk her på forumet som fortjener ros for tålmodigheten og for at de gidder å følge opp- Griffel er en av dem- og takk for det ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA