Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Olemann, mandag 13. januar 2014, klokken 22:50

« forrige - neste »

Olemann

Hei,

Har lest mye om lading i ulike tråder, men ikke funnet svar på dette.  Hva er billigste mulige ladeboks for egen garasje basert på 32A 230V, med type 2 (Mennekes) uttak?

Har sett det finnes flere "bokser" på nett, men få er oppgitt med priser og virker som de er mer eller mindre like funksjonelt sett.
Og noen erfaringer med hva som er stabilt og fungerer i bruk?

Mvh Ole

RoadRunner

Sitat fra: Olemann på mandag 06. januar 2014, klokken 14:43
Hei,

Har lest mye om lading i ulike tråder, men ikke funnet svar på dette.  Hva er billigste mulige ladeboks for egen garasje basert på 32A 230V, med type 2 (Mennekes) uttak?

Har sett det finnes flere "bokser" på nett, men få er oppgitt med priser og virker som de er mer eller mindre like funksjonelt sett.
Og noen erfaringer med hva som er stabilt og fungerer i bruk?

Mvh Ole
Enkleste (og billigste) løsning:
Med bilen kan du få en 230V/32A plugg.
Snakk med elektriker og legg 32A enfas inn i garasjen (eller trefas og få elektrikeren til å sette opp en 32A enfas blå kontakt i tillegg).
Så bruker du den 32A overgangen du får med bilen.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

JWinterburn

Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..

Er det noen kloke huer der ute som kan gi meg et tips som hvilke ladeboks jeg kan bruke ?
Tenker å ha tesla laderen liggende fast i bilen .. Og hurtiglader hjemme ..
Takknemlig for tips, bor i trondheim om noen har tips til en elektriker som har peiling på elbil lading ? :)



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

JWinterburn

Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

pej

Her hjemme legges det opp en 32A230V 3 fas i garasjen. Videre fra denne kobles den ene fasen til en saltoboks med en løs type 2 kabel. Denne kan da tas med om man skal på langtur. Koster meg ca 10.000,-
Det er mye billigere å strekke 3 fas kabel da denne selges i mye større antall. Samt at du da kan bytte fase dersom du får problemer med skjevbelastning i nettet ditt.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

fredag

Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..

Skrusikringer...

Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser. Måleren kan sikkert stå.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Elmo

Sitat fra: fredag på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..

Skrusikringer...

Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser.

Enig. Men vi snakker da fort vekk 100.000,- kr
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

JWinterburn


Sitat fra: Elmo på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: fredag på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..

Skrusikringer...

Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser.

Enig. Men vi snakker da fort vekk 100.000,- kr
da skrur jeg en stund til ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

KingKongKent

#9
Sitat fra: JWinterburn på fredag 24. januar 2014, klokken 08:01

Sitat fra: Elmo på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: fredag på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..

Skrusikringer...

Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser.

Enig. Men vi snakker da fort vekk 100.000,- kr
da skrur jeg en stund til ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bygde om mitt skap fra skru til automat til fast-pris rundt 8000,- kr. Så 100.000 er vel litt drøyt?

Finialized 22.08.13, In transit 22.12.13 VIN:28138 Levert Tesla Drammen 03.02.14

Brede

Sitat fra: Elmo på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: fredag på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..

Skrusikringer...

Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser.

Enig. Men vi snakker da fort vekk 100.000,- kr

Tror du tok med en null for mye i den prisen!  :D

shb

Har du fått gavekort på 2500 og ikke brukt det?. Da ville jeg brukt det som mellomlegg på en ekstra UMC, da slipper du med ca 2600.Det gjorde jeg med Tesla Bergen. Og ikke minst du har en i reserve om den ene går i stykker. Da har du kabel som åpner ladeluken i bilen også. Det gjør ikke de andere kablene, samt at de er nå begrensning på ladestrøm via Mode 3 kabler.
Lader med 32A med den blå, bruker jeg Mode 3 kabelen til en saltoboks får jeg "bare" 26A.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Leif1

Sitat fra: Brede på fredag 24. januar 2014, klokken 08:33
Sitat fra: Elmo på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: fredag på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..

Skrusikringer...

Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser.

Enig. Men vi snakker da fort vekk 100.000,- kr

Tror du tok med en null for mye i den prisen!  :D

Driver med det samme her. Trikkerne har gjerne tilbud på bytteskap.
Ville byttet ut den museumsgjenstanden der.
Konvertitt fra S til X

laumb

Sitat fra: Elmo på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: fredag på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..

Skrusikringer...

Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser.

Enig. Men vi snakker da fort vekk 100.000,- kr

Jeg byttet skap fra et gammel med skrusikringer til et helt nytt Moeller skap med 14stk jordfeilautomatkurser (stort nok til at det er plass til 12 kurser til).
Ferdigbygd skap med sikringer, overspenningsvern, komfyrvakt (+ sensor til over platetoppen), hovedsikring ++ koster 9200kr, jobben med å bytte ut 7100kr.

0dB

Sitat fra: JWinterburn på fredag 24. januar 2014, klokken 08:01

Sitat fra: Elmo på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: fredag på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..

Skrusikringer...

Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser.

Enig. Men vi snakker da fort vekk 100.000,- kr
da skrur jeg en stund til ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg skiftet innmat i mitt sikringsskap i fjor sommer fra gamle automatsikringer til nye med jordfeilbryter på alle kurser. Innholdsmessig ligner mitt skap ganske mye på ditt. Jeg har 14 kurser, hvorav en er 3-fas 32A til skap i garasjen. Totalpris (jobb og matriell) inkl mva var 9800,-

Med 63A inn burde du være noenlunde godt rustet til å kunne ta ut 32A i garasjen. Hvor mye jobben med å få 3-fas (og 1-fas 32A kontakt) ut i garasjen koster, kommer selvfølgelig an på avstand til garasje og fremføringsmulighet.
Be en elektriker om en totalpris på hele jobben inkl utskifting av innmat i sikringsskap.
Ingen grunn til å skru sikringer  ;)
Model X90D - Mottatt 20.09.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA