Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladedrit

Startet av EveryhingIsNotKnirkefritt, mandag 13. januar 2014, klokken 18:56

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: pberg på tirsdag 07. januar 2014, klokken 13:08
Dersom dekkene har en innside/utside-markering er dette fordi konstruksjonen og mønsteret er forskjellig, og beregnet på å stå den veien. Worst case så slites et dekk vesentlig mye raskere dersom det står motsatt. Dekksiden på innsiden kan f.eks. være mykere for å få litt mer komfort, og stiver på utsiden for å få litt bedre svingegenskaper.

En må nok bare leve med at 2 tonn bil med over 400hk bruker en god del mer dekk enn en Passat diesel.

Har ingen tro på at gummiblandingen er ulik.

Som sagt har folk testet dette på PS2 og de merker ingen forskjell. Har også tatt opp problemstillingen med ulike folk som selger dekk og de sier dette ikke er uvanlig å gjøre på biler med mye camber og de anbfaler å gjøre dette for å få dekket til å vare lenger. Forhåpentligvis er dette noe jeg gjør når dekkene har gått 20.000km for å få dekket til å leve 5000km til. Dette er ikke et alternativ til å ha korrekt toe og camber.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

janmb

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 07. januar 2014, klokken 13:28
Med den camber tesla har vil man alltid slite mer på innsiden selv om toe og camber er ihht fabrikk spec. I det øyeblikk jeg ser antydning til at slitasjen er større enn normalt tar jeg bilen inn for å sjekke toe og camber.

Kjipt. Da blir jo triksing med innside/utside slik du beskriver nesten nødvendig om man skal få brukt et dekksett fullt ut.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

erot

Sitat fra: pberg på tirsdag 07. januar 2014, klokken 12:45
SitatHjulstillingskontroll er ikke bare noe man uansett bør gjøre ved overtakelse av enhver bil

Enhver NY bil også? Har aldri hørt om at dette skal være nødvendig.

Jo, faktisk. Hvor ofte er et produkt ferdig justert nå man kjøper det? Det hender, og man burde kunne forvente det, men det er ikke tilfelle. Men dette er ikke såå viktig på de fleste biler. Smalere hjul, høyere profiler, mindre effekt og vekt osv gjør at dette vanligvis ikke er så kritisk. I tillegg har Tesla (som f.eks BMW) litt høyere negativ camber enn de fleste vanlige personbiler (selv om det er spissingen som utgjør mest, spesielt i kombinasjon med høy camber).

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 07. januar 2014, klokken 13:28
Med den camber tesla har vil man alltid slite mer på innsiden selv om toe og camber er ihht fabrikk spec. I det øyeblikk jeg ser antydning til at slitasjen er større enn normalt tar jeg bilen inn for å sjekke toe og camber.

Hvorfor ikke med en gang? Det koster et halvt dekk og oddsene for at det er noe å spare på å vente er mye lavere enn omvendt.

Sitat fra: janmb på tirsdag 07. januar 2014, klokken 14:13
Kjipt. Da blir jo triksing med innside/utside slik du beskriver nesten nødvendig om man skal få brukt et dekksett fullt ut.

Den eneste måten du kan komme nær jevn slitasje på en Tesla eller BMW er

1. Perfekt hjulstilling
2. Perfekt dekktrykk til enhver tid
3. Generelt svært aktiv kjøring, men ikke for hardt heller.

Det sier seg selv at jevnt slitte dekk er en illusjon og svært sjelden du ser på slike biler. En av tingene jeg er skeptisk til med å snu inn-ut, er at du ender opp med avrundede dekk med nesten bare trykk på innerste delen av kontaktflaten. Lite vits med brede dekk da ;)

pberg

Jeg ville jeg jo forvente at en ny, premiumbil hadde korrekte hjulvinkler, og alt annet riktig justert. Kanskje det er bare meg?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Nuvolari

Sitat fra: pberg på tirsdag 07. januar 2014, klokken 18:01
Jeg ville jeg jo forvente at en ny, premiumbil hadde korrekte hjulvinkler, og alt annet riktig justert. Kanskje det er bare meg?

Dette var et problem den første tiden på US bilene. Ifølge ansatte i Tesla Norge sjekkes dette nå på alle biler.

Men jeg ville fulgt med på dekkene. Dersom dekket er skjevt slitt før det har gått 10.000km ville jeg sjekket hjulstilling.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Amper

http://www.souzastireservice.com/tires-101/tire-sidewall-markings.aspx


Inside, outside and directional markings

Some tires are directional which means that they have a correct direction of rotation, and some tires are asymmetrical which means they have different tread from inside to outside. (Goodyear and Goodrich have had tires in the past which were asymmetrical AND directional, that was nuts, and meant that you had specific tires for left and right!)

Directional tires have tread roughly shaped like and arrow and have a correct direction of rotation. This is like a tractor tire that has huge tread blocks forming a V pattern, and the purpose for it is the same as the tractor tire. When properly mounted, the tread on these types of tires disperses water but when mounted incorrectly, it will collect it. Or, mounted properly, this design will reduce hydroplaning, but when mounted backwards, it will cause it. So you really want your directional tires going the right way. If you have directional tires on your vehicle, they are simply marked by an arrow, and most of the time the word rotation, or direction of rotation, etc.

Asymmetrical tires have an inside and outside to their tread. Tire manufactures will often do this to optimize the traction and wear capabilities of the tire. An example would be a performance tire with an almost solid outside shoulder for cornering, a solid center rib for acceleration and braking, and a more open tread on the rest of the tire for better water dispersion. These tires are usually simply marked, inside, outside, this side out, or like our example; mount this side out.
P85D :o)

erot

#21
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 07. januar 2014, klokken 18:14
Sitat fra: pberg på tirsdag 07. januar 2014, klokken 18:01
Jeg ville jeg jo forvente at en ny, premiumbil hadde korrekte hjulvinkler, og alt annet riktig justert. Kanskje det er bare meg?

Dette var et problem den første tiden på US bilene. Ifølge ansatte i Tesla Norge sjekkes dette nå på alle biler.

Men jeg ville fulgt med på dekkene. Dersom dekket er skjevt slitt før det har gått 10.000km ville jeg sjekket hjulstilling.

Min ble også sjekket. Den var ikke ille, men langt fra perfekt. Tror ikke noe er annerledes nå enn før. Dette gjelder ikke bare Tesla men alle biler. Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvorfor, men en mulig forklaring er at alt gårt rimelig fort på en produksjonslinje, mens en hjulkontroll gjøres nøye på den tiden som trengs. I tillegg får mange biler røff behandling under transport som kan slå ting ut av stilling. Se for øvrig janmbs kommentar på forrige side.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA