Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladedrit

Startet av EveryhingIsNotKnirkefritt, mandag 13. januar 2014, klokken 18:56

« forrige - neste »

EveryhingIsNotKnirkefritt

Gjelder dette bare P85- utgaven eller S60/S85 også?

Og er det sånn at dette skal i intervallene 8000km/16000km på nye dekk som blir satt på?

erot

km er ikke så viktig, så du bare gjør det hver gang du bytter til sommer/vinter. Gitt at du har identiske hjul foran og bak selvsagt.

En liten bonus ved å gjøre dette på vinterhjul er at lamellene i gummien blir litt rundet av slitasje. Fremme "i mot" pga bremsing og bak "i fra" pga fremdrift. Når du roterer får du den skarpe kanten riktig vei og bedre grep enn du hadde da du tok de av.

PS: Siden Teslaen bremser såpass mye bak mister du muligens litt av denne fordelen.


Leif1

Noen som har fått dekkene til å vare lenger enn 8000km da...?  ;D
Konvertitt fra S til X

janmb

Som Tore påpeker: For all del ikke gjør dette om du har større hjul bak - slik alle P85+ leveres med om jeg har forstått rett. Der må man helt enkelt bytte bakdekkene oftere enn frem - verre er det ikke.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Nuvolari

Sitat fra: janmb på tirsdag 07. januar 2014, klokken 00:02
Som Tore påpeker: For all del ikke gjør dette om du har større hjul bak - slik alle P85+ leveres med om jeg har forstått rett. Der må man helt enkelt bytte bakdekkene oftere enn frem - verre er det ikke.

Når mine P+ bakdekk begynner å bli slitt tar jeg de av felgene og setter dekket på andre siden med innsiden ut. Div rapporter tyder på at selv om dekket er merket med innside/utside merker man lite forskjell i praksis.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Veggen

#6
Faktisk ble ett av mine P+ bakdekk levert med innsiden montert ut på felgen originalt fra Tesla.
Så dette må vel være å betrakte som en  fabrikkgodkjent modifisering  ;)

Kan ikke si jeg merket stort til det ved normal  sportslig kjøring. Mulig det hadde vært merkbart ved store vannmengder eller banekjøring.

janmb

Ville vært litt skeptisk til det dersom dekkene faktisk har oppgitt rulleretning. Spesielt kan dårligere drenering og medfølgende vannplaning være et problem.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

erot

Jeg er også litt skeptisk til å snu dekk inn-ut av flere grunner. En ting du uansett bør gjøre før du i det hele tatt tenker på dekkrotasjon er hjulstillingskontroll. Obligatorisk på denne bilen.

Se denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11306.msg158644.html#msg158644

janmb

Definitivt. Hjulstillingskontroll er ikke bare noe man uansett bør gjøre ved overtakelse av enhver bil, men også med relativt jevne mellomrom, minst årlig - helt enkelt fordi det gjerne utvikler seg over tid etterhvert som foringer slites etc - spesielt med så mye juling ting får på norsk vegstandard, fartshumper og lignende faenskap.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Nuvolari

Sitat fra: janmb på tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:19
Ville vært litt skeptisk til det dersom dekkene faktisk har oppgitt rulleretning. Spesielt kan dårligere drenering og medfølgende vannplaning være et problem.

Rulleretning forblir uendret.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

pberg

SitatHjulstillingskontroll er ikke bare noe man uansett bør gjøre ved overtakelse av enhver bil

Enhver NY bil også? Har aldri hørt om at dette skal være nødvendig.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

janmb

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 07. januar 2014, klokken 11:48
Rulleretning forblir uendret.

Sorry, leste ikke posten din godt nok. Om du bytter dekk på felg bir jo rulleretningen lik ja.

Da er det nok mindre farlig hvertfall. Nå har nok dekkene uansett en asymmetrisk toleranse for laterale krefter under vekt, altså at dekkene tåler laterale krefter innover mot midten av bilen bedre enn utover, men det er nok en langt mindre kritisk faktor enn selve rulleretningen i mønsteret.

Men for at dette i det hele tatt skal være noe poeng eller tema må du jo ha en veldig skjev slitasje av dekkene dine. Det burde du jo ikke ha med mindre du har en trasig hjulstilling.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

pberg

Dersom dekkene har en innside/utside-markering er dette fordi konstruksjonen og mønsteret er forskjellig, og beregnet på å stå den veien. Worst case så slites et dekk vesentlig mye raskere dersom det står motsatt. Dekksiden på innsiden kan f.eks. være mykere for å få litt mer komfort, og stiver på utsiden for å få litt bedre svingegenskaper.

En må nok bare leve med at 2 tonn bil med over 400hk bruker en god del mer dekk enn en Passat diesel.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Nuvolari

Sitat fra: janmb på tirsdag 07. januar 2014, klokken 12:52
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 07. januar 2014, klokken 11:48
Rulleretning forblir uendret.

Sorry, leste ikke posten din godt nok. Om du bytter dekk på felg bir jo rulleretningen lik ja.

Da er det nok mindre farlig hvertfall. Nå har nok dekkene uansett en asymmetrisk toleranse for laterale krefter under vekt, altså at dekkene tåler laterale krefter innover mot midten av bilen bedre enn utover, men det er nok en langt mindre kritisk faktor enn selve rulleretningen i mønsteret.

Men for at dette i det hele tatt skal være noe poeng eller tema må du jo ha en veldig skjev slitasje av dekkene dine. Det burde du jo ikke ha med mindre du har en trasig hjulstilling.

Med den camber tesla har vil man alltid slite mer på innsiden selv om toe og camber er ihht fabrikk spec. I det øyeblikk jeg ser antydning til at slitasjen er større enn normalt tar jeg bilen inn for å sjekke toe og camber.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA