Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Frisk dag i dag!

Startet av Thomas Henden, mandag 13. januar 2014, klokken 17:23

« forrige - neste »

Thomas Henden

Et par merkelige hendelser i det siste, med min aldrende 2000-modell Think som har 93000 km på nakken med en (tilsynelatende) fortsatt ok original batteripakke:

I kveld var energimåleren som vanlig på vei nedover mot 20% på hjemtur, men i den siste, litt tunge bakken hjem, så spratt nåla "i pigg" opp i 100% men datt umiddelbart tilbake til 20%, som om det var et sånt analogt meter hvor man måler en alt for høy spenning i forhold til hva meteret var satt på.

Det rare er at dette jo er et meter som har en eller annen form for "step-motor", og ikke er helt analogt, eller?

Det har vært svært vått vær lenge nå, og selv om jeg fikk byttet laderen for ca  tre år siden (svinedyrt) og de sa den nå var skjermet bedre mot fuktighet, så er man jo redd for at fukten skal trenge inn i elektronikken. Bilen står under tak, men i fuktig, åpen p-kjeller under blokk når den er parkert for natta.

I kveld satte jeg nå bilen på et par timers lading opp til 50% så varmeapparatet kan programmeres til å forhåpentligvis varme opp nok til å fjerne noe fukt senere i natt.

Den forrige rare episoden med bilen var for ca en uke siden, da kom det et litt kraftig smell, eller jeg vil heller si et litt kraftig "knakk" fra litt bak i bilen. Hastighet ca 30 km/t på flat mark og litt avstand til bilene rundt, så kan ikke ha vært steinsprang fra andre biler, og for kraftig lyd for dette, men heldigvis for svakt til å være batterismell.(Eller....?) Normal oppførsel fra batteriet siste uka, men kan selvsagt ha vært noe som falt ned fra ei bru jeg kjørte under akkurat da, men ingen merker i tak eller vinduer, dog! Jeg hadde pøst på en masse varme pga kondens, så kanskje også mulig at utvidelse av glass eller metall kan gi små smell, eller?

elektrolux

Battericellene kan eksplodere ved 20%, og det kan være det du hørte.

Redusert rekkevidde eller vann som renner ut under bilen på neste vannservice vil bekrefte om dette er tilfelle eller ikke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Henden

Ah, det var heldigvis ikke på hjemturen jeg hørte det lille smellet, det var på tur ut og batteriene var godt fylte, men de kan vel egentlig smelle når som helst, kanskje like etter at man har ladet og på vei ut. Det var litt ekstra belastning like før, heller at det gikk litt mye strøm inn, _ned_ den samme bakken, samtidig kjørte jeg varmeapparatet for å få varme fort i bilen, og dette slår jeg selvsagt av før jeg gir på noe særlig hastighet for å skåne batteriene. I tillegg begrenser jeg ofte bruken av regen når SOC>80%, igjen for å skåne batteriene litt ekstra selv om jeg vet at regen forsåvidt slår seg av
når spenningen er høy nok. Men skader ikke å være på den sikre siden.

Men er "95%" sikker på at en småstein falt ned fra brua for en uke sida siden alt ellers virker normalt, bortsett fra det merkelige utslaget på meteret da.

Ingen endring i trekkraften til bilen, da meteret spratt opp, så mulig det var en feil i meteret og forhåpentligvis ikke i BMSen...?

Forresten ikke så lenge siden jeg fylte vann, bare et par uker sida, normal liten vannmengde, et par liter siden jeg praktiserer å holde SOC mest mulig mellom 20 og 80% og bare unntaksvis lade opp til 100 og ut til 0 :-)

Har også en termometerprobe liggende under dekslet i batterikassa og om batteriene skulle gå skikkelig tomme, pleier proben å rapportere 3-4 grader stigning de siste minuttene før det er tomt, det er heldigvis sjelden, men har trengt å tigge strøm et par-tre ganger, da for å komme i mål... :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA