Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading med 10 ampere

Startet av turfsurf, mandag 13. januar 2014, klokken 16:10

« forrige - neste »

Lanber

9500km på 3mnd, det drar på seg :-)
Firmabilen har brukt å få ca 30.000km og privatbilen ca 20.000, ser ut som dette snues på hodet. Bruker jo helst Teslaen når jeg kan

TW838

Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Espen Hugaas Andersen

Hvis man kjører 40k km i året i 10 år har man spart 200-500k kroner i diesel/bensin... (Hvis alternativet bruker mellom 0,5 l/mil diesel og 1 l/mil bensin.)

Om man kjører så mye er det lett å velge en Tesla!
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 06. januar 2014, klokken 08:42
Hvis man kjører 40k km i året i 10 år har man spart 200-500k kroner i diesel/bensin... (Hvis alternativet bruker mellom 0,5 l/mil diesel og 1 l/mil bensin.)

Om man kjører så mye er det lett å velge en Tesla!

Man sparer ikke hele beløpet da, det går jo ca 2kwh/mil i strøm. Selv har jeg jeg ladet ca halvparten hjemme, resten gratis. Men man sparer jo bompenger, fergeutgifter og parkering i tillegg. Men en utgift som kan øke en del spesiellt for de som oppgraderer fra mindre sportslige biler er dekk...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Espen Hugaas Andersen

#19
Sitat fra: turfsurf på mandag 06. januar 2014, klokken 08:57Man sparer ikke hele beløpet da, det går jo ca 2kwh/mil i strøm. Selv har jeg jeg ladet ca halvparten hjemme, resten gratis. Men man sparer jo bompenger, fergeutgifter og parkering i tillegg. Men en utgift som kan øke en del spesiellt for de som oppgraderer fra mindre sportslige biler er dekk...
Jeg trakk fra 60k til strøm og regnet 220 Wh/km. Det tilsvarer 80 øre/kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knnot

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 06. januar 2014, klokken 09:06
Sitat fra: turfsurf på mandag 06. januar 2014, klokken 08:57Man sparer ikke hele beløpet da, det går jo ca 2kwh/mil i strøm. Selv har jeg jeg ladet ca halvparten hjemme, resten gratis. Men man sparer jo bompenger, fergeutgifter og parkering i tillegg. Men en utgift som kan øke en del spesiellt for de som oppgraderer fra mindre sportslige biler er dekk...
Jeg trakk fra 60k til strøm og regnet 220 Wh/km. Det tilsvarer 80 øre/kWh.

Har det visst seg å være vanlig med et gjennomsnitt på 220wh/km? Ville vært interessant å vite hva dere som nå har 5.000km ++ har som snittforbruk?  :)

Espen Hugaas Andersen

#21
Sitat fra: Knnot på mandag 06. januar 2014, klokken 10:03
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 06. januar 2014, klokken 09:06
Sitat fra: turfsurf på mandag 06. januar 2014, klokken 08:57Man sparer ikke hele beløpet da, det går jo ca 2kwh/mil i strøm. Selv har jeg jeg ladet ca halvparten hjemme, resten gratis. Men man sparer jo bompenger, fergeutgifter og parkering i tillegg. Men en utgift som kan øke en del spesiellt for de som oppgraderer fra mindre sportslige biler er dekk...
Jeg trakk fra 60k til strøm og regnet 220 Wh/km. Det tilsvarer 80 øre/kWh.
Har det visst seg å være vanlig med et gjennomsnitt på 220wh/km? Ville vært interessant å vite hva dere som nå har 5.000km ++ har som snittforbruk?  :)
Dette blir litt off-topic, men det er en del statistikk på Tesla Motors Club

Med grunnlag i 1 248 924 miles (2 010 000 km) fordelt på 177 sjåfører ligger gjennomsnittet på 337 Wh/mile (209 Wh/km) og medianen ligger på 333 Wh/mile (207 Wh/km). I Norge må man nok legge på litt for mer varme, og så kommer virkningsgraden på lader på toppen. Man kan trolig regne rundt 220 Wh/km over året, forbrukt i bilen, og 250 Wh/km forbrukt fra veggen.

Å trekke fra 60k kroner med 250 wh/km i stedet for 220 Wh/km betyr bare at man må få dekket 25% av tilbakelagt avstand med gratis lading. Så regnestykket mitt er nok ikke veldig galt. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

petersv

Kjørt 4700 ca siden 4. september i fjor.

Bolebo

Kjørt 7700 km på snaut 4 mnd ( 10. sept.) Snittforbruk 223 Wh/km.
P85 m/standard 19" helårs og Hakka R2 vinter. Kjørt omtrent like langt på begge.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 06. januar 2014, klokken 10:23
Så regnestykket mitt er nok ikke veldig galt. ;)

Det vil jo uansett variere, men poenget ditt står uansett, man sparer mye på løpende utgifter hvis man kjører mye. Med min normale kjørelengde på 30kkm i året, så sparer jeg ca 40k kr i året. Nå ser det dog ut til at det blir litt mere, Teslaen har visst senket terskelen til å kjøre en tur...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

tjobben

Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

el-fanboy

Ca 7000 km på 4 mnd - mest til og fra hytta.

Sykler til og fra jobb. Elektrisk sykkel kan anbefales sommer som vinter. Overlegent raskere og billigere enn både (el)bil og kollektivt når man bare har noen km til jobb OG skal levere i barnehage. :-)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Stiania79

OJ!!!

Her har folk kjørt mye... min 2.5 år gamle Audi A4 har tilbakelagt 24500 km og antok jeg kom til å kjøre rundt 8 - 10 000 km i ÅRET med TMS... som er ferdig produsert IDAG (tjohoo), men må kanskje se at det går opp... skal også bestille en VW E-up nå så vi blir 100% electric.

Noen som har rullet over 20 000 km uten problem? Vært morsomt å se hvilken TMS som har kjørt LENGST og om dette har hatt noen innvirkning på batteriet/gjenværende kapasitet...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Eopheim

Har kjørt 10700km siden 17. sept i fjor :D
Nissan Leaf,svart,36000km- solgt
Model S,P753 VIN:P14408, bestilt april 12

turfsurf

Sitat fra: el-fanboy på mandag 06. januar 2014, klokken 11:23
Ca 7000 km på 4 mnd - mest til og fra hytta.

Sykler til og fra jobb. Elektrisk sykkel kan anbefales sommer som vinter. Overlegent raskere og billigere enn både (el)bil og kollektivt når man bare har noen km til jobb OG skal levere i barnehage. :-)

Går fint å sykle uten EL og, godt for helsa og :) Sykler til jobb året rundt, kona derimot får pendle med Tesla, så får jeg ta kosekjøringen :D
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA