Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladedrit

Startet av Gusse, mandag 13. januar 2014, klokken 15:16

« forrige - neste »

Gusse

Må bare steame av litt. Skulle seriøst ha spist litt før dette skrives, men shit la gå....
Dagen i dag startet med kuldegrader. Hva gjør nå det, når man har Tesla-app med oppvarming av bilen som fungerer........eller ikke. Helt håpløst å få kontakt. Etter gjentatte forsøk, drog jeg den kanskje bortskjemte rævva mi til bilen, inn i bilen, inn med bremsen, åsså etter litt om og men så fikk jeg kontakt med appen. Føltes litt unødvendig da, rett utenfor bilen. Puttet barna i bagasjen(noe som er ganske kult å si), å begynte å kjøre mot Steinkjer, som er en av mine fast ruter. DAB går amok! Har hørt det før her inne. Ambient lysene blinker i takt med at DAB hopper fra kanal til kanal, delvis helt av, og airbaglampa blinker.....dette er ikke like kuult. Strekkningen har gitt meg nydelig DAB dekkning siden jeg fikk bilen, noe som ikke er spesielt lenge siden, men jeg har kjørt strekkningen noen ganger likevel. Velger å kjøre iphone istedet gjennom Bluetooth, før barna begynner å tro at pappa har klikka helt med radio'n langt der framme.Spiller av noen favoritter som har litt lavere volum pga innspillingen. Som lyn fra klar himmel, smeller p4 til midt under en grom gitar solo, og skremmer undertegnede inn i virkligheten igjen.
Kobler opp iphonen igjen, men dette gjentar seg flere ganger i løpet av turen.
Når jeg kommer til destinasjonen, prøver jeg å fylle på noen km via en skøtekabel(type 2.5mm fra biltema), med med en runde problemer beskrevet under en egen post.
Kjører hjem igjen, med en DAB som ikke vil annet en å servere bitvis av sendingen, godt mixet mellom flere kanaler. Når jeg da endelig kommer hjem, setter jeg bilen på lading. To forsøk før jeg får grønne blinkende dioder. På avstand ser jeg nok en gang at skjermene lyser opp i bilen(opplevd dette før nemlig). Tenker at jeg prøver å gå inn for å vente litt. Fra vinduet ser jeg at ladediodene lyser...hmmm...de skal jo slukke......
Prøver å sjekke appen, men nei da, den funker jo ikke....ingen kontakt. Etter en dusj, velger jeg å gå bort til bilen igjen for å sjekke. Joda, skjermen lyser og diodene blinker grønt. Gjennom vinduet ser jeg at det er 0km/t i ladehastighet, og charging stopped. Ut med UMC, igjen med luka, inn i bilen, ned med bremsen,i drive, kjøre frem, kjøre bak, sette i park, opp med ladeluke, inn med UMC. Alt ok, til og med app'en.
Kan virke som feilene har utviklet seg etter hvert. Telefon til Tesla i morgen >:(

pej

Kjipt å høre slike ting. Må si jeg syns det er trist at det er sånn. Har kjørt LEAF nå i 2 år. Absolutt aldri noe krøll. Appen fungerer alltid, lading? Bare å plugge inn. Skal jo ikke være sånn at man må ha tid til å sjekke at ladingen starter hver gang? Må si jeg mer og mer gru/gleder meg til bilen kommer i mars...
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

TerjeV

Gusse, har du nylig oppgradert SW? Min DAB og dørlys oppførte seg også værre og værre etter siste oppgradering. Det ordnet seg helt ved å re-starte hovedskjermen. Mulig det må gjøres etter hver oppgradering?!
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

Gusse

Sitat fra: TerjeV på søndag 05. januar 2014, klokken 21:38
Gusse, har du nylig oppgradert SW? Min DAB og dørlys oppførte seg også værre og værre etter siste oppgradering. Det ordnet seg helt ved å re-starte hovedskjermen. Mulig det må gjøres etter hver oppgradering?!
Mener å ha siste oppdatering ja.
Restartet begge skjermer i dag, men akk nei :'(
Elsker bilen allikevel :)

Gusse

Hmmm...legger også merke til at jeg har lavere hastighet på ladingen nå. Tidligere 13km/t, nå 8km/t. Kan kanskje ha sammenheng med at jeg hadde satt ned amper til 8, så satte jeg den opp igjen til 13A mens den ladet....eller defekt UMC?

tony@lunatech.no

Etter å ha jobbet i Microsoft i mange år har jeg flere ganger blitt "mobbet" med "dersom Microsoft laget en bil" strofer.. Og selv om mange av disse reglene ble skrevet for over 10 år siden så føler jeg mye av dette begynner å stemme nå som det endelig har kommet en bil utviklet og bygget i Silicon Valley. (dog med Linux...  ;) )

Gleder meg uhemmet til å få bilen, samtidig som jeg er lettere skremt av alle problemene jeg hører om.

Noen eksempler fra "If Microsoft built a car"....



  • Occasionally your car would just die on the motorway for no reason, and you'd have to restart it. For some strange reason, you'd just accept this, restart and drive on.
  • Occasionally, executing a maneuver would cause your car to stop and fail to restart and you'd have to re-install the engine. For some strange reason, you'd just accept this too
  • There would be an "Engine Pro" with bigger turbos, but it would be slower on most existing roads. (performance eller plusspakken?)
  • If you still ran old versions of car (ie. CarDOS 6.22 / CarWIN 3.11), then you would be called old fashioned, but you would be able to drive much faster, and on more roads!
  • Whenever you bought a car, you would have to reorganize the ignition for a few days before it worked.

Andre forslag? :)
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Amoss

Sitat fra: Lunatech på søndag 05. januar 2014, klokken 23:50

Andre forslag? :)

Vel, man slipper i det minste å krabbe under bilen og notere seg serienummeret der, for så å taste det inn for å verifisere overfor Tesla at man ikke har piratkopiert bilen, eller at du har flere enn lisensierte sjåfører på den ;)  Gjentaes hver gang noe hardware har blitt oppdatert...

... enn så lenge er den så vidt jeg vet også virusfri. :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

krister461

Sitat fra: Lunatech på søndag 05. januar 2014, klokken 23:50
Etter å ha jobbet i Microsoft i mange år har jeg flere ganger blitt "mobbet" med "dersom Microsoft laget en bil" strofer..
Haha, der var den. Jeg fikk denne i bakhodet når jeg leste om folk som "restartet" bilen sånn og sånn, men klarte ikke finne den på første google-søk. Absolutt noen treffende punkt der ja. :)

erot

Jeg blir mer og mer glad for at jeg er så skeptisk til forandring at jeg fremdeles kjører på eldgamle SW 5.6

Venter i spenning på ny SW som faktisk fungerer.

OleJA

http://www.computerjokes.net/172.asp

1. For no reason whatsoever, your car would crash twice a day.

2. Every time they painted new lines on the road, you would have to buy a new car.

3. Occasionally your car would die on the freeway for no reason. You would have to pull ove r to the side of the road, close all of the windows, shut off the car, restart it, and reopen the windows before you could continue.

For some reason you would simply accept this.

4. Occasionally, executing a maneuver such as a left turn would cause your car to shut down and refuse to restart, in which case you would have to reinstall the engine.

5. Only one person at a time could use the car unless you bought "CarNT," but then you would have to buy more seats.

6. Macintosh would make a car that was powered by the sun, was reliable, five times as fast and twice as easy to drive -- but it would only run on five percent of the roads.

7. The oil, water temperature and alternator warning lights would all be replaced by a single "general protect ion fault" warning light.

8. The airbag system would ask, "Are you sure?" before deploying.

9. Occasionally, for no reason whatsoever, your car would lock you out and refuse to let you in until you simultaneously lifted the door handle, turned the key and grabbed hold of the antenna.

10. GM would require all car buyers to also purchase a deluxe set of Rand McNally Road maps (now a GM subsidiary), even though they neither need nor want them. Attempting to delete this option would immediately cause the car's performance to diminish by 50 percent or more. Moreover, GM would become a target for investigation by the Justice Department.

11. Every time GM introduced a new car, car buyers would have to learn to drive all over again because none of the controls would operate in the same manner as the old car.

12. You'd have to press the "start" button to turn the engine off.




Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA