Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av turfsurf, mandag 13. januar 2014, klokken 14:19

« forrige - neste »

turfsurf

Jeg har en S85, og med bånn pinne, så hopper effektforbruket opp til ca 320kw. Så vidt jeg kan erindre så er det i overkant av 400hk, noe som jo er mere enn oppgitt effekt. Så hvordan henger dette sammen ?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Er vel bare vi som har kjøpt P som er blitt lurt til å betale 90.000 for spoiler, mulighet for mørke felger, karbondekor, luftfjæring og skinnseter tenker jeg :)

Hvis ikke har S-eierene fått mye for penga.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på søndag 05. januar 2014, klokken 20:45
Er vel bare vi som har kjøpt P som er blitt lurt til å betale 90.000 for spoiler, mulighet for mørke felger, karbondekor, luftfjæring og skinnseter tenker jeg :)

Hvis ikke har S-eierene fått mye for penga.

Hadde det vært så vel, mener jeg så noen P85 eiere nevne 350kw maks. Diffen virker jo å stemme, men 350kw>414hk....
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. januar 2014, klokken 20:47
Hadde det vært så vel, mener jeg så noen P85 eiere nevne 350kw maks. Diffen virker jo å stemme, men 350kw>414hk....

Effekt ut fra batteriet > effekt ut fra motor. Om vi regner 90% effektivitet på inverter+motor vil det altså gå ~11% mer effekt ut fra batteriet enn man får ut av motoren. I tillegg kommer forbruket til varmeapparat og batterivarmer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 21:08
Sitat fra: turfsurf på søndag 05. januar 2014, klokken 20:47
Hadde det vært så vel, mener jeg så noen P85 eiere nevne 350kw maks. Diffen virker jo å stemme, men 350kw>414hk....

Effekt ut fra batteriet > effekt ut fra motor. Om vi regner 90% effektivitet på inverter+motor vil det altså gå ~11% mer effekt ut fra batteriet enn man får ut av motoren. I tillegg kommer forbruket til varmeapparat og batterivarmer.

Batterivarmer og varmeapparat vil man vel se effekten av når bilen står i ro, med varm bil og ett par plussgrader ser jeg sjelden mere enn 1-2kw ved "tomgang". Så hvis den trekker 320kw og yter 362hk, så taper den i området 50kw (ca 15%) ? Virker litt mye...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Regner med dette er motorens strømforbruk, og da er spørsmålet hvilken virkningsgrad motoren har :)

Ved SOC 90% og opp ser jeg at kW-meteret går godt over 320kW, men hvor høyt det faktisk går er vanskelig å se ettersom det er så grovt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

http://www.convertunits.com/from/kW/to/hp
320KW=428HK, 350KW=469HK.

Med virkningsgrad på 0.9 ender jo sistnevnte på 422HK. Tipper S muligens er litt sterkere enn oppgitt.

For øvrig har jeg tilgode å se over 320KW på min P, men så har jeg heller ikke testet så mye. Har et forresten  et bestemt inntrykk av at bilen er slappere når batteriet er kjølig, selv om det er varmt nok til at begrensing på effekt og regen er borte. Kan gjerne gi full pinne uten at gledesdreper-lampa blinker i 60 på tørr asfalt med vinterdekkene da, mens når alt er gjennomvarmt blinker den under samme øvelse i 100.

rossifan46

Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA