Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fikk besøk av eltilsynet..

Startet av El-Jordan, søndag 28. september 2008, klokken 17:33

« forrige - neste »

El-Jordan

Hei alle El-bil venner !
Jeg har nettopp blitt medlem av "klubben" og stortrives med min Peugeot 106 El.
Lurer på hva som er lurt.Jeg har tilbud om ladeplass på jobben,men kan reise til-fra jobb uten å lade.Da lyser imidlertid ladelampen på vei hjem.Er det lurt å kjøre batteriene tom hver dag eller bør jeg lade på jobb/hjemme hver dag og kjøre batteriene tom hver 7-10.dag ?
Takk for råd !

Thomas Parsli

Hvis du får ladelampe nå i september kan jeg garantere deg at du ikke rekker t/r når det ordentlig kaldt om vinteren, snøslaps eller bare mye regn -så ladeplassen får du nok bruk for.

Når ladelampen lyser er det greit å lade batterene -og når reduksjonslampen begynner å lyse har du egentlig kjørt for langt:) Det ser ut til at siste versjon av programvaren (ihvertfall den versjonen Enviro bruker) på BMSen (batteristyringen) ofte tenner ladelampe og reduksjonslampen samtidig, da har man plutselig bare noen km. rekkevidde når ladelampen tenner.

Å kjøre batteriene (helt) tomme kan skade batteriene og er ikke å anbefale. Det er greit å kjøre til ladelampen tenner en gang i blandt for å synkronisere energimåleren, men det hjelper neppe på levetiden til batteriene.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Hvor lang vei har du fram og tilbake til jobb?
Når kommer ladelampen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El-Jordan

Hei
Jeg har 35 km til jobben og ladelampen lyser når jeg har ca 15 km igjen.
Ladelampen lyser for tiden allerede på 40% - litt for tidlig ?

Griffel

Sitat fra: El-Jordan på lørdag 11. oktober 2008, klokken 17:53
Hei
Jeg har 35 km til jobben og ladelampen lyser når jeg har ca 15 km igjen.
Ladelampen lyser for tiden allerede på 40% - litt for tidlig ?

Det er litt for tidlig. Prøv å følge reglene som er beskrevet som eget emen og se om det bedrer seg over litt tid. Men det kan hende at du også har en defekt i batteripakken. Blir det rettet kan du nok kjøre fram og tilbake på en lading. Slik det er nå er det vell å anbefale å nøye seg med å kjøre ned 1 gang i uka. Du skriver ikke hvor langt bilen har kjørt på den aktuelle btteripakken.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA