Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilen lader ikke, hjelp...

Startet av getor, søndag 12. januar 2014, klokken 21:57

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 05. januar 2014, klokken 13:03
Sitat fra: OddB på søndag 05. januar 2014, klokken 12:56
Den mest rettferdige måten å avgiftslegge CO2 utslippene ville være å flytte hele avgiften til drivstoffet. Det er antall liter drivstoff som betyr noe, ikke vekt og motorstørrelse.

Så lenge elbilene bruker strøm tror jeg det blir vanskelig ;)
Og hva er egentlig CO2-utslippet på strømmen vi lader elbilene med disse dagene?
(da mener jeg strømmen vi bruker, ikke den kullkraftbaserte strømmen en kineser bruker fordi vi bruker vår vannkraftbaserte strøm -som kineseren kunne brukt hvis ikke vi hadde brukt den)

Thomas
Regnestykket for min del er såre enkelt.  Jeg kjøper strøm med opprinnelsesgaranti og slipper derfor ut null gram co2.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Lacaixxa

I noen innlegg høres det ut som om det er en egen elite av få utvalgte som har fått lov å kjøpe Tesla til spesielt gunstige vilkår.

Alle står vel fritt frem til å benytte seg av elbilfordelene ved å kjøpe bil selv. Trådstarter høres ut som et eksempel på knekt ryggrad. Å la SUV eiere i nabolaget diktere elbil eiere er bare trist...
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

janmb

#32
Sitat fra: OddB på søndag 05. januar 2014, klokken 15:17
Regnestykket for min del er såre enkelt.  Jeg kjøper strøm med opprinnelsesgaranti og slipper derfor ut null gram co2.

På bekostning av at alle andre strømkunder til sammen slipper ut tilsvarende mer co2. Det hjelper miljøet fantastisk mye gitt. Det eneste som blir renere av å flytte litt penger fra A til B er samvittigheten din.



Sitat fra: Lacaixxa på søndag 05. januar 2014, klokken 15:50
I noen innlegg høres det ut som om det er en egen elite av få utvalgte som har fått lov å kjøpe Tesla til spesielt gunstige vilkår.

Alle står vel fritt frem til å benytte seg av elbilfordelene ved å kjøpe bil selv. Trådstarter høres ut som et eksempel på knekt ryggrad. Å la SUV eiere i nabolaget diktere elbil eiere er bare trist...

Akkurat den tanken har slått meg også. Bare se på ordvalgene/formuleringene som benyttes...

"JEG betaler masse avgifter mens DE får(!) kjøpe bilen på taxfree..... "

Ja, det høres nesten ut som om det er en priviligert liten gruppe som blir nøye utvalgt til å få lov til og benytte statens insentivpolitikk.

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Avh

Vet ikke helt hvordan det skulle organiseres, MEN: en felles aksjon en dag eller uke i 2014 kjører samtlige (flest mulig ihvertfall) EL-bilister i fossilfilene fra Asker og inn til Oslo i morgenrushet. Så får vi alle en aha-opplevelse.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Lille Lance

Sitat fra: Avh på søndag 05. januar 2014, klokken 16:13
Vet ikke helt hvordan det skulle organiseres, MEN: en felles aksjon en dag eller uke i 2014 kjører samtlige (flest mulig ihvertfall) EL-bilister i fossilfilene fra Asker og inn til Oslo i morgenrushet. Så får vi alle en aha-opplevelse.
Godt forslag  :)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Hyperstress

Sitat fra: Avh på søndag 05. januar 2014, klokken 16:13
Vet ikke helt hvordan det skulle organiseres, MEN: en felles aksjon en dag eller uke i 2014 kjører samtlige (flest mulig ihvertfall) EL-bilister i fossilfilene fra Asker og inn til Oslo i morgenrushet. Så får vi alle en aha-opplevelse.

Det hadde vært veldig interessant å testet! Skulle gjort det noen dager, til de ber på sine knær om at vi må tilbake i kollektivfeltet  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 12:59
Sitat fra: Hyperstress på søndag 05. januar 2014, klokken 12:33
Man skal slippe mva fordi elbiler i det hele tatt skal kunne være konkurransedyktig mot normale fossilbiler. Spesielt i starten når teknologi og utvikling medfører høye kostnader. Eksempelvis er fortsatt e-up 50 tusen dyrere, selv uten mva, enn en tilsvarende fossil e-up.

Nei, det er den ikke. e-UP er basert på Highline-utgaven som i vanlig UP-utgave koster 176.500,- med automatkasse og minste motoren. Går du opp på tilsvarende motoreffekt koster de det samme.

Mulig jeg ikke sammenlignet likt utstyrte biler, men poenget mitt er likevel det samme; med mva er de fleste elbiler ikke konkuransedyktige. (Bortsett fra Tesla).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

kjølholdt

Alle kan kjøre på ren strøm i Norge . Vi er netto eksportør av kraft, 17,6 terra watt i 2012. Ikke kom og si at jeg kjører på kull kraft. Det er nok ren strøm til alle El biler i Norge
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Nuvolari

Sitat fra: kjølholdt på søndag 05. januar 2014, klokken 16:35
Alle kan kjøre på ren strøm i Norge . Vi er netto eksportør av kraft, 17,6 terra watt i 2012. Ikke kom og si at jeg kjører på kull kraft. Det er nok ren strøm til alle El biler i Norge

Mens eksporten av ren strøm blir tilsvarende mindre. Det globale miljøregnskapet endres ikke.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

OddB

Ved å etterspørre fornybar energi, via opprinnelsesgarantier oppstår det etter hvert et marked for fornybar energi.
Som sagt er den faktiske elproduksjonen i Norge fornybar,  da er det like greit at forbruket "bokføres" der det i realiteten brukes.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

AndersinOslo

Oslo og Bergen bryter jevnlig internasjonale regler for luftforurensning, hvor dieselmotorer er verstingene. En storskala satsning på elbiler vil faktisk slå ut. Så lenge Kina åpner ett kullkraftverk i uken så blir Norge i den globale sammenhengen bare tull. Melkøya alene er ett av verdens største co2 utslippspunkt, nr 14 på listen hvis jeg ikke husker feil.

Så, elbiler er symbolpolitikk på co2, men det reduserer lokale problemer som støy, nox og partikler. Og noen tonn co2 reduksjon blir det også.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

petersv

Sitat fra: Lunatech på søndag 05. januar 2014, klokken 11:32
Gode refleksjoner. Jeg har pendlet med fossilbil fra Drammen til Oslo i 10 år og ikke en gang har jeg irritert meg over elbiler. Nå er det slik at disse fordelene ligger der fritt til alle å benytte seg av i sin beste solidariske form. Er det noen som har problemer med det så er det strengt tatt ikke deg/de som benytter seg av ordningen de må ta diskusjonen eller ta ut irritasjonen på, men den Norske stat.

Med godt over gjennomsnittet inntekt har jeg betalt formidabel toppskatt i mange år, men aldri hatt barn i barnehage/skole eller benyttet meg av helseordningen vi har her i landet eller fått trygd. Jeg går ikke rundt å forbanner meg på de som har barn og er syke eller arbeidsledige som bruker opp mine skattepenger av den grunn.

Nei, forhold deg til de lover og regler som gjelder her i landet og nyt disse godene så lenge du har de, for det er ikke nødvendigvis at de varer så lenge. Om noen er irriterte så er det deres problem og ikke ditt.

Kunne ikke sagt det bedre selv. Hadde bare "folk flest" klart å tenke så langt...

Nå er jeg så heldig at jeg har bosatt meg slik at jeg stort sett ikke ikke benytter meg av noen av fordelene (bortsett fra lavere årsavgift,) men jeg skjønner at de som bor i Asker og har kjøpt Leaf som pendlerbil nylig vil bli litt irriterte om de lovte fordelene fjærnes over natta.

OddB

Norge har forpliktet seg til store kutt i klimagassutslipp gjennom Kyotoavtalen. 20 000 elbiler reduserer utslippene med ca 80 000 tonn pr. år. Det er ikke mye men det er en start. En tredjedel av utslippene kommer fra transport,  en tredjedel fra oljeutvinning. 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

MyTess

Trodde det var oljefyringa som var verst? Hvor mye står den for?


Sent from my iPad using Tapatalk

Thinker

Som mangeårig bruker av kollektivfeltet på E18 mellom Asker og Oslo tror jeg diskusjonen har fått gå i feil spor altfor lenge. Det er liten grunn til å laste skylden over på elbiler i dette feltet, problemet er snarere den dårlige tekniske løsningen det er at de biler som skal inn på E18 må krysse kollektivfeltet, og selv om de "skynder seg" over for å komme inn i den stillestående køen, så er det ofte liten plass der, og de blir så stående og blokkerer elbiler, taxier, busser og andre i kollektivfeltet, og det er slik det blir ventetid av. Dette er særs synlig ved påkjøringene ved Holmen, Sandvika, Blommenholm og Høvik, og kun i den tetteste rushtid mellom 07:30 og 09:30. Når dette er sagt, snakker vi sjelden om mer enn maks 2 min forsinkelse for en buss mellom Asker og Oslo......

Selvfølgelig, så lenge vi kjørte Buddy og Think, var ikke janteloven så tydelig, og det var ikke så mange som ønsket å kaste ut elbilene, men med Tesla og misunnelse er dette endret. Men, desverre, det er nok i hovedsak de dårlige løsninger for smidig påkjøring som lager forsinkelsene, så det beste vil være å forsøke smartere løsninger hvor kollektivfeltet ikke skal krysses av de som kjører i de vanlige feltene. Som for eks. ved å bygge planover/underkjørsler for kollektivfeltet.

Alternativt, kan dette midlertidig avhjelpes ved at påkjøring til E18 er regulert ved hjelp av trafikklys på enkelte påkjørsler, slik at kun få biler sluses på i takt med at det er flyt/åpninger i trafikken på hovedveien. Dette vil kunne føre til lengre køer ved påkjøring på de nevnte steder. Men slik det ofte er i dag, så er det ikke mer en 8 til 10 biler inn fra påkjøringen, for eks. ved Høvik kirke, og som maks står 45 sek i kø for å presse seg inn på E18, som forårsaker de mange tusen biler som har stårt i kø helt fra Asker, og stoppe for å slippe dem inn slik at busser og andre brukere av kollektivfeltet kan komme videre. (samme prosess på de andre nevnte påkjørsler)
Think, Des 08, 50000 ++ km. Zebra..
Tesla S P#2052 VIN#16790 P85, Grå, 19" ellers alt utenom barneseter. In production fra 20. august.... Production Complete 4. september...
Tlf. 13 sept, utlevering 8 oktober....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA