Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilen lader ikke, hjelp...

Startet av getor, søndag 12. januar 2014, klokken 21:57

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: ferrek på søndag 05. januar 2014, klokken 11:10
Det som irriterer meg noe helt grenseløst med insentivene elbiler har fått er fritaket for mva. Hvorfor i alle dager skal man ikke betale mva på en vare som dette?

Svaret på det er veldig, veldig enkelt - uansett om man er enig eller ei: Det er en politisk beslutning at man ønsker flest mulig over på elbil. Lavest mulig pris er helt åpenbart det kraftigste virkemidlet man har i så måte - ergo fritak for bla mva.

Man kan saktens diskutere om ikke også sykler burde hatt et tilsvarende fritak, men det blir en isolert diskusjon for seg selv og egentlig ikke noe som har direkte relevans for hvor vidt elbiler bør ha det.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: Postman pat på søndag 05. januar 2014, klokken 11:15
4) Elbilbeskatning over normert ( si 150hk) motorytelse bør beskattes som ICE

Akkurat denne skjønner jeg ikke. Effektavgiften er en overlevning fra tiden før CO2-avgiften, da effekt og volum typisk styrte motorens forbruk. Etter at vi fikk en direkte CO2-avgift bør etter min mening effektavgiften fjernes helt, også for fossilbiler. Som kompensasjon kan CO2-avgiften økes tilsvarende.

Egentlig mener jeg vektavgiften også bør fjernes, men denne har ihvertfall en litt bedre begrunnelse enn effektavgiften. Om elbiler skal avgiftsbelegges på noen flere måter enn merverdiavgift er altså vekt bedre enn effekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Den mest rettferdige måten å avgiftslegge CO2 utslippene ville være å flytte hele avgiften til drivstoffet. Det er antall liter drivstoff som betyr noe, ikke vekt og motorstørrelse.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på søndag 05. januar 2014, klokken 12:33
Man skal slippe mva fordi elbiler i det hele tatt skal kunne være konkurransedyktig mot normale fossilbiler. Spesielt i starten når teknologi og utvikling medfører høye kostnader. Eksempelvis er fortsatt e-up 50 tusen dyrere, selv uten mva, enn en tilsvarende fossil e-up.

Nei, det er den ikke. e-UP er basert på Highline-utgaven som i vanlig UP-utgave koster 176.500,- med automatkasse og minste motoren. Går du opp på tilsvarende motoreffekt koster de det samme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AndersinOslo

Jeg tror Janteloven står sterkere enn Grunnloven i Norge, og derfor fikk Buddy og Think lov til å kjøre i kollektivfeltet! De var så stakkarslige at de nesten måtte få litt hjelp. Omvendt Jante.

Så finnes det da et klart vedtak i Stortinget som alle partiene står bak, ingen endring i støtteordningene før 2017 eller 50.000 elbiler. Det står, og regn med at omsetningen av elbiler etter 45.000 vil gå tregere og tregere, så det er nok 2017 som vil gjelde.

At en bilhatende journalist i Aftenposten klarer å få en artikkel på trykk til støtte for sykkel og buss er ingen bombe. Dere får gjøre som meg, jeg sa opp abonnementet på Aftenposten og slettet appen på Dagbladet fordi begge mediene er bilhatere mens jeg faktisk er glad i biler.


Det vi kan gjøre;
-klok bruk av kollektivfeltet.
-ikke råkjøre forbi køen hvis du er i kollektivfeltet.
-være usedvanlig vennlig mot busser i trafikken, vise at vi er på parti.
-forklare at en elbil i kollektivfeltetet er en mindre i køen.
-bare bruke elbilplasser når vi skal lade.
-fortelle alle at du slipper ut (4,5 tonn er mitt tall) mindre co2 pr år enn du gjorde før.
-fortelle at du ikke lenger slipper ut NOX eller dieselpartikler
-at i norsk strøm er bare 5% fra fossile kilder
-overtale sistemann til å kjøpe brukt elbil, så stopper vi på 49.999 stykker.

Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Thomas Parsli

Sitat fra: OddB på søndag 05. januar 2014, klokken 12:56
Den mest rettferdige måten å avgiftslegge CO2 utslippene ville være å flytte hele avgiften til drivstoffet. Det er antall liter drivstoff som betyr noe, ikke vekt og motorstørrelse.

Så lenge elbilene bruker strøm tror jeg det blir vanskelig ;)
Og hva er egentlig CO2-utslippet på strømmen vi lader elbilene med disse dagene?
(da mener jeg strømmen vi bruker, ikke den kullkraftbaserte strømmen en kineser bruker fordi vi bruker vår vannkraftbaserte strøm -som kineseren kunne brukt hvis ikke vi hadde brukt den)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

janmb

Sitat fra: Postman pat på søndag 05. januar 2014, klokken 11:15
4) Elbilbeskatning over normert ( si 150hk) motorytelse bør beskattes som ICE

Det er helt på jordet at motorytelse beskattes i det hele tatt, uansett motortype.

Per i dag preker stort sett samtlige politikere at engangsavgiften skal være begrunnet i miljøspørsmål. Da burde ALL engangsavgift over på de faktorer som har noe med miljø å gjøre - og motorytelse er ikke en av de.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Philip Marlowe

Uansett, hva man mener om kollektivfelt, momsfritak, bompengefritak osv., målet til myndighetene er å få flere til å kjøpe elbiler, og dette ser ut til å bli en suksess. Dette er bra for miljøet.  :)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Tai

Jeg har sagt det før og sier det igjen: Vi som Tesla eiere må trakke litt forsiktig slik at vi ikke blir de neste billistene andre elsker å hate. Vi får så utrolig mange fordeler med bilen vår og når det i tillegg er en luksusbil som mange mener "snyter" staten for skatt da skal det lite til før janteloven trer inn og alle andre billister ugleser oss.

Klart vi har loven på vår side men det hjelper så lite når du står der og noen har nøklet bilen din. Jeg maner til ydmykhet blant alle Tesla eiere (og elbil generelt), ikke bruk alle fordeler vi har med mindre det er tvingende nødvendig.
Hvis vi velger å blåse i andre og utnytte situasjonen maksimalt går det bare enda kortere tid før fordelene forsvinner. Eller at alle fordeler forsvinner i 2017.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Kagex

Min mening hva skal de hjelpe fossilbilister at vi ikke bruker kollektivfeltet og bidrar til å lage enda mer kø.  Folk som er misunnelige kan kjøpe seg en elbil.  Jeg tar hensyn men at folk er misunnelige tar jeg ikke hensyn til.  Sitter jeg i kø med min Toyota og det er 5 leaf.  8 teslaer og x antall i foran meg og ingen i kollektivfeltet hadde jeg blitt litt gretten fordi jeg må sitte ekstra i kø fordi El bilistene ikke tør å kjøre i kollektiv feltet på grunn  av noen smålige korttenkte folk.

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

AndersinOslo

Sitat fra: Kagex på søndag 05. januar 2014, klokken 13:37
Min mening hva skal de hjelpe fossilbilister at vi ikke bruker kollektivfeltet og bidrar til å lage enda mer kø.  Folk som er misunnelige kan kjøpe seg en elbil.  Jeg tar hensyn men at folk er misunnelige tar jeg ikke hensyn til.  Sitter jeg i kø med min Toyota og det er 5 leaf.  8 teslaer og x antall i foran meg og ingen i kollektivfeltet hadde jeg blitt litt gretten fordi jeg må sitte ekstra i kø fordi El bilistene ikke tør å kjøre i kollektiv feltet på grunn  av noen smålige korttenkte folk.

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

Det er mulig at det er de "smålige korttenkte folk" som bestemmer.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Griffel

Sitat fra: AndersinOslo på søndag 05. januar 2014, klokken 13:00
At en bilhatende journalist i Aftenposten klarer å få en artikkel på trykk til støtte for sykkel og buss er ingen bombe.
Hva er galt med med, på trykk, å støtte sykkel og buss?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#27
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 05. januar 2014, klokken 13:03
Sitat fra: OddB på søndag 05. januar 2014, klokken 12:56
Den mest rettferdige måten å avgiftslegge CO2 utslippene ville være å flytte hele avgiften til drivstoffet. Det er antall liter drivstoff som betyr noe, ikke vekt og motorstørrelse.

Så lenge elbilene bruker strøm tror jeg det blir vanskelig ;)
Thomas
Det er jo helt problemfritt (for en vanlig politikker) å legge en avgift på strømmen og kalle den CO2 avgift. :-X
I praksis er noe av det du betaler for strømmen allerede en CO2 avgift som henger sammen med at prisingen er en slags markedspris styrt av internationale strømpriser.

En tidligere beregning:
Sitat fra: Griffel på fredag 07. november 2008, klokken 11:42
Et tonn CO2 i EUs kvotesystem er verdsatt til ca 160 kr.

Avgifter i Norge:
Kjøre du bil med bensinmotor betaler du en avgift 356 kr/tonn CO2
Kjører du bil med Dieselmotor betaler du en avgift 203 kr/tonn CO2

Om vi antar at det er riktig at strømprisen vil stiger 15 øre/kWh på grunn av kvotesystemet (fra artikkel i DN) og en regner at 95% av strømmen er vannkraft og 5% er kullkraft vil:

En elbil betale 8500 kr/tonn CO2

Kjøre en på ren kullkraft (som noen mener) blir det 425 kr/tonn CO2, (Selv det er mer enn for bensinbilen)
(Dette er noe å fortell om når noen påstår at elbiler betaler for lite i CO2 avgifter.)

(Beregnet med hjelp av: energi og miljø kalkulator i TU (WWW.TU.no), artikkel i DN ref. tidligere i denne tråden og CO2 avgift på bensin 82 øre/l , diesel 55 øre/l)
Dette var altså i 2008, hvor mye EU kvotepris for CO2 idag utgjør av strømprisen vår vet jeg ikke. Av hensyn til Polen og andre nykommere i EU, og at kvotesystemet ikke fungerte helt som planlagt tror jeg den er betydelig lavere nå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AndersinOslo

Sitat fra: Griffel på søndag 05. januar 2014, klokken 14:00
Sitat fra: AndersinOslo på søndag 05. januar 2014, klokken 13:00
At en bilhatende journalist i Aftenposten klarer å få en artikkel på trykk til støtte for sykkel og buss er ingen bombe.
Hva er galt med med, på trykk, å støtte sykkel og buss?

Det var vel dette med bilhatende journalist som var poenget. Å intervjue en organisert syklist om biler er som å spørre en vegetarianer om hvordan biffen skal være. (Svaret er "levende".)
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

janmb

Sitat fra: Griffel på søndag 05. januar 2014, klokken 14:00
Hva er galt med med, på trykk, å støtte sykkel og buss?

I seg selv, ingen ting.

Når det tar en form av høyst subjektive og usaklige angrep på elbil generelt så er det et problem i aller høyeste grad, spesielt når så mye av denne gallen får stå uimotsagt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA