Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilen lader ikke, hjelp...

Startet av getor, søndag 12. januar 2014, klokken 21:57

« forrige - neste »

getor

En intrressant artikkel i Aftenposten i går inspirerte til dette innlegget: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Aldri-for-har-Norge-opplevd-flere-elbiler-pa-veiene_-likevel-blir-det-brak-7423043.html#.UsjCMHmtjq8

Et poeng som tas opp og som jeg også har hatt hatt føling med er dette å kjøre i bussfil i rushtiden. Det er behagelig for oss som får lov å benytte feltet og sparer en masse tid. Det er endog initiert av myndighetene og gitt som et incentiv for økt el-bil bruk.

Men er vi klar over hva som skjer rundt oss? Entusiasmen for våre vakre Model S merker jeg begynner å forandre seg. En misunnelse har mer tydelig kommet tilkjenne efterhvert som skattefordeler og andre fordeler erkjennes.

Efter en saftig konfrontasjon med en litt fjern nabo gjorde at jeg begynte å tenke meg om og fant at det å legge seg i bussfila på morgenkvisten kanskje ikke var en så god ide i forhold til å bibeholde omgivelsenes positive holdning til el-bil. Jeg har tatt et oppgjør og kommet til en form for erkjennelse at selv om det er fult lovelig så er det uhyre provoserende for medborgere at jeg på luksusklasse suser forbi køen. Jeg har falt tilbake til "normalen" og legger meg i vanlig kø, solidarisk med omgivelsene.

"Jeg er så forbannet på at de slipper så billig unna. Vi stanger i kø, betaler avgifter herfra til månen, mens de kan kjøpe bilen på «taxfree»."

Ikke at jeg er mer fromm enn andre men det er en erkjennelse at våre "fordeler" kan være uhyre provoserende på den som ikke har dem. Diskusjonen om det er riktig eller ei er et annet tema så intet poeng å diskutere her. Men det er et poeng å diskutere om Model S eiere kanskje gjør det lurt å være fornøyd med avgiftsfritaket og dernest oppføre oss trafikkalt som alle andre, og det er bussfila som er det åpenbare for det er så innivassen "in your face".

Jeg synes det er ubehagelig når vilt fremmede folk slenger dritt om kjøretøyet og tar meg som representant for den misbilligelsen er ment for. Og når noen kan gå av henglsene på den måten så er det kanskje kort til at de kan finne på enda verre uttrykk, som å skade bilen etc?

Buddy og de andre "skoeskene" tolerer de fleste for det er billige biler som utgjøre liten inspirasjon til Jantelovens uttrykk. En Model S er en stor luksussedan som i utgangspunktet pirrer dypt inn i folkesjelas mørkeste kroker, og når den suser usolidarisk forbi endeløse køer som kan lokke frem demonene...

Nåvel. Tror de fleste forsår hensikten med epistelen og håper på en diskusjon med meningers mot.
Og - joda, det er godt mulig at jeg er for sensitiv.

Lille Lance

Er enig i mye av det du sier ...  For mitt vedkommende sparer jeg lite på å bruke bussfil inn til Oslo, men de som kommer fra Drammen eller Asker, de har mer glede av fila siden de sparer opp mot en time kanskje ... Jeg skjønner at de vil bruke bussfila hver dag.

Når jeg får bilen kommer jeg uansett til å kun velge bussfil i de tilfeller jeg må raskt fram, men jeg vet ikke om dette vil ha noe å si for mannen-i-gata.
Journalister har også en jobb å gjøre her, de kan jo spre eder og galle så lenge de vil ... (helt til de selv får seg en TMS)  ;)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Cobos

Jeg forstår poenget ditt og jeg gjør et poeng i å stoppe for fotgjengere og prøve å oppføre meg som snill bilist ellers i trafikken. Nå skal det sies at jeg ikke har et kollektivfelt på vei til jobben, men av og til i ettermiddagsrushet hender det jeg skal et sted med kollektivfelt. Da bruker jeg de gjerne.
Når det gjelder kommentaren til han i firhjulstrekkeren så klarer jeg virkelig ikke å ha sympati. Han har kjøpt en bil som antagelig har høye avgifter og dermed et høyt forurensningsnivå. Ergo er det ingen grunn til at samfunnet skal belønne han for hans forbruksvalg.
Model S har vært kjent på nettet i de siste 5 årene, selv ble jeg var bilen en gang i 2006, og bestilte i 2009. Det er den intelligente løsningen på at man betaler avgifter herfra til månen. Hvis det var for risikofylt/skummelt/annerledes for denne SUV kjøreren, ja da bør han ikke komme noen år etter å klage. Leveringstiden er ikke mer enn ca 15mnd på en Model X antagelig, så da får han også en SUV uten avgifter...
Husk at elbilfordelen er en villet politikk for at man skal få flere elbiler, det blir som om arbeidsgivere kan tilby gratisk Ruterkort til sine ansatte og så klager Ruter over at de har for mange passasjerer.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

ferrek

Som en som kjører dieselbil kan jeg komme med min mening:
For min del gjør det ingenting at elbiler kjører i kollektivfeltet, resultatet er at det er færre biler i "mitt" felt, men jeg blir ikke overrasket over at det blir restriksjoner allerede i 2014, og da ut og inn av Oslo fra Asker og Bærum.

Det som irriterer meg noe helt grenseløst med insentivene elbiler har fått er fritaket for mva. Hvorfor i alle dager skal man ikke betale mva på en vare som dette? Jeg kjøpte meg landeveisykkel i fjor for å sykle til jobb som ligger utenfor Oslo, den betalte jeg mva på! Og det er mye mer miljøvennlig enn all verdens biler, samme hva slags drift de har.

Ellers synes jeg insentivene er greie, for mange må gjøre kompromisser for å bruke elbil og da må man få fordeler på andre måter.

For egen del har vi kun en bil og den kan ikke være elbil, som en bil nr 2 kunne jeg hatt elbil siden jeg bor i Oslo, men miljømessig og økonomisk sett er det ikke særlig gunstig å kjøpe en bil 2 som man egentlig ikke trenger.

Postman pat

du har flere gode poeng i ditt innlegg, og de fleste av osss som har kjøpt enten trillingene, leaf,eller tesla , vet vel innerst inne at bussfila er for godt til å være sant over tid. med forespeilet dobling av elbilflåten i 2014 ,sá tetter det seg så til at noe må gjøres i Oslosonen før 2017. så vet vi jo at om elbiler tvinges til karbonfeltet, såcstopper jo det hele opp, slik at elbilveksten er til vàr fordel.  Det lureste elbilforeningen kan gjøre, vel og merke i mitt subjektive sinn, er å fremforhandle lôsninger som f.eks forslagene nedenfor, FØR opinionen lager spesielt Teslaene til de som veltet Jantetua du  korrekt peker på.

1) Elbil med 2 eller flere i bilen i bussifla hele tiden
2) karbonbiler i bussfila med 3 eller fler i bilen
3) Elbil med 1 passasjer må i karbonfila mellom si 0730 og 0830
4) Elbilbeskatning over normert ( si 150hk) motorytelse bør beskattes som ICE
5) Taxi UTEN fødende eller døende skal ut av bussfila, og likestilles med pkt 2.
6) elbiler bør begynne å betale bompenger og veiavgift.
7) betale for parkering slik at ladenett blir bygd ut og elbil parkering opprettholdes og utvides.

má stoppe nå, men  elbilfoket må på banen med en  innstilling at "noe må vi forsake", eller så gjôr jante og myndighetene det for oss fortere enn planlagt og lovet.

at Tesla bidrar til dette som bensin  på et  nå jante betent bål, er det heller ingen tvil om, så vi bør som foreslått av
Getor, begynne å tenke oss litt mer om enn andre.

Getor, jeg beundrer at du har lagt deg inn i karbonfila igjen, men innrômmer at jeg nok ikke gir den vanen opp med det fôrste. Men at vi må få en kodeks for elbilister som reduserer irriasjonen i trafikk og samfunnsbildet, tror jeg vi tjener godt på i lendgen.

God søndag og håper ogsá på en debatt i denne tråden som elbilforeningen kan ta gode innspill fra.
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

Øyvind.h

Sitat fra: getor på søndag 05. januar 2014, klokken 10:47
"Jeg er så forbannet på at de slipper så billig unna. Vi stanger i kø, betaler avgifter herfra til månen, mens de kan kjøpe bilen på «taxfree»."
Kanskje folk burde skrive på siden av Teslaen sin hvor mye de betalte i skatt forrige kalenderår. Og de som betaler mye skatt kan rakke ned på de som betaler lite skatt? Høres ut som en god ide....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tony@lunatech.no

Gode refleksjoner. Jeg har pendlet med fossilbil fra Drammen til Oslo i 10 år og ikke en gang har jeg irritert meg over elbiler. Nå er det slik at disse fordelene ligger der fritt til alle å benytte seg av i sin beste solidariske form. Er det noen som har problemer med det så er det strengt tatt ikke deg/de som benytter seg av ordningen de må ta diskusjonen eller ta ut irritasjonen på, men den Norske stat.

Med godt over gjennomsnittet inntekt har jeg betalt formidabel toppskatt i mange år, men aldri hatt barn i barnehage/skole eller benyttet meg av helseordningen vi har her i landet eller fått trygd. Jeg går ikke rundt å forbanner meg på de som har barn og er syke eller arbeidsledige som bruker opp mine skattepenger av den grunn.

Nei, forhold deg til de lover og regler som gjelder her i landet og nyt disse godene så lenge du har de, for det er ikke nødvendigvis at de varer så lenge. Om noen er irriterte så er det deres problem og ikke ditt.
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

kjølholdt

Jeg tror enkleste løsningen på problematikken rundt tesla i kollektivfeltet er en 2+ ordning i Oslo området.
På den måten tror jeg at vi kan få beholde en del av de andre fordelene lengst mulig.
For min egen del ville det ikke vært mulig å ha elbil som nr 1 bil hvis tesla ble belagt med mva. Jeg tror at smertegrensen for mange i middel klassen går ved +/- 600000 kr.
Med mva vil tesla koste 800.000 og langt færre vil ha råd til å kjøpe El bil som nr 1 bil.
Tesla er den eneste El bil som kan fungere som nr 1 bil, ønsker man fortsatt overgang fra fossil bil til El bil kan ikke det eneste alternativet koste 800.000
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Postman pat

Øyvind, selv om din eller andres skattesituasjon gjør ditt forslag personlig tilfredstillende, så tror jeg getor's forslag til samfunnsdebatt sikter litt høyere når det gjelder konstruktive og anvendbare momenter i forhandlingsbildet med myndigheter og andre interessegrupper berørt. Tviler på om vi hjelper elbilfolket med slike argumenter, dog at ditt innlegg sikkert fikk  frem et "revers jante" smil fra endel lesere av ditt innlegg som beskjemmet tok ditt poeng.


Foreslår at vi bruker denne tråden til godt input til våre venner i elbilforeningen slik at de kan gjøre sin jobb best mulig for oss.

I tillegg  kan vi bruke denne tråden til å bevise overfor våre teslasjalue og forbanna koner ( face it- tid brukt på tesla og elbilforum forum vs å gå tur eller det som vi burde gjøre ellers i heimen er vel et tema vi bør unngå)... at vi også kan ha et diskusjons-og samfunnsengasjement av intellektuell karakter, istedetfor å være KW og ampere nørder hjemme, på jobb og i selskapsliv.

Come on boys ( and girls), la oss bruke hue til en samfunnsdebatt her.

Er på overtid og skal ut på tur, etter over 1time på forumet.  igjen god søndag....

P.s. min kommentar til Øyvind er ikke ment personlig eller moraliserende, så det er sagt. vi bør bare ta i litt for å se litt utover vår deilige Teslaverden og bidra i en større debatt.
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

RMO

"All mankind is divided into three classes:
those that are immovable,
those that are movable,
and those who move."
(Benjamin Franklin)

Din litt fjerne nabo hører til den første kategorien, de fleste på dette forumet hører til den siste.
Mitt råd: Kjør med ren (pun intended) samvittighet i kollektivfeltet helt til det blir forbudt.
Model S siden 10. september 2013

janmb

Fint innlegg getor.

Det jeg likevel ønsker å utfordre deg på (og ikke minst alle kritikerne) er hvorfor det skal være noe verre eller mer urett at en TMS kjører i kollektivfeltet enn når 1000 leaf og imiev gjør det... I forhold til både miljøspørsmål og trafikkavvikling er jo de et langt større problem enn deg.

Hvilket bringer oss til kjernen i problemet: Det handler om misunnelse og jantelov og lite annet.

Et annet punkt jeg aldri kommer til å forstå eller akseptere: Hvorfor skal kollektivtrafikk ha en helt forhåndsvedtatt prioritet over alle andre? Hvorfor er passasjerene som sitter på en buss viktigere enn meg og mine passasjerer i bil? Hvem har bestemt at busspassasjerers daglige agenda og tidsrammer er viktigere enn mine? Om en buss blir 5 sekunder forsinket på grunn av meg så ser jeg faktisk ingen verdens problemer med det. Jeg som bilist på forvente kraftig usikkerhet og forsinkelse i løpet av en rushtur inn og ut av Oslo. Jeg ser ingen grunn til hvorfor kollektivpassasjerer skal ha det noe bedre - hvertfall ikke på bekostning av alle andre.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Hyperstress


Sitat fra: ferrek på søndag 05. januar 2014, klokken 11:10

Det som irriterer meg noe helt grenseløst med insentivene elbiler har fått er fritaket for mva. Hvorfor i alle dager skal man ikke betale mva på en vare som dette? Jeg kjøpte meg landeveisykkel i fjor for å sykle til jobb som ligger utenfor Oslo, den betalte jeg mva på! Og det er mye mer miljøvennlig enn all verdens biler, samme hva slags drift de har.


Man skal slippe mva fordi elbiler i det hele tatt skal kunne være konkurransedyktig mot normale fossilbiler. Spesielt i starten når teknologi og utvikling medfører høye kostnader. Eksempelvis er fortsatt e-up 50 tusen dyrere, selv uten mva, enn en tilsvarende fossil e-up.

Dette er ikke en problemstilling for sykler og joggesko.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Amoss

Sitat fra: Postman pat på søndag 05. januar 2014, klokken 11:15
men  elbilfoket må på banen med en  innstilling at "noe må vi forsake", eller så gjôr jante og myndighetene det for oss fortere enn planlagt og lovet.

Enig i dette, men vil kommentere forslagene dine:

Sitat
1) Elbil med 2 eller flere i bilen i bussifla hele tiden
2) karbonbiler i bussfila med 3 eller fler i bilen

Enig :)


Sitat3) Elbil med 1 passasjer må i karbonfila mellom si 0730 og 0830

Uenig. "Du kan få fordelen når du har minst bruk for den" er ikke så store fordelen, mens "folk flest" fortsatt vil se - og merke seg - Model S som suser forbi i kollektivfeltet.  Fordelen av å bare behøve å være 2 istedet for 3 for å kunne nyttegjøre seg dette feltet bør være godt nok.

Sitat4) Elbilbeskatning over normert ( si 150hk) motorytelse bør beskattes som ICE

Uenig. Skulle dette i så fall vært av max-ytelse eller nominert ytelse?  Jfr med hva som er oppgitt av HK på Model S :p  Ser ikke bort i fra at man kan komme med en tilleggsskatt for høy effekt, men da i så fall ikke etter en slik enkel regel.


Sitat5) Taxi UTEN fødende eller døende skal ut av bussfila, og likestilles med pkt 2.

Først og fremst: "likestilles med pkt 1 og 2" - finnes EL. taxi også ;)

Har man fødende eller døende i bilen så heter det seg at man kan bryte loven "i nød situasjoner". Altså både taxi og andre biler kan velge å bruke kollektivfeltet i en slik situasjon, og også bryte fartsgrensen (til en viss grad). Med andre ord - "Taxi skal ikke ha noen særfordeler i bussfila fremfor andre biler".

Sitat6) elbiler bør begynne å betale bompenger og veiavgift.

Uenig (når det gjelder bompengene - veiavgiften har ikke så mye å si). Bomavgifter er ett av de helt store tiltakene som får folk til å velge EL-biler, så dette er ett tiltak som fungerer helt greit for å oppnå målet om at en større del av persontrafikken skal være miljøvennlig. Dette er derfor ett tiltak jeg mener man bør prøve å ta vare på så lenge som mulig. Selv på lengre sikt mener jeg det er fornuftig å videreføre en redusert bomavgift for "nullutslippsbiler", spesielt i bomringene rundt de store byene.


Sitat7) betale for parkering slik at ladenett blir bygd ut og elbil parkering opprettholdes og utvides.

Delvis enig :)  Men kan også her se for meg en differensiert avgift. Halv parkeringsavgift for EL-/nullutslippes-biler? Dobbel parkeringstid på tidsbegrensede plasser? Ladestrøm inkludert i parkeringsavgiften der dette finnes? Blir jo mindre lokal forurensing, noe som er en samfunnsmessig gevinst.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

Til nå har media fokusert på millionær- og luksusapektet ved Teslaeierene (jfr artikler i Budstikka) Tenk om det kunne skrives om at det også er mange med middels inntekter som ser at bilens samlede utgifter ligger i Passatklassen og kjøper bilen hovedsakelig ut fra et miljøhensyn ? Det finnes faktisk en del av oss....
Myten om at elbiler forrurenser like mye som fossilbiler bør også imøtegås med harde fakta.
Jeg hadde klart meg med en bil som var 20cm smalere og kortere og med halve motoreffekten så lenge som rekkevidden hadde vært like stor. Problemet er at utvalget av biler er litt snevert enn så lenge.
Jeg kjører mot køen de fleste dagene jeg skal på jobb så å ikke kunne kjøre i kollektivfeltet de 3-4 km jeg vil få mulighet til det ville ikke være et stort offer...
Usnsett, en utpreget gentlemannsholdning i trafikken tror jeg bare vil være av det gode.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

ebbrey

Hvis de tar bort kollektiv feltet er det en del elbiler som idag bruker denne for å komme seg fort frem som får et problem med strøm kapasiteten. Har allerede folk på jobben som må skru av varmeapparatet for å kunne kjøre tur retur drammen - oslo. Uten bussfila tror jeg de sliter i rushen.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA