Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Om å la bilen stå tilkoblet

Startet av Fox81, søndag 12. januar 2014, klokken 19:08

« forrige - neste »

Fox81

Har fått tilbakefall for 2. gang.

Har nå prøvekjørt Leaf en gang for ca ett år siden og titta igjen på sensommeren. Nok en gang er jeg der hvor jeg vurderer Leaf. Vi har snakket litt om det her hjemme og funnet ut at vi skal regne ordentlig på dette en gang for alle. Sist skulle den erstatte pendlerbilen min, men denne gangen skal den erstatte hovedbilen våres. Så litt innspill er greit for at vi kommer frem til rette resultatet her.

I dag har vi:

Toyota Avensis stv. (automat) 2006/07 bensin kjører ca 10.000 i året hvorav kjøring til jobb er 1.000km. Tullete å ha en så "dyr" bil til dette. Den har kun gått 80.000km.

Ford Connect 2007 diesel. Megapraktisk og den beste (faktisk) bilen jeg har hatt noen sinne. Kjører ca 25.000km i året. Pendling og sjaue bil. Null utstyr = null problemer :)

Siden fruen har lappen på automat så må begge bilene byttes ut.

Da er planen å ha Leaf som jeg pendler med og bytte Connecten til en bil i ca samme prisklasse. (ca 50.000,-) Denne bilen blir da brukt til jobb bil for fruen (1.000km) og alternativ bil for meg til jobb/sjaue bil (grovt: 6.000km) da fruen skal lengre av sted (Leaf er tryggere enn en 50.000,- bil)

Leafen kommer til å tusle rundt 25.000 - 30.000km.

Så over til regnestykket.

Ford Connect:
Drivstoff: 23.000
Årsavgift: 3.500
Årlig vedlikehold: I løpet av tre år har den kostet meg ca 3.000,- i året. (Tar servicer etc selv) Nettopp EU ok, tipper fremtidig kostnad er ca samme.
Verditap: Fikk bilen billig så til nå ca 5.000,- i året, tipper den vil tape seg ca 10.000 i årene som kommer.
Bommer: ca 500,-

Årlig utgift (ikke tatt med dekk og forsikring siden alle biler har det)

ca 40.000,-

Toyota Avensis:
Drivstoff: 13.000,-
Årsavgift: 3.000,-
Årlig vedlikehold: ca 5.000,-
Verditap: Fikk også denne billig så til nå i løpet av to år er det 0,- Fremtidig tap er ca 25.000,-
Bommer: 500,-
Lån: 3.400,- x 12 = 40.800

ca 87.300,-

totalt begge biler ca 127.300,-


Connecten får jeg ca 50.000,- for så da dekker den kjøp av annen "billigbil".
Avensisen får vi ca 165.000,- for. Sitter igjen med ca 40.000 etter lånet er betalt.

Nissan Leaf koster da (ved kjøp av Tekna som jeg har mest lyst på) ca 255.000 - 40.000 i egen kap = 220.000 i lån (med etbl. geb og annet fjas)

Nissan Leaf:

Drivstoff: 1000,- til lading hjemme og på automater? (Lader gratis på jobben som holder tur retur)
Årsavgift: 415,-
Årlig vedlikehold: 3.500,- i service? Noe uteom?
Verditap: ??? 30.000 ??? Her trenger jeg hjelp. Bilen kommer jo til å gå nokså langt.
Bommer: 0,- (enn så lenge)
Lån: 4435 i mnd. x 12 = 53220

ca 87.000,-

Billigbilen:
Drivstoff: 8.100
Årsavgift: 3.000
Årlig vedlikehold: Aner ikke, 5.000,-
Verditap: 10.000,-
Bommer: ca 500,-

Sum: 26.600,-

Begge bilene: 113.600,-

Ser regnestykket sånn passe ok? Trodde jeg skulle spare mer enn 13.000,- i året. Mange parametere som spiller inn her. Leafen er langt dyrere og nyere enn Avensisen. Hvilke av dem er mest verdt om 5 år er jo også ett spørsmål. Kan velge en billigere Leaf, men erfaringsmessig så får jeg igjen for utstyret den dagen bilen selges. Ahhh.... Hva skal jeg gjøre :)

Leaf_entusiast

I lånekodtnaden din er det nok både avdrag og renter. Avdragene tilsvarer verditapet. Det vil si at det verditapet du legger inn er 30.000+avdrag per år. Det kan nok bli for mye!

Hva med å se på en 2012 Leaf til 180.000? Da kan du nok regne et litt lavere verditap.

Black Lemon

At du har null i verditap på Avensisen er nok vel optimistisk. Markedet flommer over av bruktbiler. Merk at trillingene har falt 50% i verdi på to år. Tesla har fremprovosert de etablerte bilfabrikkene til å komme opp med el-bil alternativer. Dermed får Leaf sterk konkurranse og verditapet kommer til å bli betydelig. Connecten din ser jo ut til å være en meget fornuftig bil økonomisk sett.

Fox81

Avensisen står oppført med 25.000,- i tap. Per dags dato får vi det samme for bilen som det vi ga for den. (Ga innbyttepris for bilen) Connecten er god så har ikke lyst til å kvitte meg med den heller. Får se hva som skjer i løpet av nær fremtid.

timingbeltkiller

Sitat fra: Fox81 på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:19
Avensisen står oppført med 25.000,- i tap. Per dags dato får vi det samme for bilen som det vi ga for den. (Ga innbyttepris for bilen)
Betyr det du har bindende tilbud på denne summen?
Dersom NEI, tror jeg du er litt for optimistisk.

Ellers er innbyttepriser ikke alltid lavere enn direktesalgspriser.
Kommer an på hvor ivrig innbyttefirmaet er på å selge en ny bil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Fox81

slå av 20.000, det får jeg i hvertfall på privatmarkedet. Får plukke av takboksen og 18" og selge de løst så får jeg inn en del av "tapet" :) Tror vi avventer å bytte avensisen. Så da er jeg tilbake til start igjen og vurderer en trilling som en forsøkskanin mens jeg fremdeles har connecten. rett og slett prøve i noen måneder før jeg selger trilling eller connect. Er min reisevei jeg må gjøre noe med først og fremst.

Fox81

Nå sitter jeg å regner på kjøp av brukt i-miev. Tror dette regnestykket er mer riktig:

Ser på dette i en periode på tre år. (Forutsetter 0 i lån, noe som går) Pris trilling 2011 mod 120.000,-
Connecten er ca verdt 25.000 om tre år (ser på 2003 modeller på finn) Spørsmålet er hva en trilling går for da? 50.000?

I såfall:

driftutgifter på connect i tre år = 90000,- + verditap på 25000 = 115000,-
driftsutgifter på trilling i tre år??? = 5000? I såfall 15000 + verditap på 70000? = 85000,-

30000 i dif.

Ikke tatt med forsikring etc som går ca opp i opp.

Hva tror dere om dette forenklede regnestykket?

Ronny

Hopp i det og kjøp en Leaf med en gang, den har merkbart bedre rekkevidde og min erfaring er at den er mer driftsikker. Følger du med litt på finn tror jeg ikke det er umulig å finne en til under 150k.
Jeg kjøpte en us uten garanti, det eneste som har kostet meg penger er to batteri til nøkkelene og spylervæske, den har passert 50000 km til nå. Med mitt bruk går leafen ca 10-20% lenger enn mieven gjorde enda den hadde webasto.
Husk at dersom du skal "oppgradere" mieven, så taper du unødvendig mye pga omregavgiften.
Prisene på leaf kan du helt sikkert presse ned en del pga det ligger så mange på finn.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

elektrolux

Selg flest mulig av disse bilene og lei en Elbil til 2000 kr/mnd. Dette mindre enn verdifallet på en Leaf, og gjør at du kan spare opp litt og komme deg ovenpå. Så slår du til på en Trilling eller Leaf når de koster rundt 70-90000 NOK.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA