Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Store i Drammen?

Startet av LMOR, søndag 12. januar 2014, klokken 16:22

« forrige - neste »

LMOR

Det er mange sammenligninger mellom f.eks Leaf og i3, der det ofte kommer meninger rundt at i3 ikke er en bedre bil en Leaf.

Prisforskjellen i Norge for en topp-spekket Leaf er ca 300 kNOK, mot 350kNOK for en i3.

Hva da når forskjellen i Sverige og de fleste andre land i Europa er 300 kSEK for Leaf, mot 500kSEK for en i3.

Kan det indikere en større forskjell enn en er villig til å innrømme i disse fora i Norge, eller er det BMW kundene i utlandet som lar seg lure?



Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

Ser at i Tyskland koster en toppmodell leaf €29900.- (250000NOK), og en i3 fra €35000.- (295000 NOK). Tilsvarende priser i Norge er vel 273900.- og 249000.-

Det skulle tyde på at Leaf er overpriset i Norge, og at i3 koster det samme som i Tyskland. (i3 i Tyskland uten tysk moms koster ca 240000 NOK) Leafen burde kostet 200000NOK blank med tyske nettopriser.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: pberg på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:46
Ser at i Tyskland koster en toppmodell leaf €29900.- (250000NOK), og en i3 fra €35000.- (295000 NOK). Tilsvarende priser i Norge er vel 273900.- og 249000.-

Det skulle tyde på at Leaf er overpriset i Norge, og at i3 koster det samme som i Tyskland. (i3 i Tyskland uten tysk moms koster ca 240000 NOK) Leafen burde kostet 200000NOK blank med tyske nettopriser.

29900 Euro for Leaf er vel uten batteri?, men ellers var det maks spec jeg sammenlignet. Med de prisene du bruker, får du vel mye mer utstyr på Leaf.

Ellers er jeg enig i konklusjonen din. Jeg kan ikke forstå at Leaf kan konkurrerer videre med dagens pris i Norge.

BMW i3 SKAL koste nøyaktig det samme i alle land uten moms. Det er streng kontroll av det. Det kommer oss i Norge til gode, så ikke forhandleren "tar noe av momsfritaket". Men endringer i valutakurs gjør at det blir noen variasjoner likevel. Husk at klargjøring er med i den norske prisen, hvis en skal sjekke pris mot andre land. Den delen går ikke til BMW Tyskland.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

#3
Nei, stemmer det:

Leaf Tekna

Batteriekauf

Ich kaufe das Auto und die Batterie: ab €35.090

Altså det samme som basismodellen av i3, eller ca 250000 NOK i Norge

Alle Leaf-variantene:

Batteriekauf

Ich kaufe das Auto und die Batterie
   

ab
€29.690

ab
€32.690

ab
€35.090
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Obba

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:32
Prisforskjellen i Norge for en topp-spekket Leaf er ca 300 kNOK, mot 350kNOK for en i3.
Dersom du kommer opp i 350.000 for i3'en har du vel tatt med litt mer utstyr i denne enn hva man får i en Leaf Tekna?

LMOR

Det er riktig, men det var for å vise at du får mer for pengene i Norge med i3, enn i Sverige. Likevel blir det diskutert om det er en bedre bil i forhold ...

Og prisen på Leaf Tekna burde vært ca 45 000.- billigere i Norge, for å være på samme nivå som EU.

Hvis vi i dag kjøper en maks Leaf og en maks i3, og så reiser til Sverige for å selge den om 3 år, så blir det stor forskjell i verdifall.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Serratus

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:32
Det er mange sammenligninger mellom f.eks Leaf og i3, der det ofte kommer meninger rundt at i3 ikke er en bedre bil en Leaf.

Prisforskjellen i Norge for en topp-spekket Leaf er ca 300 kNOK, mot 350kNOK for en i3.

Hva da når forskjellen i Sverige og de fleste andre land i Europa er 300 kSEK for Leaf, mot 500kSEK for en i3.

Kan det indikere en større forskjell enn en er villig til å innrømme i disse fora i Norge, eller er det BMW kundene i utlandet som lar seg lure?
Stemmer dette? Så vidt jeg kan se koster en Leaf Visia (laveste utstyrsnivå) SEK 314 890, Tekna (høyeste nivå) koster SEK 369 090. Basispris for i3 er SEK 339 900, topputstyrt havner den rundt SEK 450 000, men da har du mye mer utstyr enn i Leafen. Leaf Tekna koster forresten 273 900 NOK i Norge.

LMOR

Sorry, jeg overså batteriet i Sverige.

Men da er det lettere å sammenligne med de tyske prisen. Prisen på begge er 35 000 Euro, som da skulle tilsi at de burde hatt samme pris i Norge + 5000.- mer i forskjell fordi varmepumpen er standard i Norge, altså burde Leaf Tekna kostet 30 000.- mindre, da begge inkluderer klargjøring.

Fremdeles er Leaf for dyr.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sjekket UK, som også er et godt elbil market. Der koster Tekna ca 11 000.- mindre uten moms enn i3 basis (med norsk pakke), som da indikerer at prisen i Norge er 35 000.- for høy.

(Tekna 30k pund før government incentive og i3 31,5k)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Obba

Sitat fra: Serratus på lørdag 04. januar 2014, klokken 23:33Leaf Tekna koster forresten 273 900 NOK i Norge.
Det er uten leveringskostnader og vrakpant. Du må plusse på en 15.000,- før du får den på veien. I tillegg kommer vinterhjul og eventuelt metallic lakk. Nissan gir vel fortsatt kr 23.000,- i rabatt hvis man velger å droppe "Norgespakken"?

LMOR

Sporer litt av nå, for poenget var ikke å sammenligne Tekna med minimumsversjonen av i3, men at det er en prisforskjell, og at denne nødvendigvis er større hvis du kjøper mye utstyr i utlandet, fordi en der må betale moms. Og siden såpass mange velger å kjøpe i3 så er det fordi det er en bedre bil.

Jeg konkluderer med denne:

Tesla aside, i3 more expensive than other EVs, though it does deliver a significantly more unique and exclusive experience.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

#11
Det er ikke tvil om at Norge har en spesiell prising av elbiler, med en av de gunstigste støtteordningene.  Når man i tilegg har ett av de høyeste avgiftsnivåene i verden på tradisjonelle biler blir det veldig skjevt.  Tesla er vel det beste eksempelet. I Norge er den vurdert som en vanlig familiebil, som ett alternativ til V60 eller Passat, men i alle andre land er det en luksusbil, på nivå med Porche Panarema, Audi A7 eller de største BMWer.

At man da ender opp med å sammenligne - og vurderer så forskjellige biler som e-UP, Leaf og i3, er da mere ett resultat av lite utvalg, og Norsk avgiftspolitikk.

Jeg ser en del tar opp at i3 er ubrukelig, dårligere enn Leaf osv.  Dette er holdepunkter basert på egne behov.  Som første familiebil, det er ikke en rolle i3 er bygd for.  Den er bygd som en pendlebil/ bybil. I tilegg er den helt i forkant teknologisk, med en kostbar konstruksjon, og teknisk helt i forkant.  I andre land er i3 et "statement" - jeg tenker miljø, og er villig til å betale for det - i tilegg vil jeg ha den beste teknologien.

I ett større marked ville man ikke sammenlignet de to, like lite som man ville sammenlignet Tesla eller i3. Det er forskjellige biler, bygd for forskjellig bruk.

For meg er Leaf overpriset og i3 billig, mens for en småbarnsfamilie som vil ha elbil oppleves det antagelig omvendt.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Sonus

Sitat fra: Obba på søndag 05. januar 2014, klokken 00:55
Sitat fra: Serratus på lørdag 04. januar 2014, klokken 23:33Leaf Tekna koster forresten 273 900 NOK i Norge.
Det er uten leveringskostnader og vrakpant. Du må plusse på en 15.000,- før du får den på veien. I tillegg kommer vinterhjul og eventuelt metallic lakk. Nissan gir vel fortsatt kr 23.000,- i rabatt hvis man velger å droppe "Norgespakken"?

273900 er inklusive 8900 i leveransekostnader (trykk på I'en bak prisen på nissan.no). Tekna har metallic lakk som standard. Og vinterhjul er mye billigere på en Leaf (5-6000) enn I3 (12-13000?). Og ja jeg mener Nissan fremdeles gir 23.000 i rabatt om du velger bort norgespakken. Da blir prisen for en Leaf Tekna 250.900 uten vinterdekk, altså 1000 mer en utgangpunktet for I3. Da har Leaf skinninteriør, navigasjon, fjernstyrt varme, metallic lakk og sotet vinduer bak B-stolpen, noe du må betale for på I3.

Som Vind Skriver over er egentlig ikke Leaf og I3 sammenliknbare. De henvender seg til vidt forskjellig grupper. Jeg hadde lenge håpet at I3 skulle dekke min families behov, men dessverre gjør den ikke det for vår småbarnsfamilie.

Tore Wold

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:32
Det er mange sammenligninger mellom f.eks Leaf og i3, der det ofte kommer meninger rundt at i3 ikke er en bedre bil en Leaf.

Prisforskjellen i Norge for en topp-spekket Leaf er ca 300 kNOK, mot 350kNOK for en i3.

Hva da når forskjellen i Sverige og de fleste andre land i Europa er 300 kSEK for Leaf, mot 500kSEK for en i3.

Kan det indikere en større forskjell enn en er villig til å innrømme i disse fora i Norge, eller er det BMW kundene i utlandet som lar seg lure?

Så lenge kundene er villige til å betale det leverandørene krever, må prisen være riktig satt.  Dette vil vi se når salgstallen begynner å strømme på i 1. kvartal 2014. Jeg har hørt at det til nå (forrige uke) var solgt 1.400 i3 i Norge og det burde bekrefte at prisen (for meg og 1399 andre) er riktig :)  Å diskutere pris på tvers av landegrenser er for meg uinteressant da min i3 kjøpes, kjøres og vedlikeholdes i Norge hvor vi har en god El-bil politikk. 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

i3_X5_730

Sitat fra: Vind på søndag 05. januar 2014, klokken 09:44
...spesiell prising av elbiler, med en av de gunstigste støtteordningene...

Mja, jo, nei, øh, det vil si ... vi har ikke NOEN støtteordninger for EL-biler i Norge. Man kan ikke kalle: å ikke ta avgifter for en ting, for støtteordning. I ordnede ordlag vil dette kalles for gunstige levekår for salg og bruk av EL-bil i Norge kontra andre land. (Thi hi hi)

:D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA