Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Store i Drammen?

Startet av LMOR, søndag 12. januar 2014, klokken 16:22

« forrige - neste »

Olemann


Er nok mage som har bestilt i3 som jakter på info om at bilen er dyrere i utlandet enn i Norge (f.eks. sammenlignet med Leaf) av en eneste grunn; nemlig få godfølelsen og bekreftelse av at de har gjort et bra valg.
Dette ser man også på Tesla forum, og er nok en helt vanlig/gjennomsnittlig psykisk mekanisme; man jakter på bekreftelse av at man har gjort noe lurt.
Og dersom noen i andre land har valgt det samme OG betalt mye mer, så har man vel vært lur selv?  :)

Ole

LMOR

Sitat fra: Tore Wold på søndag 05. januar 2014, klokken 10:12
Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:32
Det er mange sammenligninger mellom f.eks Leaf og i3, der det ofte kommer meninger rundt at i3 ikke er en bedre bil en Leaf.

Prisforskjellen i Norge for en topp-spekket Leaf er ca 300 kNOK, mot 350kNOK for en i3.

Hva da når forskjellen i Sverige og de fleste andre land i Europa er 300 kSEK for Leaf, mot 500kSEK for en i3.

Kan det indikere en større forskjell enn en er villig til å innrømme i disse fora i Norge, eller er det BMW kundene i utlandet som lar seg lure?

Så lenge kundene er villige til å betale det leverandørene krever, må prisen være riktig satt.  Dette vil vi se når salgstallen begynner å strømme på i 1. kvartal 2014. Jeg har hørt at det til nå (forrige uke) var solgt 1.400 i3 i Norge og det burde bekrefte at prisen (for meg og 1399 andre) er riktig :)  Å diskutere pris på tvers av landegrenser er for meg uinteressant da min i3 kjøpes, kjøres og vedlikeholdes i Norge hvor vi har en god El-bil politikk.

Det var nettopp mitt poeng også, i3 er verd det, og koster det samme uten moms og avgifter i alle land. Det er Leaf som er relativt for dyr i Norge.

Jeg tror når e-Golf kommer om noen måneder med 5 seter, og hvis Leaf ikke setter ned prisen, så er Leaf-arean over. Vi får se. I så fall betyr det at bruktverdien av Golf og i3 vil holde seg bedre enn Leaf.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Obba

Sitat fra: Sonus på søndag 05. januar 2014, klokken 09:56
Sitat fra: Obba på søndag 05. januar 2014, klokken 00:55
Sitat fra: Serratus på lørdag 04. januar 2014, klokken 23:33Leaf Tekna koster forresten 273 900 NOK i Norge.
Det er uten leveringskostnader og vrakpant. Du må plusse på en 15.000,- før du får den på veien. I tillegg kommer vinterhjul og eventuelt metallic lakk. Nissan gir vel fortsatt kr 23.000,- i rabatt hvis man velger å droppe "Norgespakken"?

273900 er inklusive 8900 i leveransekostnader (trykk på I'en bak prisen på nissan.no). Tekna har metallic lakk som standard. Og vinterhjul er mye billigere på en Leaf (5-6000) enn I3 (12-13000?). Og ja jeg mener Nissan fremdeles gir 23.000 i rabatt om du velger bort norgespakken. Da blir prisen for en Leaf Tekna 250.900 uten vinterdekk, altså 1000 mer en utgangpunktet for I3. Da har Leaf skinninteriør, navigasjon, fjernstyrt varme, metallic lakk og sotet vinduer bak B-stolpen, noe du må betale for på I3.
Hvis dette stemmer må Nissan ha satt ned prisen fra nyttår. Jeg vurderte også Leaf Tekna og fikk et tilbud fra Nissan forhandler i høst.

I forhold til prisen på nissan.no ble det da plusset på:
10.000 i klargjøring og leveringskostnader
2.400 i vrakpant
1.400 for Mercasol importbehandling?
6.000 Metallic lakk
10.300 for vinterdekk på alu felg
Dette gir en pris på 304.000. Med fratrekk for "Norgespakken" var tilbudet på kr 281.000,-. (7.500 ekstra med 6,6kW lader)

BMW i3 starter på 237.100,-. Vrakpant, frakt og leveringskostnader kommer på 12.800,-.

Mulig det er litt OT, men jeg synes det er litt relevant hvor mye dyrere en i3 eventuelt er i forhold til konkurrenter (selv om de ikke er helt sammenlignbare). For min del vurderte jeg alternativene og da var ikke prisforskjellen stor hvis jeg valgte tilsvarende utstyr. Problemet med BMW'en er at det er så mye ekstrautstyr som er kjekt å ta med :) (som ikke konkurrenten har) og da ble den ca 50.000 dyrere enn Tekna. Jeg mener det kan forsvares.

LMOR

Sitat fra: Olemann på søndag 05. januar 2014, klokken 11:20

Er nok mage som har bestilt i3 som jakter på info om at bilen er dyrere i utlandet enn i Norge (f.eks. sammenlignet med Leaf) av en eneste grunn; nemlig få godfølelsen og bekreftelse av at de har gjort et bra valg.
Dette ser man også på Tesla forum, og er nok en helt vanlig/gjennomsnittlig psykisk mekanisme; man jakter på bekreftelse av at man har gjort noe lurt.
Og dersom noen i andre land har valgt det samme OG betalt mye mer, så har man vel vært lur selv?  :)

Ole

??? Det gjelder bare i3 og Tesla :-), trodde det var hele poenget med avgiftsfritaket i Norge at vi skulle bli fristet til å kjøpe elbil.

Du trenger ikke se til utlandet for å få den følelsen. Jeg får en premium bil til halv pris, og til bare litt mer enn prisen til en Leaf.

Det er nesten morsomt at det er noen som hele tiden klarer å snu dette til et i3 "problem", og ikke ser at det er Leaf som nå er relativt for dyr i Norge.

Jeg startet denne tråden for å se om konklusjonen ble riktig, at selvfølgelig er i3 verd forskjellen i pris, den er verd mer :-)

(og til de som nå har tenkt å svare at de trenger 5 seter, så er det OK for meg. Men det setet blir dyrt, og snart kommer det flere alternativ)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA