Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alle viduer opp etter en lett knebøy

Startet av MyTess, søndag 12. januar 2014, klokken 08:29

« forrige - neste »

MyTess

http://www.dinside.no/925945/svindyre-ladekabler

Er det UMC de har priset i artikkelen?

Noen som har mistet/frastjålet kabel? Evt noen som bruker noe sikkerhetssystem?


Sent from my iPad using Tapatalk

TS

Sitat fra: MyTess på lørdag 04. januar 2014, klokken 13:44
http://www.dinside.no/925945/svindyre-ladekabler

Er det UMC de har priset i artikkelen?

Noen som har mistet/frastjålet kabel? Evt noen som bruker noe sikkerhetssystem?


Sent from my iPad using Tapatalk

Kabelen låses i bilens kontakt, så det blir nok ikke et problem under lading
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Hyperstress


Sitat fra: TS på lørdag 04. januar 2014, klokken 13:57
Sitat fra: MyTess på lørdag 04. januar 2014, klokken 13:44
http://www.dinside.no/925945/svindyre-ladekabler

Er det UMC de har priset i artikkelen?

Noen som har mistet/frastjålet kabel? Evt noen som bruker noe sikkerhetssystem?


Sent from my iPad using Tapatalk

Kabelen låses i bilens kontakt, så det blir nok ikke et problem under lading

Ser ut til at de har begynt å klippe kabelen også, så da hjelper det lite at den er låst i bilen :(
Men får håpe at det hjelper i de fleste tilfeller.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

TS

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 04. januar 2014, klokken 15:11

Sitat fra: TS på lørdag 04. januar 2014, klokken 13:57
Sitat fra: MyTess på lørdag 04. januar 2014, klokken 13:44
http://www.dinside.no/925945/svindyre-ladekabler

Er det UMC de har priset i artikkelen?

Noen som har mistet/frastjålet kabel? Evt noen som bruker noe sikkerhetssystem?


Sent from my iPad using Tapatalk

Kabelen låses i bilens kontakt, så det blir nok ikke et problem under lading

Ser ut til at de har begynt å klippe kabelen også, så da hjelper det lite at den er låst i bilen :(
Men får håpe at det hjelper i de fleste tilfeller.

Det er klart at kobber er interessant for østeuropeiske bander, men parkerer man et trafikkert sted bør det gå bra ...
Vi kan trøste oss med at de stjeler diesel ved å bore hull i tanker også  :o
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Brede

En supercharger-sentral må vel være godt utbytte på en fin natt?

Flere ladekabler og ofte i nogenlunde "øde" områder.

Hyperstress

Sitat fra: TS på lørdag 04. januar 2014, klokken 15:31
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 04. januar 2014, klokken 15:11

Sitat fra: TS på lørdag 04. januar 2014, klokken 13:57
Sitat fra: MyTess på lørdag 04. januar 2014, klokken 13:44
http://www.dinside.no/925945/svindyre-ladekabler

Er det UMC de har priset i artikkelen?

Noen som har mistet/frastjålet kabel? Evt noen som bruker noe sikkerhetssystem?


Sent from my iPad using Tapatalk

Kabelen låses i bilens kontakt, så det blir nok ikke et problem under lading

Ser ut til at de har begynt å klippe kabelen også, så da hjelper det lite at den er låst i bilen :(
Men får håpe at det hjelper i de fleste tilfeller.

Det er klart at kobber er interessant for østeuropeiske bander, men parkerer man et trafikkert sted bør det gå bra ...
Vi kan trøste oss med at de stjeler diesel ved å bore hull i tanker også  :o

Er det virkelig nok kobber til at det er interessant for kobbertyver? Trodde de var ute etter mer industrielle greier, noe som monnet.(?)
Jeg tror heller at de som kapper kabelen gjør det for å montere på ny tilkobling og selge den. Men hvem vet. Uansett kjipt.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

valvolainen

Det stjeles vel mye kobber fra kjørelinjene til jernbanen, men der kan du iallefall få litt lengde. Det er ikke stort du får utav den meterlange sladden som henger på hurtigladerene. Selv om de er 'bamsete' i dim, og veldig tung.
Heldigvis kan vi låse våre i bilen.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

fredag

Sitat fra: MyTess på lørdag 04. januar 2014, klokken 13:44
http://www.dinside.no/925945/svindyre-ladekabler

Er det UMC de har priset i artikkelen?

Noen som har mistet/frastjålet kabel? Evt noen som bruker noe sikkerhetssystem?

Dette er egentlig bare et problem for i-Miev, Leaf og andre gamle elbiler som bruker J1772 / Type1 kontakt for å lade elbilen. De låser nemlig ikke fast ladekabelen til bilen.

Type2 ladekabler låses fast i begge ender under lading. Ladestasjonen låser fast sin ende av kabelen, og låser ikke opp igjen før du låser opp med samme RFID-kort eller sender SMS fra samme mobilnr som du brukte til å starte ladingen. Og Model S låser ladekabelen i bilens ende under lading. Knappen på UMC låser ikke opp ladekabelen uten at bilen er låst opp.

Nok en grunn til at Nissan og Mitsubishi bør gå over til å bruke Type2-kontakt på sine biler.

Men uansett er det dumt at media skriver om dette. Hva blir det neste? Artikler med overskriften "Så mye kan du tjene på å stjele felger fra parkerte biler"?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på søndag 05. januar 2014, klokken 00:43
Dette er egentlig bare et problem for i-Miev, Leaf og andre gamle elbiler som bruker J1772 / Type1 kontakt for å lade elbilen. De låser nemlig ikke fast ladekabelen til bilen.

Type2 ladekabler låses fast i begge ender under lading. Ladestasjonen låser fast sin ende av kabelen, og låser ikke opp igjen før du låser opp med samme RFID-kort eller sender SMS fra samme mobilnr som du brukte til å starte ladingen. Og Model S låser ladekabelen i bilens ende under lading. Knappen på UMC låser ikke opp ladekabelen uten at bilen er låst opp.

Nok en grunn til at Nissan og Mitsubishi bør gå over til å bruke Type2-kontakt på sine biler.

EuroLeaf låser da fast Type 1 kabelen i bilen den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

den12mann

Sitat fra: TS på lørdag 04. januar 2014, klokken 13:57

Kabelen låses i bilens kontakt, så det blir nok ikke et problem under lading


Da jeg var hjemme hos foreldrene mine i julen så ladet jeg i garasjen deres. Pga litt rart oppsett med varmtvannstank på samme kurs som garasje så sa sikringen ifra. Jeg gikk opp til bilen for å ta ut kabelen før jeg slo på strømmen igjen for å unngå at peaken skulle lage noe tull. Da nappet jeg ut kabelen uten problem uten nøkkel. Stusset på dette så jeg vippet ned sikringen selv og prøvde på ny, og samme skjedde, jeg kunne ta ut kabelen uten nøkkel.

valvolainen

Tror det er valgfritt å låse den. Mener dette gjøres fra bilens skjerm hvis ønskelig.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Brede

Her er iallefall kabelen låst så lenge bilen er låst.

den12mann

#12
Sitat fra: valvolainen på søndag 05. januar 2014, klokken 11:58
Tror det er valgfritt å låse den. Mener dette gjøres fra bilens skjerm hvis ønskelig.

Sålenge strømmen er på og jeg faktisk lader så er kabelen låst. Men da strømmen gikk så var det ikke lenger låst.

Dere kan jo kanskje prøve selv så vi finner ut om det er et reelt designproblem, eller om det bare er min bil som er kranglete

Cato76

Ser ut som at denne fyren (fruen) ikke klarte å løsne sin kabel!  ;)

...eller kanskje ikke  :o
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

fredag

Sitat fra: Cato76 på mandag 06. januar 2014, klokken 13:18
Ser ut som at denne fyren (fruen) ikke klarte å løsne sin kabel!  ;)

Det er vel bare Buddy og kanskje Think som kan kjøre mens ladekabel står i.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA