Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skrytebilder! :)

Startet av Orcuz, søndag 12. januar 2014, klokken 01:45

« forrige - neste »

Orcuz

Jeg er virkelig noob når det kommer til lakk osv så må prøve å få noen veldig enkle svar.
Fikk anbefalt lakkforsegling av tesla for å bevare lakken så bra som mulig, samtidig som den holder seg så ren som mulig (enkel å vaske), men ser her ikke at mange snakker om Ditec og diverse andre produkter man burde bruke.

Jeg har veldig lyst til å si at nå skal jeg endelig begynne med håndvask osv, men kjenner meg selv nok til at det blir max 2 ganger...

Sånn har jeg derfor planer om å vaske bilen:
Bruke selvvask på statoil / shell.
Påføre avfetting
Vaske med varmtvann og såpe
Vaske de verste områdene med microfiberhanske (noen å anbefale?)
Spyle bilen med rent vann
Påføre sånn tørrvoks / tørkesak

Hva burde jeg behandle bilen med når jeg får den for at dette skal holde? Rettelse, hvem burde jeg kontakte for at de skal behandle bilen min med noe som gjør dette mulig? Er det forsegling som er tingen?

MyTess

Jeg er også veldig i tvil om hva man burde gjøre av lakkforsegling etc. Det virker som det er mange ulike typer å velge mellom.

Jeg selv heller veldig mot plastidip, med glossifier! Både for å prøve en ny farge, signatur rød, som ikke var tilgjengelig lenger og fordi det virker betydelig billigere en foliering.

Ja, jeg vet den ikke tåler en haug med petroleumsbasert avfetting, men det finnes avfetting uten petroleum.

Jeg er opptatt av en blank og glossy overflate, så jeg er på utkikk etter noen som har erfaring med å påføre plastidip.

Sent from my iPad using Tapatalk

Woods

Jeg ville anbefalt dere å ta turen innom detailersclub.no. Her finner dere alt en nybegynner trenger å vite + mye kompetanse!

Orcuz

Har titta litt der, men virker som det er laget for høyere kompetanse / interesse enn jeg har. Virker som alle mener du må vaske bilen minst 2 timer i uka for å ikke ødelegge den og jeg er liksom ikke helt der ;)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Jimpec

Sitat fra: Orcuz på lørdag 04. januar 2014, klokken 14:18
Har titta litt der, men virker som det er laget for høyere kompetanse / interesse enn jeg har. Virker som alle mener du må vaske bilen minst 2 timer i uka for å ikke ødelegge den og jeg er liksom ikke helt der ;)

Leser du litt mer så finner du ut at du kan vaske bilen 20 minutter pr uke og fremdeles unngå de verste fellene.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Orcuz

Problemet at 20 min bilvask er mer enn jeg har gjort de 12 årene jeg har kjørt tilsammen ;) er villig til å betale noen tusen for å legge på noe som gjør det enklere å vaske, jeg aner bare hva jeg burde legge på eller hvem jeg skal betale :)

DavidRS

Jeg ville sterkt vurdert å legge Gtechniq på den hadde jeg vært deg. Det er en fantastisk lakkforsegling som gjør vedlikehold meget enkelt.
Jeg har lagt Gtechniq på noen Tesla nå, og alle tilbakemeldinger jeg får er gode.
Send meg en PM, så kan jeg sende deg noen bilder og litt mer informasjon. :)

Jimpec

Kan underbygge det DavidRS nevner.

I tillegg til å legge Gtechniq på kundebiler har jeg også testet dette på min egen brune Model S de siste par månedene. Resultatene er imponerende.
Men viktig å påpeke at forseglingen ikke tåler alt mulig, og må vaskes med omhu for å oppnå levetiden på 2-3 år.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Trøndertesla

Sitat fra: Orcuz på lørdag 04. januar 2014, klokken 14:23
Problemet at 20 min bilvask er mer enn jeg har gjort de 12 årene jeg har kjørt tilsammen ;) er villig til å betale noen tusen for å legge på noe som gjør det enklere å vaske, jeg aner bare hva jeg burde legge på eller hvem jeg skal betale :)

+1. Jeg er i samme båt  :) Ønsker å he en ren og pen bil - og det så enkelt som mulig.

Jeg har sett noen videoer på youtube hvor møkka ikke fester seg til biler som er behendlet med forskjellige vidundermidler, men jer har vel etterhvert forstått at teknologien ikke har kommet langt nok til å lage et slikt mirakelprodukt som holder over tid. Om det er noen her på forumet som har fremtidens mirakeloppskrift og trenger investorer - rop ut! A) En behandling som varer i 5 år, B) Ved ekstremt mye grisevær - skyll med hageslangen. Alltid ren og pen!
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Appadurai

DavidRS

Sitat fra: Appadurai på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:45
Nokon som har erfaring med Tefcar behandling?

Tefcar er noe av det samme som Ditec, Permashine etc. Har ingen erfaring med Tefcar selv, men har hatt bil med Ditec, og er IKKE fornøyd med det. :)

Appadurai

Sitat fra: DavidRS på lørdag 04. januar 2014, klokken 23:12
Sitat fra: Appadurai på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:45
Nokon som har erfaring med Tefcar behandling?

Tefcar er noe av det samme som Ditec, Permashine etc. Har ingen erfaring med Tefcar selv, men har hatt bil med Ditec, og er IKKE fornøyd med det. :)

Kva type lakkforsegling anbefalar du?

DavidRS

Anbefaler Gtechniq, som nevnt litt lenger opp. :) Har utrolig gode erfaringer med det. :)

Appadurai

Sitat fra: DavidRS på lørdag 04. januar 2014, klokken 23:23
Anbefaler Gtechniq, som nevnt litt lenger opp. :) Har utrolig gode erfaringer med det. :)

Kor lenge varar ei slik behandling? Veit du om nokon som tilbyr dette i Bergen? Pris?

DavidRS

Den varer i 2-3 år med riktig vedlikehold. Hmm. Er litt usikker på hvem som tilbyr i Bergen.
Registrer deg på detailersclub.no, også legger du inn en forespørsel under jobb ønskes utført hvor du sier hvilket område du bor, og at du vil ha Gtechniq, så er det nok noen som tar kontakt med deg :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA