Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Undersøkelse-Hvilken farge velger du?

Startet av Steinar_h, søndag 12. januar 2014, klokken 01:35

« forrige - neste »

Vind

Sitat fra: Steinar_h på mandag 06. januar 2014, klokken 15:47
Eg syns jo heller ikkje det bør vere meir MVA på sikkerhetsutstyr, sjølv om det er frivillig tilbehør. Eg tenker meir på at ein kan velge mellom 19" eller 21" felger, panoramatak, dyrere tekstiler i setene etc. Dette er kosmetiske ting som strengt tatt ikkje hadde trengt å vere fritatt frå MVA, dersom ein skulle ha mana til måtehold for å unngå å irritere på seg nøkterne bensinbilbrukere.
Det er i praksis vanskelig å skille, og jeg tror ikke byråkratene får det til.  Er Cruise controll sikkerhet eller luksus. Er større navigasjonskjerm sikkerhet eller luksus.  På i3 må man ha oppgradert interiør for å få kollisjonsvarsling - er det da sikkerhet eller luksus?

Da er det viktigere at elbileiere prøver å stå sammen om ett forslag til politikerne.  Hva er viktigst;
- fortsatt mva fritak på el bil
- fortsatt nybilavgift fritak på elbil
- fortsatt gratis bompenge og ferge
- fortsatt mulighet for å kjøre i kollektivfelt
- fortsatt gratis el bil parkering på kommunale plasser

Jeg tror vi tåler langt flere biler i kollektivfeltet.  Jeg tror også staten "tåler" tapte avgiftsinntekter en god stund til - spesielt siden Norge får ett miljøstempel pga høy elbil andel.  Det godet som kan forsvinne først kan bli bompenger - når andelen blir så høy at det påvirker veibygging.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

d386yv

Sitat fra: Vind på mandag 06. januar 2014, klokken 16:54
Jeg tror vi tåler langt flere biler i kollektivfeltet.  Jeg tror også staten "tåler" tapte avgiftsinntekter en god stund til - spesielt siden Norge får ett miljøstempel pga høy elbil andel.  Det godet som kan forsvinne først kan bli bompenger - når andelen blir så høy at det påvirker veibygging.

Andel som betaler bompenger behøver ikke påvirke veibygging (eller noe annet bompenger brukes til) i det hele tatt. Det er bare å samle inn penger over lenger tid. Selvsagt, ved en betydlig andel elbiler kan innkrevingstiden strekke seg for langt til at man tør (politisk) å sette i gang bompengefinansierte prosjekter, men vi er veldig, veldig langt unna en slik andel i dag. Veldig langt unna.

Man kan også filosofere rundt det at bomringer de aller fleste steder aldri vil forsvinne, selv etter at det opprinnelig formålet er dekket fordi man finner opp nye formål å bruke pengene på. Da blir de i praksis evigvarende og det spiller ingen rolle om en mindre del av bilparken ikke betaler (spiller ingen rolle om det er elbiler eller biler med reg nr som starter på AX, slutter på 99 osv). Cash-flow per år blir litt lavere, men pengene vil komme til evig tid.

Bompengefritak er det som har absolutt minst betydning. Misunnelse fra de som betaler derimot vil sette en stopper for fritaket før eller senere.

MVA fritaket bør være det første som forsvinner når produksjonvolumet på elbiler får ned produksjonskostnadene noe.

timingbeltkiller

Sitat fra: d386yv på tirsdag 07. januar 2014, klokken 14:26
Andel som betaler bompenger behøver ikke påvirke veibygging (eller noe annet bompenger brukes til) i det hele tatt. Det er bare å samle inn penger over lenger tid. Selvsagt, ved en betydlig andel elbiler kan innkrevingstiden strekke seg for langt til at man tør (politisk) å sette i gang bompengefinansierte prosjekter, men vi er veldig, veldig langt unna en slik andel i dag. Veldig langt unna.
Med en viss mengde fritaksbiler vil de betalende bilene i sum betale mindre enn rente- og administrasjonskostnadene. Da kollapser systemet.

Hvor langt unna vi er, kan diskuteres. Det store flertallet kan klare seg med en elbil helt enkelt fordi de bruker bilen til småkjøring inklusive noen få mil pendling. Hytteeiere med 20 mil og lengre til hytte uten lademulighet er antakelig den største gruppen med rekkeviddeproblemer. Men i praksis har vel de fleste av disse god nok økonomi til å kjøpe Tesla.

I sum betyr det en betydelig andel av nybilkjøpet i årene som kommer blir eldrevne.
Og da blir "langt unna" raskt til "rett rundt hjørnet".
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

valvolainen

Skal man stramme inn på bompengeutgiftene så slå for søren sammen pompenge 'firmaene' til ETT selskap og SLUTT OG UTBETAL UTBYTTE!

Ah, det var godt.
Beklager caps.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

TB

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 07. januar 2014, klokken 21:05
Skal man stramme inn på bompengeutgiftene så slå for søren sammen pompenge 'firmaene' til ETT selskap og SLUTT OG UTBETAL UTBYTTE!

Færre regionale bompengeselskap har vore drøfta i lang tid, men lite har komme ut av dette så langt. Meinar det var snakk om 18 selskap, dvs eit pr fylke (utan Oslo). Som du skriv - eit selskap bør vere nok.

Er nok sterk lobby som ikkje vil miste gode leiarstillingar her?

Her er ein artikkel om tema:
http://www.nrk.no/hordaland/vil-ha-regionale-bompengeselskap-1.10982854
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

timingbeltkiller

Bompenger er den metoden å melke bilistene på som gir minst netto av bruttobeløpet som innkasseres.
Det enkleste, billigste og mest rettferdige er å legge beløpet politikerne mener de bør belaste bilistene med, på pumpeprisen.

Det er også rettferdig bilistene imellom. For det betyr at hver og en betaler ut fra HVA han kjører, HVORDAN han kjører og HVOR MYE han kjører.

Dersom totalt melkebeløp er for høyt til at det kan tas på pumpeprisen og bompenger må til, kan dette likevel gjøres mer rasjonelt uten bommer. Gjør som Østerrike og Sveits: Innfør obligatorisk oblat for å kjøre på norske (motor)veier. Da løses samtidig problemet med sniking av utenlandske kjøretøyer med å kun slippe de over grensene mot oblat som de kan få kjøpt på grensen for enkeltur, måned eller år.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Vind

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 08. januar 2014, klokken 08:25
Det enkleste, billigste og mest rettferdige er å legge beløpet politikerne mener de bør belaste bilistene med, på pumpeprisen.
Man vil få litt grenselekasje på bensin, og det er jo fantastisk for elbiler ;-)  , men det er vel kun Tromsø som har det i dag.

Ellers er jeg helt enig med forslaget om ett effektivt bompengeselskap - det kunne spart mye administrasjon.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

timingbeltkiller

#22
Sitat fra: Vind på onsdag 08. januar 2014, klokken 13:33
Ellers er jeg helt enig med forslaget om ett effektivt bompengeselskap - det kunne spart mye administrasjon.
Hvorfor nøye seg med en liten besparelse av det mest ineffektive systemet?
Både avgifter i pumpeprisen og oblatsystemet er vesentlig billigere i drift.
Oblat har dessuten den fordelen at du får slutt på snikkjøringen utenlandske biler slipper unna med i dag.

Har du noensinne kjørt inn i Østerrike og Sveits og erfart effektiviteten i systemet?

Med tidligere Frps generalsekretær som direktør i lastebileierforbundet er det rart Frp statsråden ikke lytter og  får ut fingeren
bortsett fra noe småplukk her og der mht nye bomveger.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Vind på onsdag 08. januar 2014, klokken 13:33
Man vil få litt grenselekasje på bensin, og det er jo fantastisk for elbiler ;-)
Grenselekkasje på bensin, nikotin og alkohol = eksport av norske statsinntekter.
Den får du effektivt slutt på med å sette de norske avgiftene litt lavere enn i nabolandene.

ELBILER avgiftsbelegges (den dagen dette blir aktuelt) med plombert km-teller lik den vi hadde den gangen dieselen var avgiftsfri på pumpene.
Eventuelt med plombert GPS-teller.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

pej

Sitat fra: Steinar_h på mandag 06. januar 2014, klokken 15:47
Sitat fra: Vind på mandag 06. januar 2014, klokken 11:06

Å begynne å sortere MVA på nødvendig og ikke nødvendig ekstrautstyr vil være veldig feil.  På f.eks BMW i3 er det viktigste sikkerhetsutstyret ekstrautstyr.  Da kommer vi tilbake til 80 tallet hvor Airbag (som da var ekstrautstyr) fikk 150% ekstra skatt.  Det ble det heldigvis endring på etterhvert.

Dette er eit godt poeng. Eg syns jo heller ikkje det bør vere meir MVA på sikkerhetsutstyr, sjølv om det er frivillig tilbehør. Eg tenker meir på at ein kan velge mellom 19" eller 21" felger, panoramatak, dyrere tekstiler i setene etc. Dette er kosmetiske ting som strengt tatt ikkje hadde trengt å vere fritatt frå MVA, dersom ein skulle ha mana til måtehold for å unngå å irritere på seg nøkterne bensinbilbrukere.


Vi har både Leaf og Tesla (snart). Teslaen erstatter et dieseldyr som kjører 40.000km i året. Leaf har ikke rekkevidde til å takle min bruk, men kona har kortere vei til jobben, så der gjør den nytta. Altså, mange kan endelig kjøre elbil pga rekkevidden. Hadde det kommet en nøktern bil med rekkevidde som en Tesla, hadde jeg selvsagt heller kjøpt den. Det tror jeg mange er enige i.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

AndersinOslo

Lykke til med å regne på dette, for å gi et morsomt eksempel:

En mann som spiser storfekjøtt, lam og/eller ost jevnlig, vil bidra til mer co2 utslipp ved å sykle eller gå til jobben, enn ved å kjøre elbil dit.

Kjøttproduksjon og dermed kjøttforbruk gir nemlig svært høye co2-utslipp, 13,3 kg co2 pr kg storfe (sannsynligvis svært mye høyere i Norge) og hele 39 kg co2 pr kg lam, også sannsynligvis svært mye høyere i Norge. Det er ingen land som bruker så mye diesel/strøm pr kg mat som Norge.

Så hvor skal man begynne og hvor skal man stoppe regnestykket?

Men man skal være ganske rart satt sammen for å mene at en bil som reduserer behovet for å hente opp olje, og har 89 mpg fra vannkraft er forurensende.

Men det norske folk tåler ikke å se andre kjøpe seg skattefri luksusbil, så slutten er nær. Kanskje vi aldri når 50.000 elbiler i Norge fordi misunnelsen dreper dem?
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Astepsy

Engagement of WT CTLA 4 with 24 26 induced significant IL 2 production compared to unstimulated cells Figure 5A <a href=https://fastpriligy.top/>priligy 60 mg</a>

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA